Jump to content

Istagg lager kniv


Istagg

Recommended Posts

I mange år har jeg sett på kniv som kun et enkelt redskap. Og har egentlig kun eid simple tollekniver.

For 2-3 år siden kjøpte jeg en nyere utgave av den ganske kjente Morakniven. De blir skarpe, og er funksjonelle til det de skal brukes til.

Morakniven gir jo veldig mye for det man må betale for den, men de er ikke så veldig pene å se på.

Ikke at de er stygge, men de mangler liksom litt...personlighet. Og det hadde vært fint med noe som på en måte har et eget preg over seg.

 

I de siste har jeg fått opp øynene for håndarbeid. Både moderne og tradisjonelt sådan.

Og fant da i forbindelse med Vikingkaupangen på Borre i Vestfold, et nydelig knivblad hos en Dansk smed som viste fram og solgte arbeidet sitt.

 

20140711_131146_zpsf2472883.jpg

 

20140711_131226_zpsb1221f4f.jpg

 

Bladet er lagd i såkalt damask stil, av to ståltyper jeg ikke helt fikk med meg i bråket, fordi krigerne nede i arenaen holdt på å denge vettet av hværandre :lol:

Totallengden med tangen er rett over 18cm, bladet er rett over 10 cm, og tykkeste punktet på ryggen er 4mm.

 

Har noen passende emner liggende, som jeg kunne tenkt meg å bruke til håndtak. Kommer også til å lage min egen slire i lær, kanskje med et passende preget mønster

Lurte på om noen av dere har erfaring med å bruke messing til vakt/guard/bolster? Tenkte først jeg skulle bruke kobber, men det irrer fælt etterhvært.

Hva anbefaler dere?

 

I tillegg lagde jeg også en vikingøks i forbindelse med vikingkaupangen.

Øksehodet var ei donor øks som lå å rusta i garasjen. Denne kappa jeg til med vinkelsliper, til en form tilnærmet lik en øks fra perioden. Den ble så pusset ned og polert.

Skaftet et et stykke med beinhard ask. Denne skal også gjøres færdig. Håndtaket skal smalnes litt, og jeg vil olje skaftet til en dyp rød, eller brun farge.

Har dere noe tips til olje?

 

20140711_142918_zpsaed1968b.jpg

 

20140711_142845_zps855919f1.jpg

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

I dag har jeg vært å handla litt, og funnet fram emne til selve grepet. Også må det tegnes litt.

Planleggings prosessen tar gjerne like lang tid som selve arbeidet :wink:

 

10mm messing plate til vakt/guard/bolster fremst ved bladet, og en bit med Merbau treverk til selve grepet.

 

20140714_165418_zps59f0695a.jpg

 

Merbau har en fin og relativ mørk naturlig farge på treverket. Kontrastene burde komme fint fram når grepet er ferdig og smurt inn med olje.

Ellers er treverket beinhardt, og blir nok en utfordring å jobbe med. Men jeg har tilgang på god rasp, og har god tid :P

 

20140714_165455_zps5f222c7f.jpg

 

Har fått tegna meg en grov arbeidsskisse over hvordan det hele skal se ut og settes sammen.

Er enda litt usikker på åssen jeg skal gjøre innfestningen. Enten så blir det en messing pin gjennom grepet i tillegg til epoxy,

ellers så bruker jeg bare epoxy, og presser det hele sammen i ei tvinge mens det tørker. Kom gjerne med innspill hær om noen har noen bra tips :smile:

 

20140714_172815_zps46b71c01.jpg

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Fått vært å handla inn messing til pin gjennom grepet i dag. Også fått begynt på arbeidet med vakten/bolster, og har unnagjort

det værste og groveste arbeidet med den. Formen begynner å komme på plass, men den er enda litt stor.

 

20140715_160401_zpsb518e4bd.jpg

 

Steg nr. 2 var å ta ut hull. 4 velplasserte hull med søyleborremaskina, og så rette ut åpningen med en liten håndfil.

Merking av spor til dær selve bladet skal trees inn kan såvidt sees på bildet.

 

20140715_173328_zpsfa8cb3a6.jpg

 

Hær måtte jeg bruke dremmel, og "tannlegeborret". Helt rett ble det ikke, men close enough.

Skulle hatt fres, men i nøden spiser fanden fluer og alt det dær :P og en god fres koster mangetusenogørten kroner.

 

20140715_183932_zps0866d66d.jpg

 

Bladet tredd i for en kjapp prøve fit. Litt glippe ble det, men det sitter uten noe særlig bevegelse. Når det skal monteres, tenkte jeg å blande litt messing støv/spon,

sammen med epoxy, og fylle opp i glippa så godt det lar seg gjøre. Selve guarden er litt oversize enda, det tar jeg ned tildels sammen med tilpassningen av selve grepet.

Føler jeg er godt på vei, og har fått unnagjort mye av det vanskeligste arbeidet :smile:

 

20140715_184137_zps44aaba73.jpg

 

 

Kommer til å oppdatere denne tråden med bilder av prosessen, men det kan gå litt tregt med tanke på sommer og ferie og div :wink:

 

God sommer!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Epoxy holder i de fleste tilfeller. Men dersom du skal ha to plater, så kan en messingpin være greit. Da ville jeg også hatt en lengre bak i tillegg.

Skal du lage skaftet som en hel bit, trenger du neppe messingpin. Det kan jo imidlertid bli visuelt bra, i tillegg til en funksjon som en sikring, så det blir ikke feil.

 

På skissen din er kniven "uppnosig", og med relativt høyt opptrukket buk-linje. Jeg ville justert rygg- og buk-linje for å unngå det.

Så er også spørsmålet hvordan slire du har tenkt deg. Med såpass stort fingerskydd, må den bli åpen fra fingerskyddet og bakover. Kanskje det er en vik-slire du har i tankene?

 

Blir spennende å følge med videre.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Epoxy holder i de fleste tilfeller. Men dersom du skal ha to plater, så kan en messingpin være greit. Da ville jeg også hatt en lengre bak i tillegg.

Skal du lage skaftet som en hel bit, trenger du neppe messingpin. Det kan jo imidlertid bli visuelt bra, i tillegg til en funksjon som en sikring, så det blir ikke feil.

 

På skissen din er kniven "uppnosig", og med relativt høyt opptrukket buk-linje. Jeg ville justert rygg- og buk-linje for å unngå det.

Så er også spørsmålet hvordan slire du har tenkt deg. Med såpass stort fingerskydd, må den bli åpen fra fingerskyddet og bakover. Kanskje det er en vik-slire du har i tankene?

 

Blir spennende å følge med videre.

 

Mvh Dagl

 

Skaftet blir i ett stykke ja. Jeg tenkte også at epoxy sikkert blir sterkt nok, og messingpin i tillegg bare for extra sikkerhet. Men som du sier, det kan jo se bra ut og :wink:

Jeg var bare litt skeptisk til at jeg kanskje kom til å svekke tangen om jeg borrer hull i den.

 

Tegningen er bare en foreløpig grov mal, sånn at jeg har et inntrykk av proposjonene på grepet i forhold til bladet. Vinkelen på grepet i forhold til bladet

må jeg tilpasse under arbeid når jeg skal borre hull til tangen.

 

Når det kommer til slire, hadde jeg tenkt noe i denne duren, bare selvfølgelig i min egen utførelse.

http://www.jaktogfriluft.no/resampler.a ... =40765.jpg

 

Takk for innspill :smile:

Link to comment
Share on other sites

Skaftet blir i ett stykke ja. Jeg tenkte også at epoxy sikkert blir sterkt nok, og messingpin i tillegg bare for extra sikkerhet. Men som du sier, det kan jo se bra ut og :wink:

Jeg var bare litt skeptisk til at jeg kanskje kom til å svekke tangen om jeg borrer hull i den.

Kniven blir sterkere uten pin gjennom tangen. Det er uansett aldri noen krefter som prøver å dra bladet rett ut av skaftet.

(Om du lager hullet riktig trenger du ikke lim engang, den vil sitter mer enn godt nok på konen.)

Med epoxy må du ødelegge skaftet for å få ut bladet.

 

Når det kommer til slire, hadde jeg tenkt noe i denne duren, bare selvfølgelig i min egen utførelse.

http://www.jaktogfriluft.no/resampler.a ... =40765.jpg" target="_blank

 

Fingerværnet er ikke større enn at du kan lage en enkel "pouch sheath":

https://www.google.no/search?q=pouch+sh ... 36&bih=719

Disse er enklere å få pene og funksjonelle. Jeg vil anbefale deg å styre unna rårandslær og lærherder. Brukt tykt lær (>3 mm) og la det være mykt. Det blir mer enn stivt nok og er mer tilgivende på passform så den ikke blir slarkete.

Link to comment
Share on other sites

Kniven blir sterkere uten pin gjennom tangen. Det er uansett aldri noen krefter som prøver å dra bladet rett ut av skaftet.

(Om du lager hullet riktig trenger du ikke lim engang, den vil sitter mer enn godt nok på konen.)

Med epoxy må du ødelegge skaftet for å få ut bladet.

Fingerværnet er ikke større enn at du kan lage en enkel "pouch sheath":

https://www.google.no/search?q=pouch+sh ... 36&bih=719" target="_blank" target="_blank

Disse er enklere å få pene og funksjonelle. Jeg vil anbefale deg å styre unna rårandslær og lærherder. Brukt tykt lær (>3 mm) og la det være mykt. Det blir mer enn stivt nok og er mer tilgivende på passform så den ikke blir slarkete.

 

Takk for gode tips :smile:

 

Tråden er oppdatert. Fått unnagjort litt arbeid, og lagt ut noen flere bilder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...