Jump to content

Trene ettersøk? -Hvordan?


Münsterjeger

Recommended Posts

Har en Münsterländer på 6 mnd.

 

Kunne godt tenke meg å få denne goskjent på ettersøk.

Dette er primært en fuglehund. Vil det da være lurt å trene blodspor FØR den har lært å jakte fugl? Den hr ikke festet stand enda.

 

Den dagen vi evt kan bbegynne med blodspor, hvordan utføres det? Har lest litt nedover forumet, men får ikke svar på alt.

Jeg er novice på området, og har derfor en del spørsmål.

Brukes det matblod til dette? Hvordan legges sporet? Hel stripe, eller som et naturlig spor med noen få ml hver meter?

Jeg leser også at det brukes rådyrskanker til treningen. Hvor legges disse? Antar det er på slutten av sporet. Skal han da få spise på disse, eller skal de umiddelbart taes bort, og erstattes med godbit og nyttårsaftenjulebursdag?

 

Ferskspor er kanskje noe annet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Siste Fuglehunden (nr. 6 2008) står det en artikkel på s. 91 om Grästuvans Rufus som er den første Norske Grosser Münsterländer som er godkjent som ettersøkshund. Beklagligvis er ikke ekvipasjen intervjuet, men det står litt om innholdet i den praktiske prøven og bedømmelse og godkjenning.

 

Føreren heter Christian Bakke. Han kan sikkert spores opp via Münsterländer Klubben.

 

...dersom han er Ranaværing så har jeg etter litt spekulering kommet fram til at jeg har gått sammen med han på fuglehundprøve. Da kan jeg regne meg fram til at denne hunden er ca 4 år gammel (forutsatt at det er den hunden jeg har truffet).

Link to comment
Share on other sites

Kjøp boka "Ettersøk av skadet hjortevilt" av Pettersen/Stein Lier-Hansen. ISBN 82 5292292 9. Det er ei svært god bok som du får mykje for pengane.

Boka "Ettersøk" til Mange Klokset er ei tynn bok prega av hans syn på korleis eit søk skal vera og svært subjektiv. Den har tydeleg einsidig favorisering av ein bestemt hunderase og det er kun denne som duger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...