Jump to content

KIKKERT TIL SAKO 75 , 375 HH


æljkiller

Recommended Posts

Bruker en leupold 2-7*33 nå, men kunne tenkt meg en større kikkert for jakt om kvelden. Hva anbefales med tanke på øyeavstand og lysgjennomgang.

 

Hva med en Seizz classic 2,5-10x50? Denne skulldet være nok øyeavstand på.

Bare si i fra hvis du vil selge leupolden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

80mm øyeavstand er for lite til 375. Jeg hadde en Leupold VXII 3-9x40 på min. Jeg synes dette var passe forstørring ift. øyeavstand. På 9x gikk det akkurat uten at den "touchet" fleisen. Andre faktorer som stokklengde, utforming, ladning, kulevekt og kroppsfasong har også noe og si men dette er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en leupold 2-7*33 nå, men kunne tenkt meg en større kikkert for jakt om kvelden. Hva anbefales med tanke på øyeavstand og lysgjennomgang.

 

De nye Swarovski Z6 og Z6i har 95 mm øyeavstand. Den største er 2,5-15x56, og representerer antagelig en uslåelig kombinasjon av øyeavstand og mørkeegenskaper. Det store zoomområdet kommer som en bonus. Prisen er grufull, men etter et års tid er utgiften glemt og du har en storartet kikkert i 10 eller 20 år til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to kikkerter til min egen .375; 1-4x32 Swarovski med belyst retikkel og 2,5-10x50 Zeiss Victory samt åpne sikter. Jeg bruker nesten bare 2,5-10 og hvis det blir for trangt, de åpne siktene. Swarovski har en 1,7-10 som burde dekke begge mine, men det er også en fordel med to sikter i hver sin montasje. Sako'en du snakker om er tyngre enn min egen børse, og bruke ikke gi noen problemer i det hele tatt med normal øyeavstand. Men det forutsetter at kolbe og skytestilling stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv også to kikkerter i svingmontasje til min 375.

To stk Zeiss,en varipoint 1,1-4x24 og en Victory 3-12x56.

Har ikke hatt noe problemer med øyeavstand,og skyter mye 300 grainere i normal hastighet.

Og lystyrke på den største er vel ikke så mye vits i å utbrodere.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv en kahles 1,5-6x42 på min 358nm. den har 90mm øyeavsatand og det har ikke hvert noe problem.

en kjenning av meg brukte samme kikkert på sin 416 rem uten å ha noe problemer med det.

leupold har vel fort 10-11 cm vil jeg tro. så du får gå for den kikkerten du føler passer for ditt bruk.

leupold european 3-9x50 er ikke noe dårlig valg. den er heller ikke så dårlig når det kommer til skummring.

synes ikke det var allverden til forskjell på zeissn, kalhesen og leupolden. skarpheten og lysegenskapene var klart ikke like god, men man hadde den fordelen at man så retikle mye bedre i leupolden grunnet at det er tykkere.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv også to kikkerter i svingmontasje til min 375.

To stk Zeiss,en varipoint 1,1-4x24 og en Victory 3-12x56.

Har ikke hatt noe problemer med øyeavstand,og skyter mye 300 grainere i normal hastighet.

Og lystyrke på den største er vel ikke så mye vits i å utbrodere.

 

Helt enig med tf! Med ett slik kaliber så lærer en å "holde" i børsa!

Bruker selv Zeiss Victory 3-12x56 på min 378Wbym, Riktig nok ei extra tung pange men...

Alternativet er Leupold etter min mening. Hadde nok gått for Varipoint i dag, dersom jeg kune velge omigjen!

Det er alltid ett spørsmål om pris!

Du bør iallefall velge solid kikkert dersom du har brems! (pusestuss!)

 

Godt valg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker selv, og anbefaler på det varmeste en S&B Zenith 1,5-6X42. Zentih har ekstra øyeavstand, og har også en meget god optikk, ved feks skumringsjakt.

Først hadde jeg den på en Merkel Dobbeltrifle i 9,3x74R, men den har jeg ikke mere, så nå står den på en CZ i 375h&h, og jeg har aldri vært plaget med kastemerker i pannebrasken med denne kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...