Jump to content

Synspunkter ønskes om presisjon 6.5x55


volvo242tic

Recommended Posts

Hei

 

Har en mauser 98 som i sin tid har vært skiskytter børse, så det har blitt bytta løp en gang som jeg ikke kjenner historien til.

Børsa er bedda, og kassa er stiva av.

 

Syns det går for dårlig selv på 100m, testa masse ammo og den går best med lapua 9.0/139 gr otm scenar.

 

Skyter 3 kanter på typ 18-20mm, er det å anse som innafor eller er det som jeg mener ikke mye å rope hurra for?

 

Skyter nesten tilsvarende med jaktrifla liksom, så ja..

 

I mitt hodet har jeg to valg for å få bedre presisjon på både 100m og lengre hold:

1.Bytte løp og håpe på bedre tider

2.Bytte børse

 

Tanker og tips? :-)

Link to comment
Share on other sites

18-20 mm samling på 100 meter er jo godt under 1 MOA. Er dette 3 skudds samlinger? Åpner det seg opp om du skyter 5 skudd for.eks?

Nå er ikke jeg noen erfaren langholds skytter (selv om jeg har lyst å begynne med det) så jeg vet ikke om dette er godkjent presisjon om man strekker holda litt...

Men 18-20 mm ved 100 meter hadde værtfall fått tommel opp fra min side. Værtfall hva jakt angår :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en tilsvarende rigg for langhold.

Nå husker jeg ikke helt, men tror jeg hadde beste samling på 13mm med hjemmeladet scenar 123gr. På det jevne var det nærmere 20mm, men tror det var skytteren som var begrensningen i mitt tilfelle.

 

 

Sendt fra et halvspist eple.

Link to comment
Share on other sites

Lapua ferdigrullet var det som funka best i børsa mi i alle fall.

 

Siden det da påløper en kostnad på rundt 4000kr så er min mening at du selger mausern for 1000-1500kr og kjøper deg en eldre Tikka eller Sako i 6,5x55 som du betaler 5-7000kr for.

En Mauser med ny pipe vil sikkert funke bra den, men den blir aldri noe annet enn en gammel Mauser, med ny pipe.

 

Hvis du allikevel vil koste på Mausern (som jeg har gjort flere ganger selv) så hører du med den børsemakeren du tenker å bruke og hva han anbefaler.

 

Jeg er i samme båt som deg med tanker om løpsbytte i min Sako Vixen og børsisen min anbefaler Lothar Walter når jeg skal ha svartstål....så da blir det LW da.

 

Uansett så tror jeg ikke det er noe feil med pipa di hvis du ikke opplever uforklarlige slengere eller noe sånt.

Hvis du har jevnt over 20mm samling på 100m så tror jeg du skal sette deg godt tilbake og vite at det er mer enn bra nok til moderate langhold.

6,5x55 vill uansett være så vanskelig å hanskes med når du skal riktig langt ut at jeg tror ikke det er våpenets egenpresisjon som vil hemme deg.

Hvis du bruker de 4000kr tiltenkt løpsbytte på ammunisjon så kan det plutselig være at du ser at børsa er god nok til at du kan ha det moro på 6-800m, dagen lang.

 

Fornuft er kjedelig, jeg vet det. Og mest sannsynlig vil du finne det ut "the hard way" ettersom du er inne på dette forumet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvor er du og hvor holder du til?

 

Skyter 3 kanter på typ 18-20mm, er det å anse som innafor eller er det som jeg mener ikke mye å rope hurra for?

Dersom du skal begynne med langholdsskyting så er det vel bare å begynne med denne rifla, siden den tydeligvis er skytbar?

 

Jeg vet jo ikke hvor flink du er til å skyte. Men du høres ut som nybegynner - og nybegynnere pleier ikke å skyte så mye bedre enn det du beskriver. Mirakuløst nok pleier riflene deres å skyte bedre og bedre når de først kommer i gang med å skyte :wink:

Det var to såkalte nybegynnere (de påstod det selv) på banen i helga - men de har skutt millioner av skudd med pistol, og da sitter en del av det som skal gjøres i ryggmargen.

Vinden satt ikke der og det fikk de erfare, likevel skjøt de bra, og det er pga. alle de avtrekkene de har tatt før.

 

Langholdsskyting består grovt sett av 4 komponenter,

- avtrekk

- rekylopptak

- vind

- god nok ammo

 

For noenlunde erfarne skyttere så er det kun vind (og tildels ammo, men den også konvergerer til et punkt hvor mer innsats ikke nytter) man snakker om. Etter noe titusen skudd sitter avtrekk og rekylopptak noenlunde, og selv om det gjøres feil her og, så er det ofte et titalls skudd mellom. Ammo har man lært seg å lade, eller man har funnet ut hvilken kjøpeammo som virker.

Mesteparten av skyting/avtrekkertid er på korte hold der vinden betyr ett, eller 5 knepp om den er sterk og uansett er man i 9eren. Så vind er det man ikke kan, og vind er det man tabber på, bommer på, og ikke begriper noe av. Som ingen kan lære en.

 

20mm på 100m er 100mm på 500m. Det er faktisk bra det.

 

Puss rifla, prøv evt. annen ammo, skyt, kos deg, les, øv, tren på både 100 og 500m, eller så langt du vil - se hva som skjer.

 

Og - finn deg et skytterlag, skyter du en 50-100 skudd inne på 15m hver uke hele vinteren, så er du en bedre skytter til våren. Og du har brukt ca. ingen penger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man har ei rifle som går 15-20 mm på 100 m så har den god nok presisjon til å komme på topp 10 på de fleste 500 m stevner, det er som regel vind lesing som gjør den store forskjellen der sammen med gode rutiner .

Det du har mest i gjenn for er nok å bruke løps pengene på er i et lade sett å nok kuler å krutt :wink:

Væit det ikke er gøy , har brukt lang tid på å innse det selv :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...