Jump to content

4''' rifle - sjelden som hønsetenner


Trond

Recommended Posts

Kjøpte en hyperspennende børse på auksjon i USA, hentelappen ramlet ned i postkassen sist lørdag. Børsa er meget spesiell. Den er produsert på Kongsberg og båndfjærene sitter på undersiden av stokken.

 

IMG_4321_zpsd21db58a.jpg

 

Det er også et par, tre andre forskjeller mellom denne og de fleste andre av tilsvarende type, men de ser dere vel?

 

IMG_4323_zps7440721b.jpg

 

Er det noen som har lyst til å fortelle litt om den og hva den er?

Det dukket også opp et potensielr megaproblem med den, men det er noe jeg kommer tilbake til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imponert over hvor mye du så på så kort tid. Det er fortsatt et par småting du har oversett, men dette er ikke et skytterlagsgevær. Det er en militær rifle beregnet for hæren - og stokken er original fra Kongsberg. Skytterlagsgeværene ble for øvrig også utstyrt med bajonettklakk.

Link to comment
Share on other sites

Problemet var registreringsnummeret fra Hærmuseet og jeg mistenkte dermed at den var tyvegods. Ringte til Forsvarsmuseet for å si at jeg kom til Oslo om en måneds tid og skulle overlevere den da, om det var greit. De sjekket nummeret og den var blitt byttet bort til en amerikaner i 1982. Min lettelse var - enorm!

 

IMG_4320_zps6ca37cc4.jpg

 

Ja, jeg vet hva det er, men jeg tenkte folket her kunne prøve seg innen jeg avslører det.

Link to comment
Share on other sites

Dette må kalles et riktig svar! Det er en prøvemodell fra 1858, serienr. 23, med konvensjonell rifling og rundt kammerstykke. Jeg er på hytten og har ikke noen kort M1860 å sammenligne med, men den virker litt lenger og pipen foran skjeftet ytterligere lenger.

 

IMG_4324_zps482b3ee1.jpg

 

Den er i knallstand, så den har neppe vært så veldig prøvet ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...