Jump to content

Krag 1905, pris?


Qurtus

Recommended Posts

Hei!

Har arvet en Krag Jørgensen 1905, og lurer på hva den kan være verdt?

 

Børsa er flott stand og har vistnok vunnet 2.premie på en utstilling.("Luna"..eller noe...)

Samme nummer går igjen over hele børsa.

To-farget treverk over det hele og svart "overligger" på forskeftet.

I det hele tatt et flott våpen.

 

På forhånd takk.

 

Mvh. Qurtus

http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... ag_004.jpg

http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... ag_005.jpg

http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... ag_003.jpg

http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... ag_006.jpg

 

Våpenet er brukt i konkurranser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette var svært uklart - mener du en ombygd Krag, med baneskjefte (og diopter - stillbart avtrekk?) I så tilfelle skal du være glad hvis du får over 1.500,- for den.

 

Etter beskrivelsen kan det neppe dreie seg om en Krag i original stand. Men skulle det være tilfelle, kan selvfølgelig en interessert samler gi mer for et strøkent eksemplar. Men en "herpet" originalkrag kan neppe selges for særlig mange hundrelapper.

 

Hva slags "utstilling" dette våpnet skulle vært på, aner ikke jeg!

 

Hvis det er en tilnærmet originalkrag - puss den opp, og bevar den som et minne (ikke plomber den!). Hvis det er et banevåpen - meld deg inn i nærmeste skytterlag!

 

NB: Poster du et bilde av våpnet, med nærbilde av kasse/stempling, får du nok mer presise svar!

Link to comment
Share on other sites

om den kragen apollo har på bildet er diin krag, er den desverre ikke verdt særlig i penger.

det er en banekrag. de fins det i søkk og kav av over det ganske land. de var verdt ganske mye helt til sauern kom. deretter ble de verdt ingenting omtrent.

hadde kjøpt meg en slik om ikke den hadde tatt opp en plass på våpenkortet mitt.....

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært en standard m/1894, produsert for Hæren, brukt av IR 5 fram til krigen.

Den er oppbygd med, såvidt jeg kan se, et skjefte som er en kopi av Vikørs "Meisterkolbe". Originalene har "Meisterkolben" innbrent under pistolgrepet. Jeg vet at kopier ble laget bl.a. av en Instefjord på Laksevåg (har en slik sjøl).

Diopteren kjenner jeg ikke (Arnesen? Williams?). Jeg tviler på at våpnet har "Danskavtrekk" (det ser du når du tar av skjeftet). Er pipa kaldhamret (nyere Kongsberg)? Kan tenke meg at dette er ei ombygging fra 1960-tallet.

Omsetningsverdien på et slikt våpen er praktisk talt kr. 0,- - strøkne våpen (med god pipe - finavtrekk - kurant diopter og skjefte) går for ca. 1500,-. Våpen som dette står det dessverre hundrevis av i politiets kjellere, innlevert under "våpenamnestiet".

Men dersom pipa er OK, holder våpenet i massevis til å ta premie i klasse 1 og 2 på Landsskytterstevnet (hvis det kommer gjennom våpenkontrollen med dette skjeftet, da)!

 

EDIT.: Produksjonen på Kongsberg gikk for fullt, eller vel så det, i årene 1905-07. Det ble produsert 10.674 stk M/94 for Hæren, og 3.047 for private/skytterlag. Dessuten 2.250 M/95 for Kavaleriet, og 2.250 M/1904 for Ingeniørvåpenet. Videre 401 "Guttekarabiner", det er vel i tilfelle disse som kan ha en viss samlerverdi, i original stand.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke våpenkontrollen på LS ser forskjell på en orginal og en kopi av meisterkolben...om det var det du mente ;)

Neida, "Instefjord"-skjeftet jeg kjøpte i 1973 har vært på mange LS! Men skjeftet på bildet har en noe uvanlig vinkel på kolbekappa, som kanskje kan bli lagt merke til (på hvert LS må jeg forklare våpenkontrollørene hva festeskinna for skifeltsela er for noe, og at den er tillatt).

Link to comment
Share on other sites

hehe.

jada, jeg ble stoppa på LS i år jeg, fordi kontrolløren sa det var noe galt med sikringa på AG3en min. den spratt ikke opp på "S" når man tok ladegrep å sikringa var på "E". å det mente kontrolløren var feil. det endte opp med at jeg og en annen skytter på en høflig måte forklarte at "det er slik det skal være på AG3" å han kontolløren konfererte litt med en annen så sa han at det var greit for denne gangen ;)

 

et forresten at kontrollene på banen er mer omfattende når vi i kl 5 skyter på onsdagen enn de pleier være når kl 1-3 iallefall skyter på banen. i år ble nesten annahver sauer veid på laget mitt. det samme ble sluttstykkene....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...