Jump to content

Nybegynnerhagle for rypejakt


chriskongz

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har akuratt ferdig med jegerprøven og er klar for å kjøpe min første hagle.

 

Den skal primært brukes til lærdueskyting og rypejakt. I og med at det er min første hagle gidder jeg ikke legge så alt for mye penger i det.

 

Noen tips om hva jeg burde sikte meg inn på ? :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med jegerprøve!

Jeg ville tenkt på at hagle ikke er det samme som ett par sokker, det er ikke noe du nødvendigvis må skifte ut. Våpensøknad koster penger og tar tid. Tro meg.. det baller fort på seg.

 

Dessuten forstår jeg ikke begrepet "nybegynnerhagle".. lettere å skyte med? Som å velge en stødig kajakk, fremfor en som ikke går så fort?

 

 

Du får en god hagle brukt til prisen av en ny Baikal, og med det har jeg vel også sagt hva jeg mener om nevnte merke.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med prøven og skitt jakt når du kommer deg så langt! Har du søknaden klar allerede eller?

 

Det med hvilken hagle for førstegangs kjøp har blitt diskutert i flere tråder. Jeg tok prøven selv i februar og kjøpte etter mye fram og tilbake en brukt Baikal for under 1000 lappen (sjeldent kupp, men finnes). Var på banen igår med den og traff en del duer, så den funker den! :wink:

 

Skjekk på finn om du finner en brukt hagle der som passer deg. Det viktigste er at den passer ifht kolben osv. og derfor er det å kjøpe og få tilsendt ikke bare dyrere pga frakta, men hvis den ikke passer (for høy/lav) så må du nesten gå til innkjøp av en til. Klart kan du alltids tilpasse den hos børsis hvis den er for lav (altså lang kolbe), men ved en billig hagle lønner seg det ikke!

 

Og hvis du får det til, kjøp en 12/76. Da kan du skyte med 70 og 76. Min er 12/70, men kjøpte den fordi jeg fikk den så billig. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg sitter litt i samme båt som chriskongz.

Jeg får lånt meg en Baikal til å begynne med, men kommer nok ikke til å kjøpe meg denne selv.

 

Jeg tar også gjerne imot noen tips til nye hagler i prisklassen over Baikal, men også gjerne hva man skal se etter på bruktmarkedet (evt styre unna!).

Som fersk jeger er ikke kunnskapsnivået veldig stort og det er det ikke så greit å vite hva man burde sjekke på et brukt våpen...

Jeg har lest en god del her inne, men det dukker alltid opp en slaktende kommentar på en hagle man kanskje har sett seg ut.

Link to comment
Share on other sites

Gikk selv for baikalen fra XXL og angrer ikke et sekund på det :) Foruten et noe løent korn (som enkelt kan fjernes og erstattes med easyhit for 200 lappen) har jeg ingenting å utsette på hagla. Dersom baikalen passer deg og ligger godt i skuldra kan jeg anbefale den på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått i en velassortert våpenbutikk som har en betjening som vet litt hva de snakker om, og bedt om å få holde litt. Som nybegynner vet du da ikke helt hva du skal kjenne etter, men det kan en som har litt greie på det forklare deg. Eks Landrø på Lillestrøm har jeg fått god hjelp til tilsvarende. Men det krever at du treffer rett person på jobb...

 

Finn deg så noen hagler som passer deg, vurder om du vil kjøpe ny eller trål finn og se om du er heldig å finne noe der! Jeg har foreløpig KUN kjøpt brukte hagler, og har aldri sett meg tilbake.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...