Jump to content

Lyddemper til luftgevær


Serenity

Recommended Posts

Hei folkens !

 

Okay, så nå har jeg fått geværet og det bråker helt sinnsykt som forventet :P

Dermed har jakten på en lyddemper startet. Men etter noen timers forum googling på div sider i utlandet sitter jeg med et par spørsmål i hode.. og jeg gidder ikke registrere meg på samtlige forum :P

Noen her inne som har peiling på hvilken type lyddemper som vil være mest effektiv for et luftvåpen ?

Jeg tenker på baffel design type; Monocore,K,Z,M, Omega etc.. Lengde og diameter. Regner med at bigger is better.

 

Har sett på en lyddemper fra en av medlemmene på Airgun Artisans med Monocore som ifølge maskinist skal redusere lyden med 80%.

Dimensjoner 39mm x 200mm , 240g

Men så var det jo det å legge 1000 spenn på bordet for en lyddemper man bare har sett et par videoer av på youtube i dårlig kvalitet :P

Liker heller ikke "Ping" lyden, men min kammerat mener at dette er ventilen og ikke lyddemperen.

 

Jeg skal ha en i sort ikke sølv som i videoen

http://www.youtube.com/watch?v=1yzws1gRdm0

 

Jeg er også in the talks med en kar i UK på et forum som maskinerer lyddempere og han ville gå for et single chamber design siden at hannes K baffels ikke tålte kraften i min Hatsan. Tror han lagde K baffels i delrin, og til mitt gevær burde de i såfall være i metall.

Regner med at det er monocore han foreslår, har ikke fått pris fra han enda.

 

Så hvis noen kan belyse emnet så ville det vært kjekt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis bruker salongdempere på pcp luftvåpen og de demper like bra der som på salongrifler, altså dritbra. Ikke får du problemer med innmat som ikke tåler trykket heller, siden de er beregnet for kraftigere saker enn luftvåpen, og er laget i aluminium. Av alle demperne jeg har til salong så er den lille a-tec cmm4 demperen best selv om den ikke er størst. Mulig at cmm6 i 17 kaliber demper et hakk bedre enn cmm4 i .22 på ditt luftvåpen, men da er du avhengig av at gjenger og anleggsflater er absolutt rette for at ikke pellets skal sneie borti på vei ut siden det er veldig liten klaring rundt pelleten. Siden du har en Hatsan så er det absolutt ingen selvfølge at gjengene på løpet er helt rette. Selv hadde jeg kanskje gått for en i .22 for å ha litt slingringsmonn å gå på. Litt for stort hull i demperen i forhold til kaliberet har veldig lite å si på dempingen, erfart....

Pinget du hører har ingenting med demperen å gjøre, det kommer fra luftreservoaret. Google deg opp på "de-pinger" så forstår du hva som må til der....

 

En av demperne fra a-tec er det du trenger, ikke en eller annen dyr, eksotisk spesialdemper for luftvåpen fra en avkrok ute i verden

 

Standard gjenger er 1/2"x20 på salongdempere

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller mot en A-tac CMM-6 i .17

den er litt dyrere men da har iallefall jeg gjort mitt for at børsa skal bli så stille som mulig :)

Pratet med A-tac og de mente at .17 skulle fungere helt fint. De sa at de maskinerer inn tolleranser for å unngå clipping

så de trodde ikke det skulle være noen problemer. Så da heller jeg mot det da :)

 

Skal spekkulere på det til over helgen, har også sett på SAK demperen, hvordan er den på et luftgevær i forhold

til A-Tac ? pris messig er de jo ish i samme klasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fortsatt å forske på dette med lyddemper til PCP gevær.

Slik jeg har forstått det på lyddemper forumet i usa så er det rent ekspansjons Volum og ikke baffels eller det å forstyrre luftstrømmen som gjelder på luftgevær.

Dette fordi at de oppererer på mye lavere trykk en da et kruttvåpen.

Baffels og andre internal deler har mest å si for å forstyrre luftstrømmen til et kruttvåpen hvor det er et trykk på hundrevis av joules som fyker igjennom.

 

På et luftgevær oppererer vi jo med pellets som regel i 10 - 80J klassen alt etter kaliber.

Dermed så er det da altså å trakte etter "gammeldagse" lyddempere med stort volum som gir luften plass til og ekspandere før det forlater løpet.

I teorien så vil større volum i kombinasjon med en slags for forsenkelse av luft gi mer reduksjon i antall dB.

Dermed så er det slik at små lyddempere som fungerer bra til rimfire eller centerfire ikke nødvendigvis er de beste eller yter etter spesifikasjon til PCP gevær på tross av teknologi og høyere pris eller kvalitet på materialer.

 

Så således vil det være hold i det som mange av dere sier at HW demperen gir mye effekt for pengene.

Ut i fra mine kalkulasjoner er det den demperen som gir mest valutta for pengene kan du si når vi ser på antall CC pr.kr

HW ligger på 4,10 kr pr CC, mens ParisP ligger på 4,18kr pr CC.

Men det er ikke demperen med mest volum på markedet av de som jeg har funnet iallefall med 1\2"-UNF gjenger.

Dersom det er hold i det de sier på silenttalk så vil da altså ParisP "ping" silencer være det beste valget tror jeg da dersom man var ute etter mest mulig demping.

Den har det største volumet samt en av de laveste prisene i forhold til antall CC.

Så jeg vil tippe at på grunn av 40% større ekspansjons volum en HW silencern så kan den finne på å være 10 - 20 % mer effektiv en HW sin.

Dette er så klart kun spekkulering fra min side uten at jeg har noen dB målinger og vise til.

 

Så spørsmålet blir jo om hvorvidt man skal legge ut de ekstra 400kr for en potensiell redusering på 10-20% mer en HW sin.

Dette er jo såklart en vurderings sak hvor HW mest sannsynlig er mest bang for the buck, og ParisP er den som demper best ut i fra de demperne jeg har sett på til nå iallefall.

Geværet mitt holder ca 110dB ut i fra målinger gjort med telefonen min ute.

HW er vel målt til 61dB på en HW100 FAC det vil si en potensiell reduksjon i lyd på 45% dersom samme effekt blir oppnådd på mitt gevær.

ParisP hevder 80% reduksjon i støy. Med andre ord så hevder han at jeg skal ha 22dB, noe jeg tviler særdeles sterkt på..

så jeg guesstimerer ca 50 dB (55% reduksjon i lyd) på mitt gevær som logisk, alt under får være en overaskelse.

50dB er mer en akseptabelt uansett, det er omentrentlig som et svakt\medium knips med fingrene.

 

Jeg har hovedsaklig sett på 4 dempere og ut i fra mine kalkuleringer ser de da slik ut:

  • A-tec CMM-6:....30x180mm = 127285cm3 - 127cc | Pris: 1000kr \ 7.87kr pr.cc (Skittfiske.no)
  • Weihrauch:.......30x200mm = 141428cm3 - 141cc | Pris: 579kr \ 4.10kr pr.cc (vapen-soilen.no)
  • SAK:................35x140mm = 150589cm3 - 150cc | Pris: 800kr \ 5.33kr pr.cc (artemis.no)
  • ParisP demper:...39x200mm = 239014cm3 - 239cc | Pris 1000kr \ 4.18kr pr.cc (airforcemodification.com)

Link to comment
Share on other sites

Valgte å gå for Airgun Artisans - ParisP sin demper fra Kypros.

Kom med frakt på 900kr. Desverre blåser det storm uttafor døra her i dag så har bare skutt ett enkelt skudd ute før det bar inn igjen.

Men første inntrykket er at demperen gjør jobben bra. Det er iallefall en veldig markant reduksjon i antall dB av geværet.

Heiv på meg igjen og gikk ut litt senere, og la meg inni boden å skøyt ut igjennom døra denne gangen mot hagen (bor veldig landling så ingen fare verken for dyr eller mennesker).

Ingen problem å skyte uten hørselværn inne i et område på 5 x 5 meter. Hadde jeg gjort det samme uten demper mistenker jeg kraftig tinnitus etterpå :P

 

Skal lage en sammenlignings video å legge ut på tuben en dag det er vindstille så man kan filme på et fornuftig vis.

 

Her er nå iallefall demperen: 200x39mm med Monocore alt laget i aluminium.

Godkjent for rimfire.

 

1115944_10152814546246369_4747400243605814919_o.jpg

 

PS: ikke se så hardt på gangen, driver å pusser opp derfor mangler det litt foringer rundt døren :P

Link to comment
Share on other sites

Her er en veldig raskt satt sammen sammenligning av med og uten.

Skal ta en dag hvor det er bedre forhold å gå igjennom demperen ordentlig siden det ikke ligger noen bruker videoer av den ute på youtube.

Så får jeg filme både med skytterstilling samt på 30 - 50 meter slik at man får et bedre intrykk av reduksjon.

se om jeg får tak i en ordentlig dB måler, for den på telefonen min fungerte veldig dårlig :P den sa 90dB udempet og 90dB dempet :P

Det er jo ofte slik at kamera mikrofoner på telefoner ikke er så veldig god til å plukke opp høy dB.

så de demper dette ofte innad i selve filmen. Jeg selv merker iallefall stor forskjell på med og uten demper :)

Så jeg er fornøyd. Hvem vet, kansje ville en HW demper vært bedre, eller en A-tec, SAK, Hatsan, Wolf.. det må gudene vite for jeg har ikke tenkt å kjøpe flere å teste ut :P

Geværet er nå nabo og partner vennlig det er det viktigste :)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...