Jump to content

Ladedata til blykuler i 45-70


Locasto

Recommended Posts

Jeg har en 1895 i 444 Marlin og lader støpte kuler (Saeco 265gr med gaschek )og 265 gr Hornady mantlet kule til full ladning med begge.Ikke blying med støpte kuler og presisjon på under 5 cm på 100m.Min har også Ballard rifling.Ladda til min brors 30-30 med støpte kuler og micro groove og den fikk vi ikke til å gå godt med bly.Jeg har også en Marlin camp 9 med microgroove og den går brukbart(7cm 100m) med støpte kuler.Her er det mye mindre fart med den lille 9mm hylsa.Denne rifla brukes mest til morroskyting og ikke benkrest :D spray and pray !!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Marlin GS 18" løp uten microrifling. Jeg har ladet og skutt litt Haglund 405 grain. Generelt har jeg dårlig erfaring med N-135. Derimot så faller jeg stadig tilbake til N-130. Bly går best hos meg med N-130. 43 grain gir v0-534m/s. 44 grain v0-540 m/s.

Krutt jeg har best erfaring med, med mantel er N-130 - N-133 - Norma 201 og Hodgdon H-335.

Link to comment
Share on other sites

har en guidegun i 450, har brukt N135 siden det er det som var tilgjengelig lokalt. Børsa gikk godt med LBT 395 grains, men ikke fått den til å gå like godt med "shooters supply" fra midway i div vekter. Nå står Haglund 405 grs for tur å prøves.

 

Får prøve å fr tak i N130 krutt

Link to comment
Share on other sites

Har mykje same erfaringane som Vaquero, blykuler går som regel betre med litt hurtigare krut. Har testa opp tom. N140 i 450 Marlin, og samlingane opna seg gradvis opp når eg passerte N130, spesielt med dei lette og mellomtunge kulene. Til lettare kuler, dvs. frå rundt 300-350 grains, så har eg óg nytta N120 med godt resultat. Men generelt sett så er det N130 som er tingen.

Link to comment
Share on other sites

Der har du muligens kjøpt på deg et presisjonsproblem - vel og merke hvis du har en 1895 med Micro Grove rifling.

Prøvde harde blykuler for 30 år siden, men det endte opp med blying i løpet og pussing med messingduk i lange tider :thumbdown:

Varget 43 grains.

 

 

Jeg må bare kommentere dette kort. Det går fint å bruke blykuler i micro-grooves også, men de må har riktig størrelse.

 

For eksempel kan man fint skyte mantlede .44 kuler i en 444 marlin med micro groove. 429 går fint. 430 er best.

Prøver man .430 kuler så får ikke micro grooves spora bra nok tak. Det er derfor viktig å vite at støpte kuler til 444 skal

ha en størelse mellom .432 og 433. Når jeg oppdaget det forsvant alle problemene.

 

Mye info om dette på marlinowners.com

 

(det samme gjelder alle Marlin med micro-grooves)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...