Jump to content

Gammal hagle fra 1954 - kva ammunisjon kan eg bruke?


BuhagSuhl

Recommended Posts

Heisann! Har arva ei gammal hagle fra 1954, ei side by side hagle fra Bühag-Suhl. Eg fikk med ein del skot som eg er usikker på om eg kan bruke og på kva eg kan bruke dei til. Eg var innom lokal våpenforhandler og spurte om eg kunne bruke leirdueammunisjon på hagla. Det kunne eg altså ikkje, fordi den ikkje ville tole trykket. Det kunne heller ikkje brukast hagl med stål i. Eg har lyst å bruke hagla på orrfugl, rype og muligens rev. Har nokon tips til lovleg ammunisjon og nummer/størrelse på hagla eg kan bruke til dette formålet? Det skal seiast at eg ikkje har jakta med hagle før så eg er ganske ny på dette området. Legger ved bilder av hagla og ammunisjon eg fikk med. Så kan folk kanskje komme med innspel dersom det er hagl eg ikkje bør bruke, og kva formål dei patronene eg har fått med eignar seg best til. Blyhagl er jo ulovleg men muligens det beste?

 

Og til slutt, kor mykje kan verdien ligge på ei slik hagle? Den er _strøken_ og lite brukt :)

 

eGh3M2E0.jpeg

 

d0lFaWNZ.jpeg

 

OXN5QXpY.jpeg

 

RmFncUZq.jpeg

 

aVJuR3gw.jpeg

 

cFdSand2.jpeg

 

MElOb3h6.jpeg

 

MzNpdG5K.jpeg

 

TDk2T05M.jpeg

 

aW94d0ln.jpeg

 

TWpaaThZ.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten fra 1954 har vært (nesten) like bra som før WWII. Haglen din har blitt produsert av en sammenslutning av Suhler Børsemakere og er ikke noe "kommunistiske kollektiv greia" som startet i midten av 1960- tallet. Du burde absolutt beholde denne sideliggeren, fordi du selv kommer nesten sikkert aldri mer over et slikt kvalitetsprodukt. De andre innleggene beskriver godt hva du kan forvente deg av dårlige priser idag. Ammunisjon som allerede beskrevet. Eley Bismuth i 16/70 er heldigvis rimelig utbredt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens!

Vil helst ikkje bruke opp blypatronene fordi det kan vere greit å ta vare på dersom det aldri skulle bli lovlig igjen, så eg tenkte eigentleg å kjøpe eit alternativ.

 

Eg kan alstå bruke denne typen til både rev og fuglejakt?: http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt ... 07_1_style

 

Et spørsmål til; er det stål i "Nitedal ekspress tungsten matrix" slik at eg ikkje bør bruke desse patronene? Kjedelig at det ikkje fins rimeligere alternativ uten stål slik at eg kan trene billig på leirduer.

Link to comment
Share on other sites

TS. Er litt uenig med de andre her, angående pris. Pent brukte kavlitetsvåpen som dette, bør ligge på min. halv pris, av nypris. Har ikke sjekket hva en ny Sauer mod. 8 koster i dag, men den er relativt dyr. (Og kvaliteten er vel ikke like bra) Og jeg har sett de aventert for alt fra 3 500 til 8 000 kr. Her en en til: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=49603495

 

Men hvis du trives med sideligger, må du ikke selge denne. Jeg selger ikke min Sauer Suel, så lenge jeg kan bruke den.

 

Merk deg patronlengen, maks 70 mm. Står også merket under på løpet 12/70

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...