Jump to content

Utlån våpen til junior, under 18 år


Børt-Erik

Recommended Posts

Kan jeg skrive ut utlånerklæring og låne ut hagle til sønnen min på 17 år for helgetur uten meg eller andre med jegerprøve over 18?

Eller er det sånn at vi må ha politimesterens velsignelse?

Jeg er usikker på hvordan våpenlovens paragraf 11 som viser til verges samtykke, står i forhold til paragraf 29 som viser til behov for politimesterens samtykke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt at det er noe å være usikker på; paragraf 29 er klinkende klar; her er andre ledd, første punktum:

 

Bestemmelsen i første ledd er ikke til hinder for at slike gjenstander, uten særskilt samtykke fra vedkommende politimester, overlates person under 18 år til kortvarig bruk under forsvarlig tilsyn, forutsatt at foreldrene eller den som har omsorgen for vedkommende samtykker i det.

 

Kravet er altså både kortvarig bruk og forsvarlig tilsyn. Ingen av kriteriene er oppfylt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar. Det som jo gjør dette litt mindre klinkende klart er paragraf 11 som omtaler utlån:

Mottakeren må fylle vilkårene om minstealder etter § 7 fjerde ledd. Er han umyndig må verjen [sic!] samtykke.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1" target="_blank

I denne paragrafen er det ikke nevnt politimesterens samtykke, men verges samtykke - og det er jo meg.

 

Det som er forvirrende er at paragraf 29 altså ser ut til å være strengere enn paragraf 11, eller har jeg oversett noe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at bestemmelsen i paragraf 29 vanskelig kan sees som noe annet enn en skjerping av bestemmelsene i lovverket. Det er allikevel slik at loven, i paragraf 11, stiller krav om verges samtykke, og så i paragraf 29 stiller krav om politimesters samtykke. Jeg kan ikke se at loven åpner for noen annen tolkning enn at utlån uten både verges og politimesters samtykke ikke er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en nærliggende, men så vidt jeg kan se, ikke klinkende klar tolkning at politimester må samtykke.

 

Hvis lovgivers intensjon var å gjøre det klinkende klart at 17-åringer uten tilsyn ikke kan låne våpen, så burde dette vært uttrykt i § 11.

 

§11 åpner, så vidt jeg kan se, for at 17. åringer kan låne våpen uten tilsyn, men med verges samtykke.

 

Men hva er praksis der ute? Sender dere 17-åringer på jakt uten tilsyn av noen over 18 med jegerprøve?

Link to comment
Share on other sites

Følgende står å lese hos politi.no om småviltjakt:

 

For Den som er mellom 16 – 18 år kan politiet gi dispensasjon til erverv av våpen. Det er ikke tillatt å låne ut våpen eller ammunisjon til person som er under 18 år uten særskilt tillatelse fra politimester. Samtykke kan bare gis dersom vedkommende er over 16 år.

 

https://www.politi.no/nord_trondelag/na ... _890.xhtml

Link to comment
Share on other sites

Våpenet må ikke lånes ut til person under 18 år uten etter reglene i våpenloven § 7 fjerde ledd. Imidlertid bør politiet kunne gi tillatelse til utlån av våpen til person under 18 år, men over 16 år, og som ellers fyller vilkårene for erverv når vedkommende f.eks skal bruke våpenet til jakt, såfremt det foreligger samtykke fra verge.
M.a.o. kan politimesteren gi tilatelse til at x låner våpen av y, hvis x sin verge samtykker til at slik tillatelse gis (y og verge kan potensielt være samme person).
Link to comment
Share on other sites

Takk for oppklaringer og tilleggsinformasjon.

 

Inntil videre får junior nøye seg med å være med far, evt andre voksne jegere på jakt, så får han vente til problemet løser seg ved naturlig aldring :)

 

(og så kan jo juristene i lovavdelingen trene seg på å skrive konsistente paragrafer)

Link to comment
Share on other sites

Faktum er at inntil du eventuelt har overbevist Høyesterett om at POD tar feil om noe, er deres tolkning gjeldende for hvordan våpenlovverket skal forvaltes

 

Så kan man være enig eller uenig i våpenrundskrivet så mye man ønsker i mellomtiden.

Så absolutt; ingen uenighet på det. Poenget mitt er at sitatene illustrerer politiets tolkning, og vil tenkelig kunne revurderes av en domstol. I dette tilfellet er det dog ikke rom for tolkning hva jeg kan se.

 

Hva angår naturlig løsning på problemet; kan man alltids søke om disp. fra politimester. Det verste som kan skje er et avslag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...