Jump to content

Problem Børser


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Jeg har fulgt med på SL og Kammeret i mange år, samt har samlet meg mye erfaring med ulike typer våpen i mitt skyttermiljø.

 

En finner tilhengere innenfor de fleste merker og modeller men også motstandere av de samme merkene og modellene. Ikke et ukjent fenomen, en ser ofte det samme innenfor andre områder som f. eks Bil.

 

Mandags versjoner finner en hos selv de dyreste merkene – men tenker her mer i baner av ”feilkonstruksjon”.

 

Eksempler:

 

Remington 700:

 

Positivt: Sterk og stiv kasse med store muligheter for customisering., billig.

Negativt: Skjevheter i kassen, støtbunn, rekylklakker og utvendig(montasje problemer). Utdrager har fått en del pepper spesielt med de mindre patronene (som 223). Eldre versjoner har ofte bare middels bra avtrekk. Sikringen låser ikke sluttstykket.

 

Tikka T3:

 

Positiv: I de fleste tilfeller presise våpen uten nevneverdige skjevheter.

Negativt: magasintrøbbel (da helst 5 skudd), plast bolt muffe som kan være farlig om en hette ryker. Rekylklakk i alu som vil skape problemer over tid (rekyl), ruster mye (selv om det er samme stål som i en sako)

 

Sako (75):

Positivt: et bra konsept til en overkommelig pris.

Negativt: synth modellen har en bøyelig stokk, jeg har selv opplevd problemer med klikk som en følge av at tennstiften består av en stift og et rør, røret er bare presset på røret slik at tennstifen kan bankes ut

 

Sauer 202:

 

Positivt: Tysk kvalitet

Negativt: Olje i flaten mellom løp og låskasse kan gi dårligere presisjon, avtrekk er et komplisert/sårbart klokkeverk (en kompis har hatt problemer med disse to områdene)

 

O.s.v. O.s.v. O.s.v.

 

Ofte ser jeg også at et spesielt merke får pepper for en konstruksjon som er utbredt blant flere merker. Eksempel her kan være den tikka plast kappen – mange våpen inklusiv remington har mulighet for å ventilere kruttgasser gjennom tenstift hullet bak til skytter.

 

Naturlig nok skyldes de ulike oppfatningene folk har om de ulike merker og modeller personlige erfaringer og preferanser.

 

Men jeg spør meg alikevell – finnes det noen våpen som alle er fornøyd med?

Link to comment
Share on other sites

alle vil vel finne noe å klage på når det gjelde alle våpen?

 

du kan klage på sauer for at den har for mange deler i avtrekket(som er et av de beste avtrekk som er std i jaktrifler, justerbare og som oftest gode) noe som gjør det utsatt for smuss...

 

så kan du klage på en M98K for at avtrekket ikke er justerbart (det består av 4-5 deler det orginalavtrekket...) men det er ikke like utsatt for smuss som et saueravtrekk....

 

osv osv.

Link to comment
Share on other sites

 

Sauer 202:

 

Positivt: Tysk kvalitet

Negativt: Olje i flaten mellom løp og låskasse kan gi dårligere presisjon, avtrekk er et komplisert/sårbart klokkeverk (en kompis har hatt problemer med disse to områdene)

 

 

Men jeg spør meg alikevell – finnes det noen våpen som alle er fornøyd med?

 

Olje på flatene passer sikkert bedre under brukerfeil en feil på børsa

Link to comment
Share on other sites

 

Sauer 202:

 

Positivt: Tysk kvalitet

Negativt: Olje i flaten mellom løp og låskasse kan gi dårligere presisjon, avtrekk er et komplisert/sårbart klokkeverk (en kompis har hatt problemer med disse to områdene)

 

 

Men jeg spør meg alikevell – finnes det noen våpen som alle er fornøyd med?

 

Olje på flatene passer sikkert bedre under brukerfeil en feil på børsa

noen som vet hvor mye slikt har å si på presisjonen i en sauer 200/202? som har prøvd, som ikke bare "har hørt" eller "har lest på internett" eller no sånt........

 

jeg har nemlig hatt olje på flatene på mitt konkurransegevær. å merka ikke noe til det før det ble skutt over 20 skudd med børsa mer eller mindre sammenhengende. når den da ble varm fikk jeg følelsen av at treffpunktet sank et knepp, kansje 2, på 200m dvs 2-4 cm.

om dette er representativt for sauer så er det neppe merkbart i jaktsituasjoner.....

Link to comment
Share on other sites

Har nå hørt om mange som har hørt om noen som har hatt trøbbel med S&L børsa si. Sjøl har jeg opplevd at et 5 skudds magasin delte seg på midten under en serie. Disse magasinene skrangler også endel. Med 3 skudds magasin er alt fryd og gammen for min del. Bøyde ei gang løpet 10cm til høyre på remingtonen min, men det går vel også under brukerfeil.

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hvor mye slikt har å si på presisjonen i en sauer 200/202? som har prøvd, som ikke bare "har hørt" eller "har lest på internett" eller no sånt........

 

jeg har nemlig hatt olje på flatene på mitt konkurransegevær. å merka ikke noe til det før det ble skutt over 20 skudd med børsa mer eller mindre sammenhengende. når den da ble varm fikk jeg følelsen av at treffpunktet sank et knepp, kansje 2, på 200m dvs 2-4 cm.

om dette er representativt for sauer så er det neppe merkbart i jaktsituasjoner.....

 

 

Vet ikke om jeg kan kvantifisere det, men i løpet av min tid som konkurranseskytter med Saueren så merket jeg dette. Grunnen var som regel at frekvensen av uforklarlige 9ere ble noe høy, og en solid rengjøring av området mellom løp og kasse rettet opp dette. Men det er ikke snakk om mer heller. Om det også var litt psykisk påvirkning kan godt hende det, men mønsteret var ganske så fast. Nå skal det vel legges til at ved bruk av en ordentlig bore-guide så reduserte dette behovet for slik rengjøring ganske så betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hvor mye slikt har å si på presisjonen i en sauer 200/202? som har prøvd, som ikke bare "har hørt" eller "har lest på internett" eller no sånt........

 

jeg har nemlig hatt olje på flatene på mitt konkurransegevær. å merka ikke noe til det før det ble skutt over 20 skudd med børsa mer eller mindre sammenhengende. når den da ble varm fikk jeg følelsen av at treffpunktet sank et knepp, kansje 2, på 200m dvs 2-4 cm.

om dette er representativt for sauer så er det neppe merkbart i jaktsituasjoner.....

 

 

Vet ikke om jeg kan kvantifisere det, men i løpet av min tid som konkurranseskytter med Saueren så merket jeg dette. Grunnen var som regel at frekvensen av uforklarlige 9ere ble noe høy, og en solid rengjøring av området mellom løp og kasse rettet opp dette. Men det er ikke snakk om mer heller. Om det også var litt psykisk påvirkning kan godt hende det, men mønsteret var ganske så fast. Nå skal det vel legges til at ved bruk av en ordentlig bore-guide så reduserte dette behovet for slik rengjøring ganske så betraktelig.

 

ok, den spredde helt ut i 9ern, men skjedde dette fra kaldt våpen eller som min erfaring er, først når børsa er skutt noenlunde varm?

så til neste spørsmål, ville man merket dette i en jaktsituasjon, eller er dette mest er problem for konkurranseskyttere?

Link to comment
Share on other sites

vel, jeg er klar over problemet på sauer på baneskyting(er litt over middels kl 5 skytter) men det jeg ville fram til egentlig er om dette er et relevant problem for andre enn baneskyttere? jeg pleier nemlig ikke se noe til dette før etter 15 skudden ;) å da skjønner jeg fort om det er noe galt. hos meg blir det å skru 1 knepp opp på prøveskudda før 10 skudden vanligvis, når jeg har fått olje i mellom løp og kasse. da er det å rive fra hverandre etterpå å pusse med rødsprit........

 

å på feltskyting merker jeg ikke om det er olje mellom løp og kasse

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at dette inntrer gjennom 15-skudden, særlig om jeg tester å skyte i tilsvarende hastighet på liggende. Det er jo klart at å merke noe til dette på stående skyting i praksis betyr at man er en meget god skytter, kne derimot er det klart mulig.

 

Men forstår jeg deg rett at du løser dette kun ved å skru opp?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at dette inntrer gjennom 15-skudden, særlig om jeg tester å skyte i tilsvarende hastighet på liggende. Det er jo klart at å merke noe til dette på stående skyting i praksis betyr at man er en meget god skytter, kne derimot er det klart mulig.

 

Men forstår jeg deg rett at du løser dette kun ved å skru opp?

jeg løser det der og da ved å skru et knepp(avogtil må man skru 2) opp. dette er en nødløsning når man allerede er i uføret.....

men med en gang sjansen byr seg vil jeg skru løp og kasse fra hverandre og tørrpusse.

 

på mine sauere havner jeg lavt i innertieren eller i tieren under (mtp) om jeg har drita på draget og fått olje i mellom.....

Link to comment
Share on other sites

Vedr sauer 202 og andre med tilsvarende pibebyttesystem, er det nok ikke relevant at vurdere træfpunktsforandringer ved olie mellem pibe og lås, når man anvender åpne sigtemidler, da man her vil opleve at forreste sigtemiddel følger den ændrede position på piben, når den sætter sig efterhånden som olien presses væk. Størst og målbart forskel vil fremkomme me kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at dette inntrer gjennom 15-skudden, særlig om jeg tester å skyte i tilsvarende hastighet på liggende. Det er jo klart at å merke noe til dette på stående skyting i praksis betyr at man er en meget god skytter, kne derimot er det klart mulig.

 

Men forstår jeg deg rett at du løser dette kun ved å skru opp?

jeg løser det der og da ved å skru et knepp(avogtil må man skru 2) opp. dette er en nødløsning når man allerede er i uføret.....

men med en gang sjansen byr seg vil jeg skru løp og kasse fra hverandre og tørrpusse.

 

på mine sauere havner jeg lavt i innertieren eller i tieren under (mtp) om jeg har drita på draget og fått olje i mellom.....

 

 

Min erfaring er at våpnet også sprer mer i tillegg slik at det å skru opp ikke er tilstrekkelig. Kanskje ikke på et så tidlig tidspunkt som du referer til da olje "akkurat har kommet dit", men du har ikke merket noe tilsvarende selv?

 

 

Vedr sauer 202 og andre med tilsvarende pibebyttesystem, er det nok ikke relevant at vurdere træfpunktsforandringer ved olie mellem pibe og lås, når man anvender åpne sigtemidler, da man her vil opleve at forreste sigtemiddel følger den ændrede position på piben, når den sætter sig efterhånden som olien presses væk. Størst og målbart forskel vil fremkomme me kikkert.

 

Evnt. med diopter som det implisit refereres til her.

Link to comment
Share on other sites

ja kan godt være våpenet sprer mer. men jeg snakker om hvor middeltreffpunktet(mtp) flytter seg i følge min erfaring. min sauer samler såpass godt når jeg har rigga den for konkurranse(bra løp+bra ammo) at det skal være ille før den ikke holder tiern.... ;) så de 9erne jeg får pleier ikke komme av våpenets egenspredning tror jeg.... for hvorfor kommer de nesten aldri på ligg og nesten alltid på stå ;)

 

men det kan være at den sprer mer. jeg pleier bli litt satt ut når jeg skjønner hva som har skjedd så det kan jo og være meg som sprer mer, men børsa pleier vanligvis holde tiern fordet ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...