Jump to content

Bedde GRS stokk til Sauer 200 STR?


Baneskyttarn

Hva ville du gjort?  

32 members have voted

  1. 1. Hva ville du gjort?

    • Jeg ville ha beddet den med en gang!
      25
    • Jeg ville ha beddet den etter ca. 2 til 3 år.
      3
    • Jeg ville ikke ha beddet den.
      4


Recommended Posts

Heisann :D

 

Jeg har satt på en Sporter/Jaktfelt stokk fra GRS på min Sauer 200 STR. Spørsmålene er da som følger:

 

1. Er jeg nødt til å bedde stokken før jeg tar den i bruk, eller kan jeg for eksempel skyte med den i 2 år, så bedde den? Stokken sitter veldig godt, dvs. den smatt rett og slett på plass med et lite klikk.

 

2. Kaliberet er 6,5x55 med lyddemper, så rekylen vil jo ikke bli så stor. Vil dette gjøre slik at sjansen for at stokken plutselig sprekker blir veldig liten?

 

Det står jo at denne stokken ikke trenger bedding, men er litt usikker :oops:

 

Så, hva ville/har du gjort med denne stokken til Sauer`n? :?::winke1:

Link to comment
Share on other sites

Bedding kan være presisjonsfremmende. Bare å prøve uten bedding.

Veldig mange originale stokker til sauer er ikke beddet og de skyter godt og sprekker sjeldent.

Om du skal bedde for å unngå at stokken sprekker må du vedde i bakkant

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min var ikke dropin, den måtte pusses på for å rifla nedi, men dette var en Tikka 695. Sendte den likegodt til børsemakeren for bedding med en gang.

Han bekreftet at stokken nok ikke var helt tight.

 

Ikke er det store kostnaden for bedding, og ikke ulemper heller.

Men du kan jo prøve børsa først, og føle litt på magefølelsen om hva du ska gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tenkte jeg skulle skyte litt med den først. Men hvordan "kjenner" jeg at den ikke trenger bedding? At den samler bra?

 

Har hørt om noen stokker som har sprukket, men er ikke sikker på hvilke kaliber det har vært. Jeg vil tro at sjansen er betraktelig mindre for at stokken eventuelt sprekker med 6,5x55 og lyddemper, enn med en 375 H&H, eller tar jeg helt feil?? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Prøvde GRS stokken for 2 dager siden på 250 meter. Jeg har ikke beddet den. Skjøt 5 skudd som satt i en klisterlapp.

Da vil det vil ikke være nødvendig med bedding, siden denne børsa hovedsakelig skal brukes på jakt?

Kommer nok til å skyte rundt 5-600 skudd i året, med 6,5x55 og demper, så jeg tror nok jeg velger å skyte uten bedding. Lurt? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde beddet med èn gang. Det er ikke bare EN grs stokk som har sprukket bakover. (Jeg snakker om Sauer 200 STR) Hvis du titter bak på kassa og nedi stokken, ser du fort hva som kan gå galt. Kassa er litt merkelig bygd, og oppfører seg nesten som ei kile. Kassa blir også dratt ganske godt bakover av den bakre stokkskruen. Sammen med litt rekyl, tvinges trevirke ut til siden og sprekken KAN komme. Titter du på en orginal Sauerstokk, vil du se at det ligger ei stripe beddemasse på tværs rett bak kassa. Sauer skjønte hva som måtte gjøres, andre er stein stokk døve. Skulle tro det var grei skuring å frese det lille sporet når stokken først satt i en fres verdt litt over ei livslønn, og fylt sporet med masse...men dog. Jeg har fjærnet de to kvartingene nedi stokken og ganske mye helt bakerst for så å bygd opp igjen med beddemasse. Borrer også ut skruehullet til det bakre festet og bedder inn et alurør. Ikke sikkert det er nødvendig å gå SÅ grundig til verks, men slik er det nå..

Ble kanskje litt negativt det her, men den arrogansen man blir møtt med der i gården gjør meg noe irritert og 103% brennsikker på hvem som aldri får mere penger av meg.

Amen ;)

 

Edit: Du vil også merke at den bakre skruen mister litt moment OM kassa tuller det til, og finner på å rusle bakover.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Du vil også merke at den bakre skruen mister litt moment OM kassa tuller det til, og finner på å rusle bakover.

 

Så hvis momentet på skruen bak begynner å løsne, er det behov for bedding? Er det da slik at hvis denne skruen ikke løsner, ikke behov for bedding?

Sorry for at jeg kanskje spør litt dumt, men jeg har dessverre ingen erfaring fra skyting med rifle før. Jeg har kun skutt litt med AG3 i Forsvaret:(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...