Jump to content

mateproblemer med jaktammo


HotShot

Recommended Posts

Var på banen for å ta skyteprøva i dag. Rifla, brno zkk601 308win, har gått veldig bra med 150grs helmantel. Men da jeg prøvde federal fusion 180grs, fikk jeg såvidt opp sluttstykke etter å ha skutt. Prøvde å ta ladegrep mer bestemt, men gikk fortsatt trått.

Np jakt 180grs gikk også trått, men litt lettere. Fikk ikke like god presisjon som med helmantel i noen av dem heller. Min eneste teori er at jaktammoen kan være ladd hardere, og at hylsa utvider seg akkurat nok til at det blir friksjon, men det er bare gjetting.

Noen som har vært borti noe lignende? Tenkte å pusse veldig godt og prøve igjen, evt med 150grs jaktammo. Hvis ikke må jeg ha den til børsemaker, ser for meg polering av sluttstykke.

 

Kan det være federal hylsene som er mykere? Andre ammotyper jeg bør prøve? Svar mottas med takk:)

Link to comment
Share on other sites

Tørrpuss kammeret ditt skikkelig. Hjelper ikke det så prøv med annen ammo. Har du fortsatt tull med 180grs ammo kan det være kammeret ditt som er litt kort og lange tunge kuler tar tak i bommene i løpet og gir høyt trykk. Hadde det problemet med ei 30.06 rifle. Fikset problemet med å bruke lettere eller kortere kuler i jaktammoen. Men børsemaker kan fikse det med å lage lengere friflukt(Hvis det er det som er problemet. Men prøv sikkelig tørrpuss av kammer og annen type ammo).

Link to comment
Share on other sites

I og med at du har både treg kamring og ekstraksjon med visse typer ammmo kan jo prøve å tusje kula, kamre og tømme. Se så etter om det er kontaktmerker etter løpsbommer.

Treg kamring med visse typer ammo kan også komme av trangt kammer.

I og med at den funker med lettere kuler tyder jo det på at kammer er ok såfremt disse ikke er ladd til et lavere trykk.

Sjekk kammeret med ei lommelykt. Skal se ut til å ha en blank og jevn overflate.

Studer skutte hylser, helst med forstørrelsesglass. Disse skal ikke ha hakk eller fordypninger. Om de har, tyder det på korrosjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...