Jump to content

Andejakt med lokkefugler


ungjegern

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt meg 6stk lokkefugler og har lurer på litt forskjellig.

 

Hvilken formasjon skal fuglene ligge i?

 

Når på døgnet er det best, morgen/kveld, funker begge?

 

Skal fuglene ligge lengst mulig fra land eller nærme?

 

Hvilket vær er best?

 

Alle andre tips motas med stor takk!

 

Mvh Svein Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Det værste været er best !

 

Hvis du søker opp amerikanske nettsider er det tips om formasjoner m.m. Du kan også koble fugler på en snor med strikk, og lage bevegelse. Som sagt, masse forskjellig, og mange måter å gjøre på.

Har prøvd lokkeender noen ganger, uten stort hell. Men vet du et sted de av og til setter seg, kan det være en ide å prøve der.

Link to comment
Share on other sites

Bind sammen 3 og 3, 1,5-2m mellomrom, og en snor med et "anker" i den fremste. Om du fester sene i den første så er det bare å dra de inn etterpå. Kast dem så langt ut som du klarer og håp at alle lander rett vei :lol: (ellers må du ev dra dem inn igjen og gjenta). Beste er om du har kano/båt og ror dem 15-25m fra land, men funker om de ligger 5m fra land også bare ikke like godt.

Siden du bare har 6 så hadde jeg lagt dem i to grupper med 10-15m fra hverandre.

I stille vann er morning best synes jeg, mens på trekk på jorder liker jeg meg best på kvelden. Prøv deg fram, om morningen bør du være ute i god tid før grålysningen og om kvelden en liten time før skumring.

Det er lenge siden jeg brukte lokkefugler, men jeg jakter kun på mark. Jeg har noen ganger brukt lokkefugler på loner(vannputter på jordet) med godt hell. Jeg har allikevel best uttelling med en andelokk. Min er den billigste sorten, har vart i snart 20år og funker godt enda. Lær deg de vanligste lydene, og du vil bli forundret hvor nær du får endene. En and fløy på haglemunningen min engang :mrgreen:

 

Grisevær er alltid best. Jo verre jo bedre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Legg de ut i lenker, der du fester de med litt ujevnt mellomrom (så det ikke ser kunstig ut), har du lokkefugler i plast, så bør du varme opp halsen og presse hodet litt ned, da de fuglene som selges i butikk ligger i varslingsstilling, m.a.o varsler om fare og vil ikke gi samme effekt. Gå gjerne til innkjøp av flere...

Lenkene legger du ut i en åpen V eller U, helst på haglehold. Fugl vil da lande innimellom lokkene og du har de da på hold med en gang.

 

Like viktig er kamuflasje. Ender ser godt og ser farger. Ha gjerne et kamonett foran og sørg for å ha kamo over deg. Da de ofte overflyr før de kommer inn for landing.

 

Kan anbefale en bok som jeg tror heter sjøfugljakt eller jakt på sjøfugl. Der kan du lære mye.

Link to comment
Share on other sites

Legg de nærme nok.... Fuglene lander gjerne rett bak og utenfor lokkefuglene, så om lokkefuglene allerede ligger på drøyt hold blir fort endene utenfor skuddhold.

Tenk på vinden.....Andefugl lander "alltid" i motvind, så utnytt dette slik at fuglene enten flyr over deg før de lander eller lander pent innenfor skuddhold

Ha tungt nok lodd og husk tidevann (i saltvann).... lite er så irriterende som å måtte padle ut å "redde" en lenke med lokkeender på rømmen mens flokk etter flokk passerer over deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...