Jump to content

Ett eller to løp


elghundno

Recommended Posts

Hei er ny her på kammeret så vet ikke om jeg er på riktig tråd men prøver meg her. Har begynt å kikke etter ny førstegangs rifle har bestemt at det blir Schultz & Larsen, men så kommer kaliber valget. Burde jeg ha to løp eller ett løp, isåfall hvilket kaliber/kalibrer burde jeg ha?

Link to comment
Share on other sites

Dersom du kun skal drive med jakt og trening, klarer du deg fint med ett løp. Det tryggeste valget, og det beste valget med tanke på tilgjengelighet og pris på ammunisjon, er en av de tre store; 6,5x55, .308 eller .30-06. Du får ammunisjon til alle størrelser vilt i samtlige kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Bedre å kjøpe ett skikkelig sikte enn to middelmådige vel? Swarovski Z4i 2,5-10x50/3-12x50 eller Victory HT 2,5-10x50?

Alternativt kan du kjøpe to brukte. En Meopta, Zeiss, Swaro, SuB osv med stor objektivdiameter til jakt i dårlig lys, samt en liten snerten sak til elgjakt.

 

 

Sendt fra et halvspist eple.

Link to comment
Share on other sites

Ikke mer enn 15000 for to kikkerter,

 

 

Hei, trenger ikke få to middelmådige for 15K, men gjerne brukt optikk.

 

Brukt europeisk 3-12x56 og en brukt europeisk 1-4x24 burde dekke det meste. Finner du de riktige tilbudene får du også råd til to gode montasjer.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Du spør om aimpoint i en annen tråd her.

Om du kjøper en aimpoint micro til bruk på elg, bjørn, villsvin og kanskje hjort der terrenget er tett. Så finner du en pent brukt 3-12x56 med et tynnt, åpent retikkel og lys som kan brukes på alt annet villt. Da er du kanskje under 15 tusen og er dekket for det meste?

Eller som flere sier over her, en god 2,5-10x50. Den er vell aldri best, men skjelden feil. Et godt kompromiss?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...