Jump to content

Har komme over ei hagle på finn som eg lurer på å kjøpe


Hjortejegaren

Recommended Posts

Spørsmål om rust kan du sjekke ut med et spørsmål til selger. Er det utvendig eller innvendig? Spør samtidig om den er godkjent for røksvake patroner. Hvis den er det kan du jo skyte med moderne patroner. Stålhagl bør du holde deg unna.

 

Pumpehagle er jo bankers uansett :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har no fått Mail fra selger om att han ikkje ante noe om røyksvake patroner. Hva vil det egentlig sei? Han tok ett bilde av det han meinte børsemakeren sa var gravrust, var 10 cm fra enden av løpet. Ellers kunne han ikkje se nokke. Men skulle studera hagle bedre løpet av dagen og ta fleire bilder av ho. Kordan legge eg inn bilde her? Tenkte å få lagt inn bilde som han sendte no på mailen av gravrusten. Eg klarte ikkje å tyda bilde. Så lurte på om nokken her kunne hjelpa meg der?

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare veggpryd. Hvis eldre hanehagle er drømmen bør du heller se etter en Husqvarna med stålløp, altså ikke damask.

Disse ble laget helt opp til 50 tallet og tåler moderne ammunisjon. I Sverige får du kjøpt fine eksemplarer meget rimelig.

 

F.eks. http://www.blocket.se/jamtland/Husqvarn ... m?ca=8&w=3" target="_blank

 

http://www.walterborg.se/auktion/H13/bilder/2274_1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har no fått Mail fra selger om att han ikkje ante noe om røyksvake patroner. Hva vil det egentlig sei? Han tok ett bilde av det han meinte børsemakeren sa var gravrust, var 10 cm fra enden av løpet. Ellers kunne han ikkje se nokke. Men skulle studera hagle bedre løpet av dagen og ta fleire bilder av ho. Kordan legge eg inn bilde her? Tenkte å få lagt inn bilde som han sendte no på mailen av gravrusten. Eg klarte ikkje å tyda bilde. Så lurte på om nokken her kunne hjelpa meg der?

 

Røksvakt krutt og sortkrutt er ikke helt det samme..

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver igjen; billige belgiske hagler med Damask-løp og rust er ikke annet enn til dekorasjon. Google og les litt så skjønner du hvorfor.

Billige belgiske hagler med damaskløp uten rust; nja-kanskje noen av de er skytbare med svartkruttpatroner.

 

Om det skal være en rimelig side-by-side med haner og fin stil; gjør som foreslått legger opp i tråden-kjøp en Husqvarna i god stand.

 

Det finnes forresten hagler med damask-løp trykkskutt for røyksvakt; men ikke er de belgiske og ikke er de billige

Link to comment
Share on other sites

Takka for informasjonen. Eg er ute etter ei for jakt på sjøfugljakt har sett litt på winchester sxp defender. Nokken som far erfaring med denne? Kordan er det å demontere denne? Hørte att eg måtte demontere og søyle godt med ferskvann og olje godt oppigjen etter jaktturen med kajakken.

Nokken som har andre alternativer for s/s hagler som er rimelige. Trenger ikkje vera antikk berre eg som liker hanehagle. Ka er det som fås på markede av rimelige s/s?

Link to comment
Share on other sites

Nokken som har erfaring med pumphagle på sjøfugljakt fra kajakk? Tenker på detta med sjøsprut og saltet. Må jo søyla godt med ferskvatten å olja godt oppigjen. Men lurer på kordan det er å demontere haglo for å komma til med magasinet å låskassen. Nokken som bruke Winchester sxp Defender? Har prøvd den i butikken låg bra for min del. Kanskje eg skal gå for den å ikkje gammel hanehagle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...