Jump to content

Valgets kval - hunter eller sporting


Target

Recommended Posts

Er i markedet for en ny O/U, men er forbasket usikker på om jeg skal ta steget ut med en ren sporter-modell eller kjøre safe med en vanlig hunterutgave.

 

Bruksområdet er å knuse en masse leirduer men har egentlig ingen ambisjoner om å konkurrere.

 

På den annen side så kunne jeg også tenkt meg en ny jaktbørse, og her står saken.

 

Vanskelig...

Link to comment
Share on other sites

Bruksområdet er å knuse en masse leirduer men har egentlig ingen ambisjoner om å konkurrere.

I lys av at du ikke skal konkurrere:

Se om du finner ei skikkelig traktorhagle med forkrommet løp før importen blir sperret.

Da har du ei hagle til å jakte sjøfugl hvis du ombestemmer deg senere i livet.

Reserver noen tusenlapper til billig treningsammo når det dukker opp ett uanstendig tilbud på XXL Det lønner seg å kjøpe litt når det er tilbud. (Ikke vær blyg - kjøp så det svir - renta på lønnskontoen er lavere enn inflasjonen :-)

Det hender seg at XXL har leirduer til halv pris, men bare i butikkene. Det gir god avkastning på kapitalen å planlegge litt.

Legg resten av pengene i ei jaktbørse som treffer godt.

Ta vare på tomhylsene - Det kan være at du begynner med hjemmelading i mørke vinterkvelder. (Det er neppe lønnsomt)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jaktbørse til sporting eller sportsbørse til jakt?

Forskjellene på børsene er mest lengde og vekt.

Forskjellen på banen med en sporting er at du antagelig i lengden får det litt mer morro (treff).

Forskjellen på jakt med en sporting er at at du antagelig blir lengre i armene av bæringen og er litt treigere med å få børsa klar i tetta pga lengden.

 

Gammelt ord sier : "Beware of the man who shoots one gun". Mer morro med to hagler altså...

Link to comment
Share on other sites

Er i samme tanker selv.

 

Ønsker et supplement til SX3'en for ren baneskyting, slippe å plukke hylser, få på litt mer vekt og være 100 % sikker på veksling ved konkuranser.

 

Og blir det handel blir den en sporting O/U, sans med 76 cm pipe. Skulle være en god allrounder for å knuse masse duer!

Eneste aberet for å bruke på jakt er som jeg ser det litt tung vekt, de veier vel 3,5 eller litt mer de vanlige sportinghaglene.

 

Men på jakt skal det mye til før jeg går bort fra halvautomaten uansett

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...