Jump to content

Tekst på våpenkort


Gullvingen

Recommended Posts

Fant svaret selv...at det selvsagt ikke er lov å låne ut våpen til noen som ikke har ervervstillatelse etc i samme kaliber...eneste greia er at det er to ulike personer på våpenkontoret som fyller ut kort og hun ene er nok mer påpasselig med at dette føres på kortet enn hun andre...sjekket med to andre og samme der.

Mystery solved.

Link to comment
Share on other sites

hvis du ser i paragrafen ser du at de referer til paragraf 11

 

§ 11.Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet.

 

 

min utheving. kan det være at våpenet du har faller inn her?

Link to comment
Share on other sites

Dette temaet har vært oppe før, og da gjorde jeg et ærlig forsøk på forklare hva som er gjeldende rett. Du finner innlegget mitt i tråden "utlån av pistol og revolver".

 

Dersom politimesteren - på tross av påskriften på våpenkortet ditt - ikke "har ment" å stille vilkår, ville jeg bedt om å få dette skriftlig.

Link to comment
Share on other sites

I loven står det i §11 at "Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet."

 

I våpenforskriften §85 har Kongen nettopp gjort dette "Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen."

 

At politimesteren i Oslo har sittet og vurdert at jeg kan låne bort CZ (9mm) og STI (.40), men ikke Glock 19, fremstår som absurd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk fått det motsatte, kort på pistol med påskriften "utlån tillatt etter våpenforskriften av 25.06.09 § 85".

 

Utlån er per i dag tillatt slik som allerede nevnt over. Hadde jeg fått et kort hvor det sto utlån ikke tillatt hadde jeg bedt om enten en skriftlig bekreftelse på at de brukte opp gamle kort (som er dumt og tullete nok til å kunne være sant), eller et nytt kort uten den feilaktige påskriften.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har også en 2-3 slike. og noen uten påtegning i det hele tatt. For de fra før 2009 står det "utlån ikke tillatt" på alle.

 

 

Selv om vi skulle forutsette at det er hjemmel for Politimesteren å innskrenke utlån for enkelt personer, hvorfor skulle han da gjøre det for kun enkelte våpen? Og ikke alle denne våpeneierens våpen?

 

Svaret er selvfølgelig at hvis noen faktisk hadde blitt vurdert til å trenge en slik individuell begrensning sannsynligvis ikke ville fått innvilget tillatelse i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Slik tante forklarte kan man kun låne pistol/revolver dersom man har innvilget søknad for et bestemt kaliber eller samme kaliber fra før.

 

At det står ulikt på mine kort og to andres kan være fordi vedkommende som har skrevet ut disse har skrevet likt på samtlige kort til oss tre. Hun andre på kontoret har ikke skrevet noe på kortene..Det er til sammen snakk om over ti håndvåpen derav halvparten av kortene har påskrevet det jeg skrev i første innlegget.

Da er det nok bare at hun ene er mer nøye og minner om at utlån ikke er lov dersom låneren ikke har kort/erverv på samme kaliber.

 

At en som har kort på 9mm kan fritt låne .45 er vel ikke riktig nei.

Link to comment
Share on other sites

http://lovdata.no/forskrift/2009-06-25-904/§85

 

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)

§ 85.Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

Bevitnelsen skal opplyse om

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan også lånes ut eller overlates til godkjent tilvirker, børsemaker eller våpenhandler etter paragrafen her når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpenet overlatt, skal være fylt 21 år.

 

Jeg ser ikke et eneste ord om kaliber eller ammunisjon i denne forskriften - tidligere forespørsler til POD har bekreftet at det er snakk om utlån av våpen til edruelige og pålitelige våpeneiere som har oppfylt kravet om å eie våpen av en type/kategori. Dvs, med jeger prøve kan du ikke kjøpe pistol, og ei heller låne en. Med NSF medlemskap og våpenkort på håndvåpen kan du låne så mange pistoler/revolvere du vil, men du kan ikke låne er AR15. Våpenlov/forskrifter skiller ikke mellom kliber i forhold til vurdering av ervev (Med noen få spesifikt forbudte kalibre) så det er ingen grunn til å lese noe slikt inn i denne bestemmelesen. "Tilsvarende våpen" viser til §11 - som heller ikkke sier noe om kaliber:

 

§ 11.Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet.

Mottakeren må fylle vilkårene om minstealder etter § 7 fjerde ledd. Er han umyndig må verjen samtykke. Våpenet må ikke overlates til noen som har fått sitt våpenkort tilbakekalt i medhold av § 10 første ledd, eller som i medhold av § 10 syvende ledd, eller § 15 er blitt forbudt å eie eller inneha våpen som nevnt i § 5, eller som for øvrig må antas å være uskikket til å inneha våpenet.

Den som overlater våpenet, skal gi mottakeren skriftlig bevitnelse med opplysning om til hvilket bruk og for hvilken tid våpenet er overlatt. Denne bevitnelse trer i stedet for våpenkort. Bestemmelsene i § 9 første ledd får tilsvarende anvendelse.

Regler om minstealder og skriftlig bevitnelse gjelder ikke hvis våpenet bare blir brukt i nærvær av og under direkte tilsyn av den som har våpenkortet.

Til den som selv har våpenkort eller som har fått overlatt skytevåpen med hjemmel i denne paragraf, kan våpendeler til vedkommende våpen overlates i inntil 4 uker.

Kongen kan gi særlige regler om transport av skytevåpen og våpendeler. Det samme gjelder for behandling og bruk av skytevåpen og våpendeler som tilvirker, forhandler eller reparatør innehar i forbindelse med sin virksomhet, eller som bedrifter, skytterorganisasjoner og andre juridiske personer har for utlån til sitt personale eller sine medlemmer.

 

Så, som vanlig - desverre - de lokale tolkningen fra ymse ansatte i etaten rundt om kring kilde til forvirring og feil. Dog, det er i bunn og grunn kunnskap i forvaltninslovverekt som er deres gebet, og ikke nitiidig detalj nerding av våpenloven.

 

Med andre ord: Sjekke kilden sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Så da kan altså en person med kort på .22 halvauto pistol fint låne f.eks en .45 av meg...

Da praktiseres det feil mange steder..for som det står snakkes det om tilsvarende våpen, ikke kaliber.

 

Så er det jo for de fleste som handler ammo vanlig å fremvise våpenkort.

Vifter man med kort på 9mm skal da i grunn ikke få kjøpt annet kaliber enn det man har kort på ikke sant? Ved hagle er det muligens annerledes da jeg har handlet .12 og hadde kun kort på .25 i lommeboka. (Har registrert hagle på samme kortnummer)

 

§ 32.Utlevering av ammunisjon fra forhandler

Forhandler av ammunisjon skal bare utlevere ammunisjon som omfattes av våpenkortet eller ervervstillatelsen.

 

Så man kan da låne tilsvarende våpen (uavhengig av kaliber) men man får ikke ammo..

Link to comment
Share on other sites

Praktiseres feil? Hovrdan lekfolk tolker og forstår ting i hytt og pine er ikke en del av praksis. At en del av forvaltningen som styrer med våpenloven ikke helt har snøring er ikke uvanlig. Men teksten du henviser til på¨dine våpenkort er en fra før en endring og pressisering - og ingenting omhandelr kaliber, som noen desveree har diktet inn i lov og forskrift.

 

Jfr eksemplet ditt. Kan en som har ervevet en .22 pistol låne en .45 pistol? Det skilles ikke noe i lovverket, eller praksis for å erveve disse to våpen. Begge kan kjøpes av en 21 åring som første våpen etter 6 måneder i klubb. Hvorfor skulle da skilles mellom utlån, så lenge vedkommende er funnet skikket til å eie håndvåpen?

 

Vi må slutte å mene og tro om lovverk - og forholde oss til det som står.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket opp dette en gang med våpenkontoret siden en kollega hadde slikt skrevet på sitt våpenkort men ikke jeg. Svaret jeg fikk var at det var snakk om gamle og nye våpenkort. De nye skulle ikke ha denne teksten. Det var fortsatt noen våpenkontorer som bruker gamle kort.

Link to comment
Share on other sites

[...]Så er det jo for de fleste som handler ammo vanlig å fremvise våpenkort.

Vifter man med kort på 9mm skal da i grunn ikke få kjøpt annet kaliber enn det man har kort på ikke sant?[...]

§ 32.Utlevering av ammunisjon fra forhandler

Forhandler av ammunisjon skal bare utlevere ammunisjon som omfattes av våpenkortet eller ervervstillatelsen.

 

Så man kan da låne tilsvarende våpen (uavhengig av kaliber) men man får ikke ammo..

Når du låner våpen, så skal du ha en utlånsærklæring. Denne regnes som våpenkort...

§ 85.Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

 

Bevitnelsen skal opplyse om

 

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

 

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

 

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

 

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

 

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

 

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan også lånes ut eller overlates til godkjent tilvirker, børsemaker eller våpenhandler etter paragrafen her når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpenet overlatt, skal være fylt 21 år.

Link to comment
Share on other sites

Vi må slutte å mene og tro om lovverk - og forholde oss til det som står.

 

Jeg er enig i det, men en fugl pep meg nettopp i øret at dette vil endres når den nye våpenloven trer i kraft...så det er vel grunnen til at noen allerede praktiserer det slik.

Står det skrevet i forskriften forholder jeg meg til den inntil den endres.

Greia er at jeg ikke vil havne i trøbbel dersom jeg skal låne ut....

 

Ja iblant er det helt ok å ta feil :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...