Jump to content

Ettermontere kulebanekompensator eller kjøpe nytt?


rak

Recommended Posts

Nok et spørsmål om optikk..

 

Jeg kunne tenkt meg en lett kikkert med relativ høy forstørrelse i hovedsak til toppjakt og rypejakt, men forhåpentligvis også til rein etter hvert. Jeg skyter ikke på veldig langt hold, men en kulebanekompensator for høydejustering hadde vært kjekt. Jeg har blant annet både en Zeiss Victory Diavari 3-12x56 og en S&B Zenith 3-12x50 som duger fint til sitt tiltenkte formål, og sikkert fungerer vel og bra til toppjakt ++ også. Disse er det vel gode muligheter for ettermontering av kulebanekompensator på. Zeiss i Norge tar vel fort 4500,- sist jeg sjekket, hvis jeg skal ha både høyde- og side-justering. S&B rundt 4000,-(?). En stund siden jeg sjekket dette, prisene er kanskje endret? Og jeg vet heller ikke om behovet for side-justering med ratt er veldig stort da holdene uansett ikke kommer til å bli veldig lange. Aberet med disse to kikkertene er vekten.

 

Har sett både på Z5 (3,5-18) og Conquest HD5 (3-15) som alternativ. 1” rør er greit. Det er vel MOA justering på disse. Hvor hemmende er dette under jakten? Prisen på HD5 er vel mer gunstig i forhold til brukstiden et slikt sikte vil få.

 

Hva ville du ha gjort? Etter montert kulebanekompensator på et av siktene jeg har eller gått for en egen kikkert til formålet? Noen som kan dele erfaringer med ettermontering av kulebanekompensator på Zeiss og S&B?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sjekk her: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3487.

 

Ville satt kompensator på et av de to siktene du har. De er begge veldig gode sikter, og om du kjøper et nytt, spesielt Swarovski z5, så betaler du mange tusen kroner for å spare tre tusen, og du får ikke nødvendigvis noe bedre sikte heller. De to du har er også i utgangspunktet veldig gode allroundsikter. Nå har jeg aldri sett gjennom en Z5, som sikkert er veldig bra, men. Fjorten tusen er drøyt. Det må du gi for å få 2,5 meter dårligere synsfelt på laveste forstørrelse, dårligere skumringsegenskaper og neppe bedre optikk enn det du har på feks Victoryen.

 

Jeg har en Zeiss Classic med ASV. Enkelt og fint system som selv jeg klarer å bruke, uten at jeg skal si jeg har brukt det så voldsomt. Vurderer å få det på en tretten år gammel Victory 2,5-10x50 jeg har og, da jeg liker det godt.

Link to comment
Share on other sites

Til skyting på lange hold, kan jeg forstå behovet for kulebanekompensator.

 

Men hvis vi tenker jakt, og strekker maks holdet til 300 meter (som selvsagt er altfor langt for mange), har man egentlig bruk for kompensatoren da? vil man ikke være bedre utstyrt med en avstandsmåler og kunnskap om kulebanen, og så bare forlegger man siktepunktet? 0 på hundre meter + 10cm på 200 meter og ca + 35 cm på 300 meter?

 

vil ikke det være like greit? Jeg har ingen erfaring med kulebanekompensator, og spør av ren nysgjerighet.

Link to comment
Share on other sites

Du må jo vite avstanden for å bruke kompensator.

Om du klikket deg opp eller forlegger er jo mye det samme. Bunner vel mest i hva man trener på eller foretrekker å gjøre.

Skal kompensatoren fungere må man kjenne kulebanen og lage seg en klikktabell

Link to comment
Share on other sites

Og sånn kan det gå;

 

jai883.jpg

 

Fikk en grei pris på kikkert og montasje på J&F, så da var det ikke noe å tenke på. Det virker å være veldig mye kikkert for pengene.

 

Kulebanekompensator har neppe noen praktisk betydning for meg og min type jakt (kanskje like mye heft og plunder?), men det er ..... gøy 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...