Jump to content

Lokke på hjortebukken


Mauser89

Recommended Posts

Nå er brunsten kommet ! :D

Når jeg har vært ute på jakt de siste ukene har jeg oppservert en del brunst groper. Vi på laget har enda ikke skutt noen bukk, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg på lokking. Lokking er ikke så utbredt fra hvor jeg kommer ifra så er helt blank på dette. Har lest mye på nettet om det og har forstått at det trengs en god del erfaring for å få dette skikkelig til, så en plass må en jo starte.

 

Ser det selges mye lokkeutstyr fra USA, men jeg hadde tenkt meg noe mer hjemmelagd? Hvis du kapper 30cm av en støvsugerslange og monterer en kappet 1,5l brusflaske på enden for å få litt volum. Er dette heeelt på jordet eller ville det kanskje ha fungert?

 

Så er det selve lokke sekvesnen. Hvordan gjør du det? Tar du et brøl for å så vente en stund til neste? Eller brøler du jevnt i noen minutter før du er rolig en stund. Hva gjør du hvis du får svar osv?

 

Hadde vært evig glad hvis noen hadde tatt seg tid til å svart og skrevet litt rundt dette, egne erfaringer? Skjønner at dere kanskje ikke vil avsløre alle hemmlighetene bak dette, men litt? Så jeg hadde fått litt bakgrunn og motivasjon før jeg gir meg ut på dette.

 

Har forøvrig vært en fin jakt høst. I valdet vårt har vi skutt 8 hjorter, jeg har hatt æren av å felle 3 av disse. Men mangler som sagt en bukk, så hadde vært morro å prøve å lokke inn en :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eit svært enkelt utstyr er å bruke rullen som er igjen når dasspapiret er oppbrukt :D Prøv å brøle inn i den og test litt med korleis du held hendene. Det fungerer faktisk svært bra og blir bra realistisk. Til og med eg får til det :mrgreen: Eg lokka inn ein bukk i fjor, rett nok berre med å forme hendene til ein slags tube. Det er utruleg moro!

Link to comment
Share on other sites

Lokking av bukk i brunsten er det gjvaste av jakt i mine auger. Men der er eit par erfaringer eg har gjort meg etterkvart. Det første er att eg brøler/lokker aldri, dersom eg ikkje høyrer hjorten først. Og ikkje bli for ivrig, måtehold er bra. Blir ein for frampå, og brøler for mykje, kan det virke mot sin hennsikt. Om ein ikkje skremmer hjorten vekk, blir den som regel resservert, og holder seg på klokelig avstand. Og det tredje og kanskje viktigaste er og ha ryggen fri. Dvs du bør ha nokolunde fri sikt i alle retninger. Eg seier ikkje att det er farleg og lokke bukk. Men ein skal ha i tankane att dyra du lokker til deg, er i ordets rette forstand forbanna! når dei kjem. Og eg har sjølv eit par ganger fått dyra så tett og fort innpå meg, att eg har tatt lærdom av det. Har sett på div opptak på nettet av folk som har havna i handgemeng med sinte hjorter. Og lusinger av ein hjortefot, det frister ikkje :wink: Kan nevne att eg har eit par lokker som eg har kjøpt, men ender som regel opp med og bruke henda, høyr på kva lyder bukken lager, og prøv og etterligne. Men ikkje for mykje, og altid i eit lysare toneleie en hjorten. Det gjelder om du bruker lokk eller hender/munn. Blir du grovare og bøsare en bukken. Misten han sexapellen sin og stikker heim og depper :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gamle radiatorslanger er kjempeflotte til hjortebrøling, spesielt om de er fra en gammel Opel Rekord E2, med litt trening får du de største bukkene innenfor 30-50m... Har en film av en sværing som mitt søskenbarn lokka til seg seint en morning, brølte som FY! Bukken gjorde også et hederlig forsøk på å voldta myra :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mye forskjellig.

Allt fra Stein Bakkas "Storlokken"

Til dassrull hylser.

Men har siste 10 åra kun brukt hendëne formet som en trakt.

Vær obs hele tiden når du lokker.

For noen bukker kommer helt stille innpå å skal sjekke den som brøler.

Mens andre kommer bæljende samtidig som de river med seg halve skogen på veien.

Eg foretrekker desse.

For det er nesten guffent når 12 taggeren plutselig står 10m bak deg uten å ha laga en lyd.......

Link to comment
Share on other sites

Masse kreative løsninger her, jeg har i mange år brukt slik teleskopisk lur.

lokk.jpg

 

 

Men det er mye som skal klaffe for å lykkes med brøling, f.eks. så kan man normalt gi opp å brøle til seg en bukk som går med koller med mindre man er kloss innpå den, Det er som regel bukker på søk som er passe kranglevorne man får fram.

 

Ser en som skriver at der er mange brunstgroper i terrenget ???? regner med at han mener sølegroper. Ei brunstgrop er oftest på størrelse med et vanlig badekar eller mindre, sølegroper kan være ganske svære og har helt andre funksjoner nesten hele året, unntatt på kaldeste vinteren

Se denne fra i mai

 

viewtopic.php?f=21&t=3594&p=29075&hilit=brunst+i+april#p29075

 

 

 

 

-------

Link to comment
Share on other sites

Er veldig enig med deg C.I.A. I terrenget vårt heime er det plenty med slike store "Søyledammer", og i starten var eg overbevist om at dette var brunstgroper som blei benytta berre i hausten. Det eg blei forbausa over kvar haust var kor lite aktivitet det var i "brunstgropene" i oktober.

 

Etterkvart som eg begynte å sjekke disse gropene sommerstid såg eg at det var mykje meir aktivitet der da. Kollene benytter disse sølegropene minst like mykje som bukkane og det sei jo seg sjølv at det ikkje berre er vi mennesker som setter pris på ett kjølig bad i sommarvarmen :D Sjølv om det er eit typisk bukketerreng der disse søledammane er, so er det i dei små gropene, som faktisk ofte kan være vanskelig å finne (ligger ofte litt djupt), som det er størst aktivitet i i brunsttida. Dei store dammane er da ofte inntørka med ein og anna klauv av ein hjort som berre har kryssa "dammen". Likevel er disse store søylene hos oss godt innenfor haremet til bukken kvart år, men er likevel ikkje i bruk.

 

Må nesten fortelle ei historie frå tre år sida. Eg og far var på hjortejakt i oktober. Vi låg i ei hytte langt inne i ein dal kor det ikkje bur folk på fleire mils avstand. Hytta har stått der i mange år, og hjorten har derfor brunstplasser rett rundt hjørnet av hytta uten at det bryr han. Vi la oss til å sove og skulle stå opp i 1 tida på natta når månen kom fram. Pappa er av den ekstreme sorten når det gjelde snorking, og kvelden/natta var ikkje uten unntak...

 

Vi hadde ligget rundt en time, og eg låg våken og hørte på dei lange trekka til far. Plutselig brøler det, og pappa våkner med ett brak. Brølet var so sterkt at det vibrerte i golvet. Vi hoppa stille ut av soveposane og fekk på oss buksa i hu og hast. På hemsen har vi ei luke kor pappa gjekk opp mens eg lista meg ut. Månen hadde nettopp komt fram. Tydelig hører eg bukken brøler mens han driv inn over dalen i rolig gange. Eg forsøkte å lokke ett par ganger uten svar, gjekk deretter rundt hjørnet på hytta. Det var snø på bakken so det var lett å sjå kor bukken hadde stått. Tru det eller ei, bukken hadde stått 1,5m frå veggen då han brølte, mens vi låg på golvet inntil veggen!! :shock: I ettertid har vi konkludert med at det måtte være pappa sin snorking som lokka bukken bort til veggen, for det er ikkje tvil om at han hørte pappas ulyder. En stor opplevelse var det ihvertfall, sjølv om det ikkje resulterte i bukkefall ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Drar opp denne tråden igjen. Jeg har hørt litt brøling i terrenget der jeg jakter og har selvsagt blitt interessert i å prøve meg med lokking kombinert med smygjakt etter hjorten.

 

Noen som har linker til brølende hjort på internett? Jeg forstår dette kan være en erfaringssak men man må jo begynne et sted.

Når har dere erfart bukken er enklest lokke til seg/komme innpå? Morgen/kveld eller er det like mulig midt på dagen og?

Link to comment
Share on other sites

Ser det har kommet mange gode tips allerede.

Min erfaring er at bukken kommer ikke på lokking hvis den har mange koller, det kan ogå ta lang tid om det er mange bukker som som brøler i området. Har derfor slutta og lokke, istedet sniker jei meg inn på bukken.

Da må en del forutsetninger vere til stede,klær som er egnet til snikjakt gjerne aiktsmaske og hansker og

handkikkert ellers bør det vere fint vær med lite eller ingen vind absolutt beste tid på døgnet er fra 7,30

til 11,00 formiddag den kan nok brøle lengre men det vil dabbe av ettrkvart.Tilslutt ver på vakt bukken kan komme fryktelig fort om den skulle høre noe mistenkelig,har selv skutt den på 15m i full fart rett på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...