Jump to content

Parker Hale Safari: nytt avtrekk og kikkert


bagde

Recommended Posts

Hei forumet!

 

Har en eldre Parker Hale Safari i 308 som enten må oppgraderes eller pensjoneres. Er det noe å hente eller kan jeg like gjerne legge pengene i ei ny børse?

 

Her er det jeg tenkte med å oppgradere:

-Kappe løp og gjenge for lyddemper (sonic 45 ser bra ut fra hva jeg har lest)

-Montere picatinny/weaver-skinne

-Nytt eller justere avtrekk

-Restaurere stokken og olje så langt tålmodigheten tillater (kommer nok til å gjøres selv om den pensjoneres)

 

Hvorfor? Ønsker demper men vil beholde balansen og ha muligheten til å kunne bytte kikkerter mellom våpen. Til slutt vil jeg ha ett bedre avtrekk om jeg skal fortsette å bruke den til jakt.

 

Hvis jeg skal kjøpe nytt/brukt er ikke budsjettet all verdens akkurat nå, men mellom 5 og 10 tusen bør kunne gå. Kikkert har jeg og tenker at 308 er et greit kaliber for hjortejakt og moderate banehold. Tar gjerne i mot hvis noen vil komme med konkrete forslag. Jeg prøver å følge litt med på Finn, men det blir mye googling og søking her på forumet når jeg ikke helt vet hva jeg ser etter :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det du har er en rifle bygd på en "sivil" M98-kasse, du leter etter deler til "FN mauser", "Zastava M70", "Charles Daly/Interarms mark-X", "Remington 798". Det er et hav av godsaker å få tak i til disse riflene og du kan få alt fra Ok elgvelter til griselekker custom rifle ut av den.

 

Om det er verdt påkosten vet bare du:-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, heller litt mot å kjøpe ny.. Har ikke skutt så mye forskjellige jaktrifler, men likte godt en Sauer 202 jeg fikk prøve. Den er riktignok ikke på budsjettet denne høsten men kanskje hvis jeg utsetter til neste år.

 

Noen som vet om M98 baser/skinne vil passe i PH/FN? Såvidt jeg har forstått er m98 og FN ikke er akkurat det samme, men mye likt?

 

Angående avtrekk, hvor mange tommeltotter kan man ha for å sette i en slik Timney sak selv? (Og er det likt for M98 og FN?)

Link to comment
Share on other sites

Det du har er sannsynligvis ei spansk "santa barbara" låskasse og ikke FN. Tenk deg godt om før du begynner å "bygge" opp noe rundt denne rifla.

Du nevner at budsjettet er mellom 5 og 10 tusen. I dagens bruktmarked får du en fullt ferdig "rigg" for dette, ganske fin til og med :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle ta av de gamle basene i dag. Det gikk ikke helt som planlagt... Den fremste skruen på fremste base sitter dønn fast. Klarte til og med å skade sporet litt i forsøket. Varme fra en liten gassbrenner hjalp heller ikke. Hadde kanskje vært lettere om ikke stokken var på, men har hørt en skal være forsiktig med varme fordi en kan ødelegge herdingen? Kan legge ut bilde senere.

 

Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Er den merket Parker Hale på låskassa?

Jeg mener å erindre at Parker Hale på 70 tallet en gang leverte rimelige jaktrifler basert på militære låskasser, men på 80 tallet importerte Norma Parker Hale på sivile "98" låskasser. Ellers har jeg hørt og lest at låskasser kommer fra Santa Barbara i Spania og Zastava fra tidl. Jugoslavia. Hva som går om hverandre ang. Mauser 98 deler er jeg selv litt usikker på?

 

Jeg har en Parker Hale mod. Classic 81 i 7mm. Rem.mag.

Min rifle er trolig produsert en gang på 80 tallet. Jeg har sett mange PH-rifler med ulike design av div. slag. Min har alle deler i stål, jeg tenker da på underbeslag som ofte ble levert med aluminium og "gravyr". Disse underbeslagene ble fort slitte og stygge. Rifla som "bagde" viser har uten tvil en militær låskasse med spor for ladeklips og tommelgrop. Min er åpenbart en sivilversjon uten klipsløsning. Jeg har også en annen sikring, avtrekkssikring, ikke en sikring på sluttstykket som "bagde" viser.

normal_Parker_-Hale_R.JPG

normal_Parker-Hale_L.JPG

normal_PH_Underbeslag.JPG

Underbeslag i stål. Jeg mener at mod.Classic 81 var noe mer påkostet enn mange av de andre PH riflene jeg har sett.

normal_PH_stempel.JPG

Stemplet på min rifle har samme krone og bokstavene BNP som "bagde" også har på sitt sluttstykke.

 

Jeg har ingen stempler for øvrig på låskassa mi, men jeg har byttet løp en gang og på det gamle sto det Parker Hale made in England, Birmingham. Nå har jeg et Lothar Walther løp uten stempler.

Kikkertmontasjene på rifla mi er ordinært produsert for mod.98 kasser, så her går ting om hverandre.

 

Jeg vurderer nytt avtrekk:

Jeg bør bytte avtrekk på min, men jeg ønsker å beholde samme sikring. Jeg finner det unødig kostbart å bytte bakstykke/muffen på sluttstykket (Kr.2 - 3000,-)

Det jeg håper på er at et avtrekk med samme sikring er mulig med en "ordinært" produsert type for M98 kasser. Å bestille en avtrekkskonstruksjon for M98 og som viser seg å ikke passe min låskasse blir for dumt, men leverer jeg børsa til eks. Børselars så ser vel han dette kjapt, han har sikkert deler å sammenligne med?

Link to comment
Share on other sites

Kasser produsert hos FN, SantaBarbara og Zastava er produsert på samme maskiner, hele maskinparken er flyttet.

FN har gjerne bedre finnish (men jeg ser endel amerikankse customsmeder sier Zastava har jevnere kvalitet på stål/herding).

 

Parker-Hale har produsert mye rart, bla Mod.2100-Midland; nye våpen bygd opp rundt surplus P17 sluttstykker. Og jaktrifler bygd på ex-militære M98.

Link to comment
Share on other sites

artig, jeg må bare innrømme at jeg aldri har sett PH Safari bygd på militære kasser (men jeg har selvfølgelig ikke sett alle!).

Anyway-den der kan være prodsuert stort sett av hvilken som helst fabrikk som produserte M98-kasser; deler for M98K passer (med fobehold om kikkertmontasjer; det kommer an på hvor mye de evt slipte ned bakre låskassebro).

Link to comment
Share on other sites

Ser at bakre montasje er bygd opp en mm eller så. Får noen m98 weaver-baser i posten snart, om ikkje det går bra har eg tenkt å prøve 20moa picatinny skinne til m98.

 

At den er militær, vil det si at standard m98(k) deler har større sjangs for å passe, eller det bare at den har utsparring til ladeklipstommel?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var innom Bergen Aktiv i Laguneparken og fikk hjelp til å finne skruer til dei nye basene. Der hang det og eitt Timney avtrekk til m98 på veggen som blei med heim. Tok litt bilder underveis som eg tenkte å dele i tilfelle nokon lurer på kor mykje, eller rettare sagt lite, arbeid som må til for å skifte eit slikt.

 

Først: ta av stokken. For å beskrive ferdighetsnivået dette krever, kan eg legge til at dette var første gang eg skrudde av stokken på ei rifle. Har ellers detaljstrippa eit par pistolar men kun for reingjering. Med andre ord: ein god "n00b" :lol:

 

Så, til arbeidet.

smcaw0.jpg

Dunk ut låsepinne som holder fast avtrekket.

 

2afcx3p.jpg

Det gikk lettere å dunke ut låsepinnen når jeg la litt trykk på fjæren.

 

23iyouf.jpg

Gammelt og nytt avtrekk.

 

30tlx8m.jpg

Låsepinne dunkes på plass igjen. Ikkje like "tight fit" som originalavtrekket, men det er vel litt av poenget.

 

v4vzit.jpg

Festeskrue påføres Loctite (umbraco 2mm om eg ikkje huskar feil)

 

313t1fk.jpg

Strammes lett til, og vips så var det montert!

 

2u551fd.jpg

Måler høyden på sear. Gløymde sjølsagt å måle originalavtrekk for samanlikning...

 

Sjekker for feilfuksjonering med sikring på-avtrekk-sikring av-avtrekk ok. Alt ser ut til å virke som det skal.

 

Resultat? Definitiv forbedring! Foreløpig kun fått skutt 20 skudd i forsøk på å justere inn kikkert, men merker at eg treng å venne meg til dette før eg kan gå på jakt.

Link to comment
Share on other sites

kjenner ikke til PH fra den tiden 50 -60 tallet, men det er nok en PH produsert på sivil /militær kasse som omtalt i tidligere innlegg . De PH riflene jeg kjente til hadde avtrekk med skyvesikring .Den rifla du har ,har tilsynelatende et orginalt mauser avtrekk , bolten har nok hatt det man kaller flaggsikring slik som er mont på M98 .

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering: m98 weaver baser kom i posten og er no montert. Måtte innom Bergen Aktiv og fikk hjelp til å finne skruer da dette ikkje fulgte med. Hull i basene passa med kassen, men noko er gale. Bildet under er skutt på 50 meter med dårlig anlegg, 70 klikk (max) mot venstre.

2eamrs4.jpg

 

Er det mulig å løyse dette, eller må eg over på Leupold standard montasje? Basene er av alu, ukjent merke. Ringar er QRW medium 30mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...