Jump to content

CZ 75b vs sp-01 Shadow


fredrik

Recommended Posts

Hei

Jeg har ikke hatt muligheten til å sammenlignet disse noe særlig i levende live.. Men jeg forstår det slik at shadowen er hakket vassere enn 75b?

 

Grep ol. er stort sett det samme på begge?

 

Syns 75b i børstet stål er penere enn en sort shadow, men skal jo ikke bare se pent ut ;)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Grepet er veldig likt men det er der det stopper. Shadow har lengre løp/sleide med rail på undersiden så den er litt mer fortung enn standard 75B. B i 75B står for fireing pin block som du ikke har i Shadow så avtrekket er bedre i Shadow.....

Konklusjonen er at Shadow er ett mye bedre våpen, men en 75B er ett bra våpen det også.

Link to comment
Share on other sites

Grepet er veldig likt men det er der det stopper. Shadow har lengre løp/sleide med rail på undersiden så den er litt mer fortung enn standard 75B. B i 75B står for fireing pin block som du ikke har i Shadow så avtrekket er bedre i Shadow.....

Konklusjonen er at Shadow er ett mye bedre våpen, men en 75B er ett bra våpen det også.

 

Løpet er like langt(men faktisk tykkere i shadowen), samme med sleiden.

Den store synlige forskjellen er at SP-01 har en lengre ramme med rail under, og at sleiden er like bred som rammen helt frem. Du har også "cocking serrations" foran på sleiden.

 

Internt så er det som tidligere nevnt et helt annet avtrekk, ettersom shadow ikke har firing pin block safety, og en annen/bedre hane.

Jeg syns selv dual tone shadow ser flott ut, mye fordi jeg selv har en ;)

Link to comment
Share on other sites

Ligner mest på en eldre tanfoglio. Kan ikke huske å ha sett CZ med sånne grepsplater i det heletatt.

 

Edit: Mest sannsynlig en EAA Witness av eldre modell. Lav/kort beavertail og kort magasin. Ikke i nærheten av det samme som en Shadow.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hele tiden satset på at de har sakset inn feil bilde.

Hvis det er pistolen på bildet som ender opp i posten, blir det naturligvis reklamasjon.

Skal ringe pensjonistene på Interarms i morgen for sikkerhets skyld... ;)

 

EDIT: ser ut som en Tanfoglio Combat Sport med kort sleide.

Link to comment
Share on other sites

Er det skikkelige Shadower da? Jeg vet det står det, men den på bildet deres lignet ingen 75 SP-01 Shadow som jeg noengang har sett.

 

Hei!

 

Ny mann her. :mrgreen:

Jeg hentet en SP-01 Shadow hos Wear på fredag, det var en "ekte" SP-01 Shadow hvertfall. (Til 6300,-)

God pris ser det ut til, og veldig god pistol.

Jeg fikk brukbare samlinger på 25 meter selv som relativt fersk skytter.

Link to comment
Share on other sites

Det var den jeg var på tur til å kjøpe da den kostet 6000,- på Finn. :wink:

Men så kom jeg tilfeldigvis over (det ikke så godt annonserte) tilbudet hos Interarms, da var det et påslag på 300kr for å få ny pistol.

Anyways, jeg er svært fornøyd, det blir nok du også!

Link to comment
Share on other sites

Nah, denne ble lagt ut og kjøpt like etter. Men anyways, et godt kjøp! Fulgte med litt ekstra snacks og ;)

 

Disse pistolene er flott rett ut av boksen, eller er det noen mods som bør gjøres først som sist?

 

Jeg ser for meg at grepet gjerne kan byttes, men vil prøve litt først..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som ville vært et must for meg er flate sikringer, og kanskje litt lettere rekylfjær (synes den har en tendens til å dippe litt med ny standardfjær). Ellers synes jeg den er grei til praktisk med originalt avtrekk, sikter og skjefteplater. Her kan man jo bytte /pimpe hvis man vil, mye smak og behag, men du MÅ ikke . Til felt hadde jeg kostet på meg justerbart sikte og en SA avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

Når rekylfjæra er litt (for) kraftig, så synes jeg lett det skjer at frontkornet tar seg turen under 90 grader på vei ned igjen. Dvs. du skyter, kornet løfter seg, kornet går ned igjen, men i stedet for å stoppe på stedet så forsvinner det litt for langt ned slik at du må løfte det opp igjen. Vet ikke helt hvorfor jeg mener det heter at siktet "dipper", sikkert noe jeg har lest et sted som har satt seg. Jeg synes ihvertfall det virker som om det er lettere å unngå dette med litt svakere rekylfjær enn Shadowen kommer med originalt, slik at forsiktet stopper akkurat der det skal være på vei ned. Dette merkes når man prøver å skyte fort, altså i DSSN og ikke i NSF.

 

Flate eller flatere sikringer slik at de ikke kommer i veien for grepet. Hvis jeg legger høyre tommelen på sikringen på en Shadow så griper jeg alt for lavt. Griper jeg høyt og godt på en Shadow så kan jeg nesten legge venstre tommelen oppe på sikringen, men ikke helt. Resultatet er sikringen graver seg inn i tommelen og det gjør ganske vondt etterhvert. Frykter vel også litt at det skal være mulig å slå på sikringen uten å mene det med et slikt grept, uten at det har skjedd meg personlig.

 

Dette er bare mine synsinger, jeg er ingen ekspert på noenting, heller ikke Shadow. Prøv og se hva som funker for deg er jo alltid fasiten.

 

Skal du bruke den til praktisk eller felt, eller begge?

Link to comment
Share on other sites

Flat sikring er førstepri om man skal skyte praktisk iallefall. Nesten alle "de store" har den, jeg har fått ødelagt etpar stager pga jeg har fått vippet den på utilsiktet.

F.eks:

SNO2014, Level3 IPSC - Stage3:

 

Men begynn å skyt, og finn ut hva som ikke funker for deg - ikke nødvendigvis det jeg føler jeg må ha er riktig for deg.

 

Og gratulerer med bra våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo mindre hender, eller ihvertfall kortere fingre, som hadde hjulpet meg bli venn med Shadowen. Jeg har prøvd å fete de opp, men det legger seg alle andre plasser isteden. :mrgreen:

 

Løsningen enn så lenge er å skyte Sig, de har skjønt det med grep. Det mest perfekte grepet som finnes for meg er på SVI 2011, men det blir det dårlig med i Production dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en slik Shadow custom fra PVAS og er utrolig fornøyd!

 

For meg fungerer sikringen bra, legger tommelen oppå sikringen så er det bare å vri opp tommelen når sikringen skal på. veldig naturlig bevegelse =)

 

Fortell gjerne hvordan din opplevelse er når du får testet den litt =)

 

Kan anbefale de smaleste grepene med greptape (ja jeg har små hender).

 

Gratulerer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...