Jump to content

Sikkerhetsregler på jakt med flere jegere


ptjornevig

Recommended Posts

Hei

 

Jeg starter denne tråden for å se om ikke vi sammen kan lage 5-10 sikkerhetsregler som jeg så vi lage til en "lov" for haglejakt i våres jaktlag. Vi er fem forholdsvis nye haglejegere som godt kan bruke en sikkerhetslov slik at vi alle kommer trygt hjem. Er der noen innspill til oss "ferskinger"?

Mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Er mye rart som ikke står i jegerprøveboka...

 

Går mye på støkkjakt etter hare i åpent (ingen trær), men ekstremt ulendt terreng på finnmarkskysten. Vi er vanligvis 4 stykk, har ingen regler, men har innarbeidet rutiner som er kommet med årene. Er viktig å tenke først, så skyte, ikke omvendt. Veldig basic, men er nok dessverre alt for mange vådeskudd som skjer pga at noen er litt for snar på avtrekkeren.

 

Alle må ha stålkontroll på hvor alle er til enhver tid. Det er pri 1. "Se og bli sett". Har mye øyekontakt. Hvis feks vi går på hver sin side av en haug, så venter jeg på baksiden av haugen og går ikke videre før jeg får "øyekontakt" og helst et lite vink fra sidemannen. Da vet vi begge at vi har sett hverandre, og er klare til å jakte videre. Det skjer konstant at man mister synet av sidemannen, og da skal du vite hvor han er i terrenget hvis du skal løsne skudd. Jo flere man er, jo mer stopping, observering, og vinking blir det. Men det går automatisk tilslutt.

 

Rød/orange topplue vises godt i all slags vær, så det anbefales. Ingen bør gjøre seg "usynlig" med full break up camo fra topp til tå.

Vi går på linje og har samband på billigradioer. Radioen er fin å ha for egen sikkerhet og trenger ikke være en dyr en. Kjøpte en 2 pakning med cobra jaktradio for vel ti år siden til 250kr paret. De har gått sine mil i pissregn og storm, og holder utrolig nok ennå mål.

Feks hvis vi bestemmer oss for å gå to mann på hver side av en fjelltopp, og terrenget plutselig ikke tillater det, eller at "gresset ser grønnere" ut på toppen. Så er det bare å si fra på radioen at jeg går oppå eller over toppen, og de to på den andre siden er varslet. Veldig kjekt verktøy og ha når framryknings planen endres underveis eller går i dass. Er også kjekkt hvis personen 100m under skremmer opp en hare. Bare å si det på radioen, så vet personen over at det kommer en hare på tur oppover i full galopp :) Så den radioen er ikke livsviktig, men såpass kjekk at jeg vil ikke gå uten.

Kan tilføye at når en skyter en hare, så setter alle seg ned og tar en kaffe/røyk mens vi venter på at haren blir vommet i full fart. Linja må holdes, ellers blir det fort kluss med skuddsektorer.

Link to comment
Share on other sites

vi gjør det stort sett likedan som jonilse på all slags småviltjakt. prøver å hold linja i terrenget og vi skyter ikke om vi ikke vet hvor de andre er. Vi går skjeldent mer en 3 stk. ilag.

Prøver å bruke mer tegn enn snakking, serlig på støkkjakt etter skogsfugl, så da er det viktig att alle følger ekstra nøye med på hverandre

Link to comment
Share on other sites

Liker ikke å gå på støkkjakt med andre. Liker egentlig ikke å jakte over samme fuglehund som andre heller. Er alt for mange variabler, for mye som kan gå galt, til at jeg føler meg helt trygg.

 

Har fått en haggelladning over huet av broren min en gang. 50-70 meters avstand i skog. Da gikk jeg heldigvis lavere i terrenget så det gikk bra. En annen gang gikk vi sammen opp i en stand. Han var gira og skulle inn først. Var nær å skyte ham.

 

Har også jaktet duer, gjess og ender med andre. Der er det også mye som kan gå feil.

 

Jakt etter hjortevilt der postene er gjennomtenkte og folk holder seg på post til de får melding om å gå av, da føler jeg meg trygg. Men igjen, rådyrjakt med bare hagleposter føles tryggere enn rådyrjakt med rifleposter.

 

Får den samme utrygge følelsen på en del skytebaner. Mye rar våpenhåndtering ute og går. Trives godt på skytebaner der banemesteren er ubehagelig opptatt av sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

[...]Han var gira og skulle inn først.[...]

Der har du vel grunn nummer 1 til jaktulykker. "Gira", "På", "Blodtåke", "konkurranseinstinkt" eller hva man velger å kalle det og skarpladde skytevåpen er en særdeles dårlig kombinasjon. Det er bare en fritidsaktivitet så om man ikke har fått avsikret en eneste gang eller har vært en uke på fjellet uten å få blod på kniven eller om lillebror fikk flere fugl bør ikke være helt krise.

Link to comment
Share on other sites

Etter nesten 20 år med støkkjakt etter fjellrype, så har det innarbeidet seg en del ryggmargsrutiner hos jaktlaget Bomskudd og Bannskap.

 

- Linje, linje og atter linje. Nå har vi jaktet sammen så mange år, at om vi går på hver vår side av en haug med alt av klatring og individuelle utfordringer det innebærer, så dukker vi alltid opp samtidig ved enden. Skjer det så at en mann er "fremme" først, så VENTER vedkommende og gjerne vifter med lue eller plystrer litt for å markere at det er folk der. Noen ganger har vi med en kompis som er av type ivrig, og det er en sann plage. Han fyker rundt omkring, og dukker gjerne opp 300 meter lenger fremme, eller snur plutselig den planlagte ruta på hodet og krysser terrenger. Fryktelig irriterende. Det har heldigvis bedret seg..

 

- Er dere to som går ut av syne for hverandre, så gjør det tydelig at det likevel IKKE skal skytes i den retning som andremann er, uansett! AVtal også hvor dere skal møtes etterpå, og når. VENT på andremann hvis du er fremme først, og sett deg godt synlig. Sørg alltid for å ha avklart skuddfelt. Nå vil dette gå rimelig automatisk til slutt, men med ferskinger på jakt kan det for koke i toppen for dem når det braser ut 15 ryper mellom to mann.

 

- Pipeføring. Her har jeg vært ut for mye rart. Pipa skal alltid peke enten opp eller ned! Går vi i skrått terreng, som det gjerne er under fjellrypejakt, så er følgende regel god: ØVERSTE mann skal alltid holde pipa opp mot himmelen. NEDERSTE mann skal alltid holde pipa ned mot bakken. Møter du folk, eller skal samles, så tas hagla på skulder, eller knekkes.

 

- Knekk hagla når det klatres i ulendt terreng eller på isete underlag.

 

- Sa jeg linje?

Link to comment
Share on other sites

Endel mennesker er hele tiden, eller kommer i, en psykisk tilstand der de ikke har noe nytte av slike enkle våpen regler (Jeff Cooper's) som er listet under.

De har ikke kontroll over håndteringen av våpenet, eller mister raskt kontrollen underveis, av ymse grunner.

Det er da farlig å oppholde seg i omgivelsene rundt personen. Iht lov er heller ikke personen "egnet" til å bære våpen.

Det er viktig å unngå slike personer med våpen, se gjerne en fotballkamp sammen, men fortell at jakt er utelukket.

 

Et eksempel er rypejegerene som visste de hadde en jaktkammerat blant dem, som var trigger-happy. En utstyrte seg med rød topplue for å bli sett.

Resultatet ble en hagleladning i hodet med store skader som følge. "Jeg var sikker på at det var en rev!" Folkene som kjente personen tvilte ikke et øyblikk på at det var en rev han så for seg og skjøt etter.

 

I mange tilfeller har jeg sett inn i ladde hagleløp, blitt direkte påskutt, fått hagleladninger over hodet så kvisten spruter, sett hunder legge seg flatt etter nærgående skyting..

Jeg tror ikke "regler" funker på slike skyttere, de er så grunnleggende "uegnet" at det beste er å ikke være i samme skog, eller på samme vidde.

Tips: Lær folk å kjenne, velg dine jakt kammerater etter om de er "egnet" til å håndtere et våpen sikkert.

 

Beklager at det under er på engelsk, men jeg syns det er så konkret at det er verdt å vise til:

 

Gun safety training seeks to instill a certain mindset and appropriate habits by following specific rules.

The mindset is that firearms are inherently dangerous and must always be stored carefully and handled with care.

 

1.All guns are always loaded.

2.Never let the muzzle cover anything you are not willing to destroy.

3.Keep your finger off the trigger until your sights are on the target.

4.Be sure of your target and what is beyond it.

—Jeff Cooper

http://en.wikipedia.org/wiki/Gun_safety

 

Some of the most common causes of hunting accidents include:

 

- Unsafe handling of firearms

- Accidentally firing at another hunter

- inexperienced or intoxicated hunters shoot at an apparent target without first properly identifying it as game

- Gun malfunctions or defects

 

With the exception of manufacturing defects in a weapon, the common scenarios for hunting accidents also have a variety of factors that increase the chance of death or injury.

The following behaviors raise the risk of a hunting accident:

 

•Alcohol consumption

•Use of illegal or prescription drugs

•Sleep deprivation

•Hunter inexperience

•Failure to take an approved hunting safety course

•Use of modified firearms or bows

•Use of improper ammo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...