Jump to content

Laminatstokker og tidens tann


Scitech

Recommended Posts

Hei hopp!

 

Hvordan holder laminatstokker seg dersom årene går og man ikke oljer og vedlikeholder helt etter boka? Ser at tradisjonelle riflestokker som ikke vedlikeholdes noe særlig blir veldig mørkebrun, nesten sortaktig.

 

Tenker spesielt på nutmeg (usikker på navn, men vanlig lyst treverk) og pepper stokker. Ser for meg at en pepper laminatstokk blir svartaktig etterhvert som årene går, men stemmer det? Hvor mye vedlikehold snakker vi eventuelt for å bevare den mer lyse tonen i treverket på disse laminatstokkene?

Link to comment
Share on other sites

Kan vel da dra en parallell til gamle laminerte Mauser k98 stokker fra krigen, de blir selvsagt mer skitten og mørk med tiden. Er vel hovesaklig fett som gjør det tror jeg.. En vask med noe fettoppløselig så blir de lysere igjen.

Laminerte og syntetiske stokker er noe jeg personlig ikke gidder å vedlikeholde noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Har noen laminatstokker fra Boyds som jeg ikke har vedlikeholdt overhodet, og som har vært godt brukt i 4 år.

 

Det som har skjedd med mine er at man får sprekker i "laget" (finishen) som ligger utenpå (ser nesten ut som det er dekt med plast, men har ikke peil) og deretter kan det begynne å flasse av. Gjelder særlig der dette laget slutter (f.eks. der låskassa begynner) og der hvor reimfestet har gnisset. Ellers blir det mattere og styggere. Kan ikke si at jeg synes det er pent, men det er bruksbørser som jeg ikke gidder å legge for mye i.

Link to comment
Share on other sites

 

Tenker spesielt på nutmeg (usikker på navn, men vanlig lyst treverk) og pepper stokker.

 

 

Du tenker på laminatstokker fra Boyds? Om de er kjøpt som "finished" så er de grundig innsauset i lakk (såpass grunidg og dypt at jeg vil tro de ligger i et bad ell).

 

Ja, det er vell gjerne stokkene fra Boyds jeg tenker på. Det jeg lurer på er vell egentlig hva som vil være "penest" av nutmeg og pepper etter noen år med mye bruk og lite vedlikehold. Personlig liker jeg at treverket er lyst, og liker i og for seg pepper stokken, men dersom den blir svart etterhvert så tenker jeg kanskje nutmeg er et bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som Jeger30.06. På rifler med boyds stokk som blir hardt brukt begynner lakken å flasse. Det eg gjorde var å pusse vekk all lakk, så legge oljefinish i staden. Blei noko mørkare med olje enn med lakk. Går og an å legge ny lakkfinish om ein vil det, då vil ein nok få samme farge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...