Jump to content

langholdskikkert


wobbern

Recommended Posts

hei. er helt i startfasen av å begynne å dra holdene litt lengre enn 100 metern. og går å tenker på å kjøpe meg en langholdskikkert med åpne tårn.

bruker en blaser i 308.

jeg har i dag en zeiss Conquest dl 2-8X42 ( arvtaker etter duralyt ) som jeg bruker. denne er det repeterbare på klikk og er egentlig veldig fornøyd med kikkerten. men ønsker meg bedre zoom og åpne tårn. jeg har tittet og lest veldig mye bra om vortex viper pst ffp og vurderer veldig å kjøpe denne.

denne kommer ikke til å bli brukt noe særlig til de mørkeste kveldene da jeg også har en docter classic 3-12X56 som jeg bruker på skumring.

har også veldig lyst på en s&b PMII 5-25x56 MSR men denne er i en helt annen prisklasse.

 

så hva skal jeg velge ??? kjøpe vortex nå eller fortsette å spare til jeg får råd til S&B ?

 

er det noen av dere som har brukt vortex over lengre tid og har gode eller negative erfaringer ?

Hvordan stiller vortex seg optisk i forhold til den zeiss jeg har ?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags hold skal du bruke kikkerten på?

 

Jeg har Vortex Viper PST 6-24x50, med EBR1-retikkel i første fokalplan, MRAD i retikkel og tårn. Hadde jeg skullet velge i dag, hadde jeg nok gått for 4-16x50-varianten; jeg bruker under alle omstendigheter min mest i 12x-forstørrelse, og 24x gjør at ALLE bevegelser merkes svært godt.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags hold skal du bruke kikkerten på?

 

Jeg har Vortex Viper PST 6-24x50, med EBR1-retikkel i første fokalplan, MRAD i retikkel og tårn. Hadde jeg skullet velge i dag, hadde jeg nok gått for 4-16x50-varianten; jeg bruker under alle omstendigheter min mest i 12x-forstørrelse, og 24x gjør at ALLE bevegelser merkes svært godt.

 

Men så skal du ikke bevege den når du skyter langt. Jeg skyter på 12-16x ved gongskyting, men skal jeg skyte samlinger på papp fra 300m og utover, så står den på 24. Jeg hadde 4-16x først, men byttet i en 6-24x.

 

Nå har jeg solgt den og har en March 5-40x. Den er selvsagt i en annen klasse optisk, og har stooor forstørrelse. Men jeg skyter ikke bedre med den enn med Vortexen. Så en må vurdere hva en trenger og hvor mye en vil legge i det.

 

En S&B PMii er en super kikkert også, men som andre påpeker, hvis du må spare i årevis, så kjøp heller en Vortex og kom i gang med å skyte.

Link to comment
Share on other sites

takker for mange tips. når det gjelder avstander så er det litt begrenset i mitt område hva man får til. men 500 meter er realistisk.

når det det gjelder å spare til S&B så kan jeg sikkert ta meg råd til å kjøpe det nå men driver med oppussing av hus og da føler jeg det er mere fornuftig å legge pengene der. bestemmer jeg meg for å kjøpe S&B så blir det nok ikke noe før neste høst. leser att mange er fornøyd med vortex så jeg tror nok det blir en sånn, er jo ikke sikker på om langhold er noe jeg klarer å mestre enda så er kanskje greit å ikke øse ut med penger med en gang. har brukt maaaange timer på youtube og sett på langholdskyting og det er virkelig fascinerende. men det viktigste for meg er å komme ut å få mange skudd og begynne med loggføring. får også mange skudd for mellomlegget på en vortex og S&B.

jeg bor forresten i Akershus, noen som vet om det er noe langholdsmiljø i området det går ann å lære litt av ?

 

er det noen som har hatt problemer med att vortexen ikke er repeterbar på klikkene ? Føler att dette er det viktigste på en langholdskikkert

Link to comment
Share on other sites

P-1 (Bryant) reticle

The P-1 Reticle was developed for Schmidt & Bender by Deputy Sheriff Robert Bryant, who has many years of experience as a SWAT team member and advisor to police departments. You will find the Bryant design very user-friendly and exceptionally efficient in high stress situations.

The horizontal lines under the crosshair make it possible to estimate distances up to 500 yards by cradling an 18" object between them. The posts, lines and the circle are all proportioned to help in rangefinding and in making allowances for wind or movement. Complete details are included with the scope.

Link to comment
Share on other sites

Til Wobbern, Vortex er repeterbart på klikk. Har aldri hatt et eneste problem med mitt. Når det gjelder s&b pmii, så er det kun 5-25x med P4F retikkel som hadde vært aktuelt for meg ihvertfall. 3-12x er for liten forstørrelse for meg ihvertfall. Men det må jo hver og en avgjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...