Jump to content

Kikkertmontasjer på gammel HV Mauser


sjakalen

Recommended Posts

Hei folkens!

Har vært aktiv "tilskuer" på kammeret et par år nå, så nå er det vel på tide med et brukernavn og en jomfrupost.

 

Har en gammel mauser stående som jeg vil montere kikkert på. Jeg har lyst til å beholde den i mest mulig original tilstand, så vil helst ikke modifisere hevarm og sikring. (Litt hyklersk, iom at den allerede ombygd til 30-06 :winke1: )

 

Så, til saken: Noen tips/linker til høye montasjer, slik at jeg slipper å tukle med hevarmen? Har sett litt på denne løsningen:

http://www.stocksandbarrels.com/p-2551-adv-msm1700-mauser-98-scope-mnt.aspx

Har også kikket litt på retro sidemontasjer, alá "Scharfschütze", men har fått inntrykk av her på forumet den løsningen ikke passer på børser som er kamret om til 30-06.

 

På forhånd unnskylder jeg for min grønnhet når kommer til optikk & montasjer, dette skyldes at jeg først og fremst er haglejeger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter litt med å finne passende montasje til min M59, jeg har heller ikke så lyst til å begynne å smi om hevarmen

20140925_175241_zpsad0c375f.jpg

 

 

Du finner ingenting som passer rett på; men en skinne for FN-mauser/Zastava M70/Remington 798 passer etter en runde med fres eller fil. Kassa må selvfølgelig borres og gjenges.

Hevarma trenger du ikke gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

Accumounts selger basen til lang sidemontasje løst. En Valmet 412 montasje går rett på denne basen bak frem. Da ender man opp med en kikket plassert på samme sted som en skarpskytter Garand. Skal se om jeg kan få tatt et bilde av det i morgen. Div luftgeværmontasjer passer sikkert også på skinna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
jeg tenkte på denne typen http://www.ebay.com/itm/Mauser-K98-Snip ... 2c6f48e6a1" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank ikke den beste løsningen etter dagens standard men da ser den ihvertfall original ut ;)

060_zps318e783a.jpg

Funker den på Ebay :D[/quote

 

Hvordan festes den montasjen på børsa? Må det bores hull som en skrur montasjen fast i?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...