Jump to content

Ruger HMK77RPF All-Weather eller Ruger M77 Hawkeye ?


rs83

Recommended Posts

Hei folkens !

 

Jeg skal kjøpe min første rifle og jeg sliter med å bestemme meg for om jeg skal gå for Ruger M77 All-Weather eller Ruger M77 Hawkeye.

 

Er det noen her på kammeret som har noen erfaringer å dele ang. disse riflene ?

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje prøvd å skote med noken av dei men har holdt i den rustfrie varianten, likte den godt og kunne godt tenkt meg den selv. Kjekt med rifler som ikkje ruster så lett så eg ville ha valgt denne varianten her fremfor trestokk og blått stål i dette tilfelle her. Viss du kjøper ei av di kom gjerne med raport. Kva kaliber har du tenkt deg?

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg har fått tilbud på begge i syntetisk stokk og med rustfrittløp. Jeg vil helst ha kaliber 6,5x55 :smile:

 

Jeg lurer på om det er verdt det å betale ekstra for All- Weather utgaven. Finner lite info om den på nettet og klarer ikke finne ut om det er noe forskjell på disse av betydning.

Link to comment
Share on other sites

Min 35 Whelen er en M77 MK II All Weather og dette er i rifle som har sett mye og tildels hardt bruk i mange år.

Eneste ankepunktet kan være noe hardt avtrekk,men dette ble justert av børsemaker til akseptabel vekt, eller det kan byttes.

Skikkelig bruksjern som tåler det meste.

 

Hadde også en blånert M77 Hawkeye noen år (modell African i 375 Ruger) og opplevde også dette som et solid og presist våpen.

Skulle jeg kjøpt nytt i dag ville det sannsynligvis blitt en Hawkeye da den har en ny og lettere avtrekker.

Men det blir egentlig hipp som happ hva du velger, uansett får du et meget bra jaktvåpen som står for en støyt.

Link to comment
Share on other sites

Verdien i å velge Ruger Hawkeye i rustfritt er at den blir ganske så vedlikeholdsfri. Tørk av å dra gjennom løpet så er du ferdig med den vanlige pussen. Jeg har den billigste Hakeye'en med kjip plaststokk og er fornøyd med den, solid bruksjern til en høfflig pris. Dette er rifler som har veldig enkel oppbygning og går aldri i stykker, og avtrekket på hawkeye er helt brukbart rett ut av esken. Prut med en avtrekkerjobb på kjøpet så har du en rifle du garantert blir fornøyd med :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Er det slik at du ikke vurderer andre merker ? Jeg hadde en Ruger M77 Hawkeye før og jeg slet med å få den til å gå godt. Justerte avtrekket, beddet den og prøvde en masse forskjellig, inkludert stramming av festeskruer med mer. Alt arbeidet ble gjort hos børsemaker. Riflen samlet på 20-30 cm eller noe sånt.

Hørte samme historie fra andre som har hatt tilsvarende rifler også. Tror faktisk det er en tråd her inne rundt det også.

 

Tenkte bare jeg skulle gi en liten heads up :-) Mulig at alt dette er løst nå og at de har fått ordnet opp i rusket, men be om å få teste riflen først.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere kjøpte ruger løp i fra underleverandører, noe de ikke vært helt heldige med. De lager nå sine egne løp av god kvalitet. Jeg har to ruger hawkeye som absolutt leverer god presisjon. Så lenge føreren gjør jobben så er vi på klisterlappen ;)

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom disse var visst at All- Weather utgaven har flere deler i rustfritt stål med coating.

 

Men har slått Ruger fra meg pga, Mauser låsekasse og det virker for meg som at løpene varierer veldig i presisjon.

Riflene er ikke beddet eller med frittliggende løp, ei heller mulighet for avtrekksjustering. Så vis jeg ikke er fornøyd med presisjonen, ville jeg først ha måtte skutt 200 skudd med pussing av løpet mellom hvert 5 skudd for å skyte inn løpet, blir det ikke bra da, må rifla beddes eller gjøres frittliggende hos børsemaker. Og er jeg ikke fornøyd med avtrekket (som sies å være ganske hardt ) må en børsemaker se på dette også.

 

Så alt i alt, etter alt dette kommer Ruger'n ut til samma pris som en Tikka T3 lite, vis ikke mer...

 

But correct me if i'm wrong, jeg har ikke mye greie på våpen, men dette er det jeg har lest meg til...

 

Det blir vel en Sabatti mod 90, tenker jeg :) Frittliggende løp, beddet, avtrekksjustering, kolbeforhøyning, livstidsgaranti og skal visst gå bra rett ut av esken...

Link to comment
Share on other sites

Men har slått Ruger fra meg pga, Mauser låsekasse og det virker for meg som at løpene varierer veldig i presisjon.

Riflene er ikke beddet eller med frittliggende løp, ei heller mulighet for avtrekksjustering. Så vis jeg ikke er fornøyd med presisjonen, ville jeg først ha måtte skutt 200 skudd med pussing av løpet mellom hvert 5 skudd for å skyte inn løpet, blir det ikke bra da, må rifla beddes eller gjøres frittliggende hos børsemaker. Og er jeg ikke fornøyd med avtrekket (som sies å være ganske hardt ) må en børsemaker se på dette også.

 

 

But correct me if i'm wrong, jeg har ikke mye greie på våpen, men dette er det jeg har lest meg til...

 

 

Ok, for å gå igjennom alle punktene (du kan bli litt rar av å søke etter problemer med ting på Internett, da du bare finner de som faktisk har problemer).

 

Mauser låsekasse er da ikke noe negativt, det er en evig-ung konstruksjon, og ruger er nesten (sammen med cz) eneste måten å få kontrollert matning til en billig penge.

Løpsvariasjon har du med alle produsenter, jeg tviler sterkt på at ruger har noe større problem her enn alle andre.

Såkallt "break-inn" av løp med skyting av hauger av skudd er bare humbug og overtro, så det kan du trygt drite i, men om du likevel skulle insistere, så gjelder det alle børser.

Min ruger har frittliggende løp som standard, jeg vet ikke om det gjelder alle m77 modellene nå, men jeg tror det.

Min skyter også glimrende uten bedding, men jeg kan selvsagt ikke påstå at det nødvendigvis gjelder alle. Men måten man trekker til framskruen på skrå, går for å være en av de bedre metodene for ubeddede-rifler. (Hvis du ser bort fra de moderne løsningene som gjør bedding unødvendig.)

Avtrekket er også nytt, og går for være relativt bra, og definitivt ikke spesielt dårlig i forhold til prissegmentet.

 

Det finnes sikkert mange grunner til å velge noe annet, bevares, man får mange bra rifler til en god penge, men grunnene du har listet opp er stort sett tøys.

Link to comment
Share on other sites

Gjør et søk her inne på "Ruger Hawkeye Predator", da finner du et review brukeren Malle her på forumet har skrevet. Jeg kjøpte en slik etter å ha lest dette og min oppleves på samme måte som han beskriver :) Driftsikker, solid og presis, kort fortalt ;)

Edit: Og den kom med frittliggende pipe og et nydelig avtrekk :D

Link to comment
Share on other sites

rs83 er det nye våpen dette er snakk om? Den første du nemner M77 MK II All Weather er vel forgjengaren til Ruger Hawkeye All Weather om eg ikkje tar heilt feil. Kva som egentlig er forskjellen på dei utanom meir justerbart avtrekk på Hawkeyen og mindre rustffri delar som du skriv om det stemmer, er eg ikkje heilt sikker på. Muligens er stokken litt endra ,men etter det eg forstår så er Hawkeyen meir matt som rustfri. Eg har den gamle modellen kjøpt i 2006 og er svært fornøgd og det utan å ha bedda eller frilagt løpet. Presisjonsmessig er det beste jaktrifla eg har skote med.Ein kamerat av meg kjøpte frå samme årgangen og han er og svært fornøgd.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en Ruger kaster slik at man sliter med å treffe et te-fat på 100 meter så er det i tilfelle en garantisak som blir rettet på. Har man handlet brukt så har enten forrige eier enten ikke benyttet seg av garanti for å utbedre eller så har han skadet riflen. Bøud løpet, skadet krone eller annet som har forringet riflen. Selger valgte en enkel løsning på problemet og solgte riflen :(

 

Kjøper man nytt så dekkes ting av garanti, og alle riflefabrikker produserer rifler også på mandager ;)

 

Handler man brukt så prøv riflen, eller i hvert fall få selger til å skyte en serie slik at du ser at riflen går som den bør. Du skal være tilstede når riflen blir skutt med, bilde av høl i papp er ikke godt nok. Kan være skutt med annen rifle eller på 30 meters hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...