Jump to content

Mil-dot, utvendig tårn eller helt standard?


marlin95

Recommended Posts

Hva ville dere ha valgt til en grov rifle med litt krum kulebane slik som feks 9.3 om dere ønsker å ha muligheten til å skyte litt langt om nødvendig?

 

Jeg har sett at noen, slik som Meopta har kikkerter med avmerkninger vertikalt.

Hvor man feks har treffpunkt på 200, 250, 300 osv. Virker jo rask i bruk når man vet avstanden.

 

Å stille inn avstanden med utvendig tårn (MOA) virker litt tidkrevende og så kan vel Elgen høre kneppe lyden?

 

Nå vet jeg jo også at noen heller holder over med vanlig kikkert. Feks om man vet at kula sitter 30cm under på 250 meter så holder man ca 30 cm over målet. Eller det man tror er målet.

Link to comment
Share on other sites

Utvendige tårn med merkete avstander med tape foretrekker jeg..og de fleste andre som skyter langt.

 

Når skuddsjangsen kommer så kan det bli litt varmt i topplokket og denne løsningen er en "no-brainer" Mål avstand og vri tårnet til riktig strek. Slipper å tenke og muligheten for at man husker feil er ikke til stede. Gjør ting enkelt så reduserer man feilkilder.

 

Overhold funker det også til 2-300m, men helt nøyaktig blir det ikke, dessuten tar det lengre tid å vurdere hvor mye over man skal holde, enn å vri tårnet til riktig strek.

 

Ballistiske retikkler funker sikkert greit også, det har jeg ikke prøvd. Har mil-dot, men bruker tårnet..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor god hørsel elgen har, men om du skyter inn rifla på f.eks 175m tviler jeg på at den hører klikkene fra åpne tårn om den står så langt borte at du faktisk må klikke deg oppover mot 250-300m.

 

Du kan jo, som du sier, gå for et sikte med et ballistisk retikkel der du lærer deg overholdene på skytebanen og lager deg en liten lapp du klistrer på stokken for å huske.

Link to comment
Share on other sites

Å stille inn avstanden med utvendig tårn (MOA) virker litt tidkrevende og så kan vel Elgen høre kneppe lyden

Om det er så langt at du må skru med en 9.3 så hører ikke elgen kneppelyden, (om du ikke er i Danmark :wink: ) Man skyter heller ikke på "langt hold" om man har dårlig tid - iallefall ikke om man trenger å spørre om det på Kammeret.

 

Jeg har sett at noen, slik som Meopta har kikkerter med avmerkninger vertikalt.

Hvor man feks har treffpunkt på 200, 250, 300 osv. Virker jo rask i bruk når man vet avstanden.

Funker, men du må trene med det.

 

Nå vet jeg jo også at noen heller holder over med vanlig kikkert. Feks om man vet at kula sitter 30cm under på 250

Jeg har aldri helt forstått hvordan man vet hva som er 30cm, 300m unna i en busk? og hvor mye holder du (og hvordan ser du hva som er "28cm" ute i busken?) på 285 eller 315m? Osv...

 

Vi lot et 20 talls "oppskytingsjegere" skyte på 200m banen vår under oppskytinga i år (eller, jeg var med når et 20 talls, det var flere). Dette var jegere som skulle på reinsjakt, "der holdet kan bli langt". Alle var langt over gjennomsnittet på prøven, som de skjøt først. De var faktisk helt ok skyttere på 100m alle sammen, og samla 10cm-ish på reinsfiguren, eller mindre.

200m... er dobbelt så langt - og de mest fantastiske teorier om ballistikk framkom :roll: Men alle kom fram til et overhold, eller et antall klikk.

IKKE EN ville drept noen rein med det første skuddet (dette var 5-25min etter oppskyting...) Og det var etter veiledning og relativt faglig vurdering av kulebane. Problemet for de fleste var at de ikke visste utgangshastigheten, eller BC (som betyr nada på 200m).

De som valgte å skru (man kan skru selv uten "kulebanekompensator") var inne etter 3-5 skudd, noen etter 2-3. Og 3-4 var konsistente i det jeg vil kalle "godt nok" for å felle en rein. De som valgte å holde endte i en evig diskusjon med seg selv og andre om hvor mye over de skulle holde, og hvordan man ser hva som er Xcm på 200m - og det er jo faktisk langt greiere på akkurat 200m, enn på 265 :wink:

Ingen av disse klarte å produsere skyting som er noe i nærheten av det som må til i en jaktsituasjon.

 

Det som kom ut av dette var 180° på det vi hadde blitt kritisert for på forhånd. Enkelte mente selvsagt at vi med å la folk skyte på 200m oppfordret til å skyte på langt hold.

Resultatet derimot, var at så godt som alle disse jegerene, som fullt og helt hadde tenkt å skyte rein på 200m dersom sjanse bød seg, og bare skulle sjekke at "kulebanen stemte" - alle kunne se at å skyte rein på 200m med deres ferdighetsnivå ikke var helt innafor, "dettan var ikkje so enkelt nei".

 

Tidligere var jeg skyteleder for ei gruppe som skulle til utlandet på rådyrjakt.

Disse hadde omtrent samme prestasjonsnivå - til tross for fullt "sniperwannabe"-utstyr, men konklusjonene var motsatte - her skulle det skytes rådyr, gjerne på 300m. Til tross for både 9ere og 8ere på 200m skiva, med tofot - "Thomas Haugland skyter jo rådyr på langt hold" - vel, gjett... Thomas Haugland trener.

 

Det du trenger marlin95, om du skal skyte vilt på lange avstander, er ikke en bestemt kikkert. Du trenger trening, og om du trener litt, så skjønner du selv hva slags kikkert du vil ha.

 

Ladebenken har svaret de fleste kommer til etter en stund, og noen tabber :oops:

Utvendige tårn med merkete avstander med tape foretrekker jeg..og de fleste andre som skyter langt.

 

Når skuddsjangsen kommer så kan det bli litt varmt i topplokket og denne løsningen er en "no-brainer" Mål avstand og vri tårnet til riktig strek. Slipper å tenke og muligheten for at man husker feil er ikke til stede. Gjør ting enkelt så reduserer man feilkilder.

 

 

Ville valgt en hvilken som helst kikkert med utvendig justering på høyden. Min "to go" jaktrifle har en Zeiss 2.5-10x42 oppå, det virker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...