Jump to content

Hvem kan SAA og replika i kongeriket


Recommended Posts

vet ikke hva børselars kan om SAA, men noe av det 1911 arbeidet jeg har sett derfra gjør meg skeptisk.

tommelfingerregelen er å først se tilsvarende arbeider en børsemaker/våpensmed har gjort for andre før man leverer fra seg yndlingene sine.

og selv om noen kan gjøre en "reparasjon" betyr ikke dette at arbeidet er utført riktig.

uriktig utført arbeid kan ofte forårsake nye problemer- tro meg, jeg har både utført og betalt for feilaktige reparasjoner på egne våpen.

det desverre for lite marked til at vi har godt utvalg i kompetente håndvåpensmeder her i landet, og de fleste av oss er ikke villige til å betale det det faktisk koster å få utført skikkelig håndvåpenarbeide.

 

en kompis av meg som er samler snakket om en eller annen person hertillands som har utført endel SAA arbeide for ham endel år tilbake, visstnok med meget gode resultater.

sørlandsområdet visstnok, jeg husker desverre ingen navn.

kanskje PNMF veit?

Link to comment
Share on other sites

Was ist los?

 

Ville ved behov foerst kontaktet boerselars ja, eventuelt sarpsborg vaapen.

 

Die Lauf.

 

Løpet er løst i gjengene og må teites til, sånn som det er nå så er det bare utstøterstang huset som holder løpet på plass. Har forstått såpass at dette er kompliserte greier, hvis gjengene er skikkelig herpet så må løpet skrus en omdreining til inn, da må det fjernes metall for og få løpet lengre inn, da må overgangskonusen kortes inn og kuttes på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes ikke som en ideel situasjon. En omdreining inn vil neppe gi så store utslaget. Det å sette tilbake, plane og gjøre ny overgangskonus, er i seg selv ikke noe stort problem, siste to har jeg verktøy til, men å få løpet til å sitte, medfører høyst sansynlig å sette det vesentlig lenger tilbake, enn bare en omdreining. Sansynlig må det slåes nye gjenger. Om våpnet har vært slik fra det var nytt og det ikke er spes gammelt, synes jeg dette høres som en opplagt reklamasjon. Ad Evert sitt spørsmål om SA smed på Sørlandet, klarer jeg ikke hjelpe, annet enn at det er noe som høres kjent.

Forøvrig for SA entusiaster: Erik Bråthen skreiv en "føljetong" om tuning av SA revolvere i Våpenjournalen, kan være verdifull lesning om du får tak i de aktuelle nr. Forøvrig har jeg en 5,5" Uberti til salgs. :D

Link to comment
Share on other sites

tok en telefon til min samlervenn, han sa at det var Peter Rasmussen som hadde gjort fantastisk arbeide for ham på både gamle colter og replikaer, men at Rasmussen desverre døde for en stund siden.

Rasmussen ble endel omtalt i gamle VJ, i forbindelse meg gravering, flammesettherding og annet "gammeldags".

Jeg synes å huske nevnt i VJ at Rasmussen hadde en lærling, i en artikkel skrevet om en gravert singelaction colt. Visstnok også meget dyktig på området iflg VJ.

skal se om jeg finner artikkelen og kan grave fram navnet.

Link to comment
Share on other sites

Was ist los?

 

Ville ved behov foerst kontaktet boerselars ja, eventuelt sarpsborg vaapen.

 

Die Lauf.

 

Løpet er løst i gjengene og må teites til, sånn som det er nå så er det bare utstøterstang huset som holder løpet på plass. Har forstått såpass at dette er kompliserte greier, hvis gjengene er skikkelig herpet så må løpet skrus en omdreining til inn, da må det fjernes metall for og få løpet lengre inn, da må overgangskonusen kortes inn og kuttes på nytt.

 

Plomber, selg til overpris paa qxl, Kjoep ny... :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...