Jump to content

Flere søknader eller be om endring?


KanLiteVetMindre

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en hagle (fugl og rådyr), en lett rifle (rådyr og småvilt) og med tiden en tyngre rifle (storvilt, posteringsjakt). I første omgang er det nok bare snakk om hagle til fugl og rådyr, men etter det jeg har forstått, koster det det samme å søke på ett og ti våpen?

 

Er det da en uting å søke på 5-6 våpen for å dekke opp kombinasjoner av kalibre og automatikk, eller kommer den bare i retur?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt vett til å lese bak på blankettene, og der står det at jeg må fylle ut fabrikkmerke, modellbetegnelse og nummer i tillegg til våpents art og kaliber, om jeg kjøper hos andre enn autorisert våpenforhandler.

 

Forstår jeg det da riktig at om man kjøper privat, så må man alltid levere en ny søknad, siden man jo naturlig ikke kan vite nummeret på våpnet selv om man f.eks har funnet den eksakte modellen man har i tankene.

Link to comment
Share on other sites

Det med at absolutt alt skal fylles inn håndheves kun av noen få våpenkontor (bortsett fra når det gjelder halvauto rifler og pumpe/halvauto hagler, sistnevnte håndheves også forskjellig men rifle er slik over alt).

 

De fleste våpenkontor er forståelige og skjønner at man har behov for å kunne kjøpe våpenet der og da med den søknaden man har i det kaliberet. Normalt så er det heller ikke problem å ringe til kontoret for å foreta enkelte endringer.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det dessverre halvauto hagle det er snakk om. En telefon til lokalt våpenkontor sa de godkjente åpne søknader kjøp hos privatpersoner, så helt firkantet er det ikke.

 

Jeg tipper det kan være litt personavhengig med hvem som behandler søknaden i og med at jeg skal søke på første våpen, men det er jo ikke noe verre enn å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...