Jump to content

Tips om valg av storviltrifle


Flaglij

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er en nybegynner på storvilt og skal kjøpe meg en rifle og er usikker på hvilke kaliber jeg skal velge

Enten 6,5x55 30-06 eller 308 og kanskje 300win.

 

Har hatt 30-06 før men er ikke så glad i for mye rekyl og vurderer noe annet

 

Vil ha på lyddemer også

 

Har noen erfarene jegere noen tips og komme med til kaliber???? :?:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er gla i rekyl og skal bare jakte storvilt så er vel en .308 med kappet løp og demper ikke dumt. Billig fabrikkammo. (Har aldri prøvd 300 win så kan ikke uttale meg der)

 

6,5x55 er jo også soleklart en kandidat, med enda mindre rekyl. Hva som er best strides de lærde om. Det finnes egne lange tråder om emnet uten konklusjon :)

Link to comment
Share on other sites

Som @Jeger30.06 skrev, finnes hauger med liknende tråder ... 300WM er definitivt ingenting for deg som knapt tåler 3006. Følger man din beskrivelse, så blir egentlig kun 6,5x55. Rekyl svakt, presist og tilstrekkelig ytelse for å innfri storviltkravet. Ellers 7-08/(7x57).

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 blir i svakeste laget for Elg.

Jeg ville undersøkt om en rekylkappe kunne bedre

rekylopptaket.

 

http://www.limbsaver.com/all-recoil-pads/" target="_blank

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... rchButton=" target="_blank

 

Jeg ville gått for .308 men heller 30-06 enn 6.5x55mm

til Elg.

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

- kanskje 300win - men er ikke så glad i for mye rekyl -
Dagens!

Har du ikke vurdert .577 Tyrannosaurus i så måte :?::?::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Fra spøk til revolver - nei, jaktrifle: Lyddemperen gjør at min 308 NM (ytelse som 300 WinMag, men mye penere) kjennes som en daff 308 W. Lyddemper reduserer rekylen/rekylfølelsen. Men ikke kapp pipa på magnumkalibre - da mister du "magnum-ytelsen", og sliter unødig på lyddemperen. Velg heller et kaliber med stort "hull" i forhold til hylsevolum - f.eks. 338 Federal, 358 Win eller 9,3x57.

 

6.5x55 blir i svakeste laget for Elg.
Da er vi igang igjen :roll:

Hva gjør en 308 og en 3006 med en elg som ikke en 6.5x55 klarer?

"Here we go", ja! Slike tråder pleier å ende opp med at man blir anbefalt Tikka T3 i 6,5x55 - og at noen bærer seg ille over hvor udugelig 6,5x55 er på elg!
Link to comment
Share on other sites

Har hatt 30-06 før men er ikke så glad i for mye rekyl og vurderer noe annet

 

hva slags våpen var det?

vekt samt stokkutforming har endel å si for opplevd rekyl, jeg opplever f.eks ei lita lett rifle i 308 som værre å skyte med enn ei litt tyngre 30-06.

 

Demper vil også bidra til å minske rekylen.

 

Hva skal du jakte på?

Link to comment
Share on other sites

- jeg opplever f.eks ei lita lett rifle i 308 som værre å skyte med enn ei litt tyngre 30-06.
308 W og 30-06 blir ofte ladet til samme utgangshastighet med samme kulevekt. Da er eventuell forskjell i rekyl kun den mikroskopiske kruttgass-virkningen av halvparten av de få grainene ekstra med krutt 30-06 må ha for å gi samme utgangshastighet som 308 W.
Link to comment
Share on other sites

...vekt samt stokkutforming har endel å si for opplevd rekyl...
Sanne ord !!! For min del er f. eks. en HV-Mauser i .30-06 i originalstokk direkte ubehagelig å skyte med, mens jeg glatt håndterer både .300WSM og 9,3x62 i systemriflen jeg jakter med (hvilken er uvesentlig).
Gjør det enkelt!

 

Browning X-bolt .308-pakke

ABSOLUTT IKKE !!! Det er ingenting galt med X-Bolt (eller T3 eller stort sett hvilken som helst annen rifle på dagens marked), men å bare slenge ut "Kjøp denne pakken" er aldri en god tilnærming. Gå en runde til velassorterte forhandlere, få sett og klådd på alt som finnes innenfor budsjettet ditt, og velg den du føler deg mest komfortabel med. Ideelt sett bør du også prøveskyte, men det varierer i hvilken grad det lar seg gjennomføre. Valget ditt kan godt ende på en X-Bolt, men det kan også ende på en Howa, en Blaser, en Sauer, en Steyr-Mannlicher, en Sako eller en av de uendelig mange andre. Stort sett alle rifler du finner i butikkene gjør jobben bedre enn du klarer å utnytte i skogen, så finn den du trives best med.
Link to comment
Share on other sites

... trådstarter har jo heller ikke sagt noe om budsjett..

 

Sanne ord !!! For min del er f. eks. en HV-Mauser i .30-06 i originalstokk direkte ubehagelig å skyte med,

 

samme her, jeg sliter f.eks med å finne rett skytestilling med den, opplever gjerne at høyre tommel treffer meg i nesa :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har lest alle svarene og takk for alle gode tips...

 

30-06 jeg brukte er en zaztava mauzer... He he jeg solgte den til min fetter som bruker den til børse nr 2 og etter at han har modifisert den med Max kapping av løp og lyddemer og jakt avtrekk og i tillegg ekstra kappe , har den blit helt fantastisk og skyte med... Prøvde den i sta....

 

Jeg mener 6,5x55 må da være helt greit og 30-06 som er modifisert som den, så jeg ender vell opp med 308 da siden den er i mellom og gjør den samme med den.....

 

Pris 3000kr- 10000kr

 

Skal jakte elg for første gang. Har deriverte med småvilt og rådyr jakt 5 år men kunn med hagle...

Link to comment
Share on other sites

Gå en runde til velassorterte forhandlere, få sett og klådd på alt som finnes innenfor budsjettet ditt, og velg den du føler deg mest komfortabel med. Ideelt sett bør du også prøveskyte, men det varierer i hvilken grad det lar seg gjennomføre.
Dette er det beste, og riktigste, svaret på TS' spørsmål.

 

Jeg har litt erfaring med Tikka T3 (skutt både Lite og Varmint, mest sistnevnte. Jeg har skutt førstnevnte i både 6,5x55, 308 og .30-06, forøvrig helt likt konfigurert. Jeg opplevde ingen merkbar forskjell i opplevd rekyl på 6,5x55 og 308, og en liten, men ubetydelig, forskjell i opplevd rekyl på .30-06.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...