Jump to content

Damen skal ha hagle


AreGaasland

Recommended Posts

I kommende dager skal damen kjøpe sin første hagle og jeg lurte på om det var noen som er litt mer dreven enn meg i gamet som kan foreslå noen.

 

Hun er ganske liten av seg så bør være noe mindre enn vanlig "mannehagle".

 

Kaliber 12 er å foretrekke da vi kan bruke samme ammo og det er det som hun har fått søknad innvilget på.

Over og under.

 

Prisklasse max 8000,-

Link to comment
Share on other sites

Vil nok fåreslå at den blir tilpasset henne, iallefall en kortere kolbe. blir vell enten ny silma finnskogen, baikal eller en tyrkerhagle, men ligger også div. Brukt på nett. Lurt å prøve hagla før man kjøper på nett, om det et mulig

 

Samboern min kjøpte ny hagle i høst. Fikk tilpasset lengde og høyde på Kolben. Hun er meget fornøyd og tar livet av nesten alle leirduene

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe nylig en Yildiz lady 12/76 til kjærringa som var veldig ømtålig for rekyl. Klaga fælt når ho skaut med "mannehagle", men med riktig stokklengde og litt mengdetrening gikk det seg kjapt til. Kan ikke si så mye om børsa, men var overraskende god balanse med 61cm løp. Er imponert over at det var oljet stokk, ejektorer, en avtrekker og løse choker til 7500,- Men det er et stykke igjen opp til min Beretta sp1.

Link to comment
Share on other sites

Etter godt over 30 år med lerdueskyting, vil jeg anbefale å kjøpe noe Tyrkisk eller Italiensk slik markedet er idag. Yildiz og Sabatti har flere flotte modeller til en vettug pris. Legg heller noen kroner mer i tilpassing av stokk/kolbe, enn i ei "merke-hagle".

Kjøp for all del kaliber 12, og ikke hør på de som sier noe annet. Målt og kjent rekyl er marginal mellom 12, 16 og 20-kaliber. Med riktig tilpassing, riktig kolbekappe og riktig påkledning, så er forskjellene mellom kaliberne så liten, at den evt ulempen med kraftigere rekyl oppveies av fordelen ved å ha flere våpen i samme kaliber. Det er STOR prisforskjell på kalibr 12 vs andre kalibere. Jenter/damer varierer oftere klesdrakt enn odd gutter/menn, så en justerbar kolbekan kan være kjekt. Da har man muligheten til å justere høyden litt i forhold til klær o.l. . Grunnen til at jeg skriver KAN og ikke BØR, er at kolbekammen erfaringsmessig ikke blir justert selv om man har muligheten. Men noen få er flinke og justerer til klesdrakt.

 

Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Rekylen er ikke min viktigste grunn til å anbefale kaliber 20, men rett og slett størrelsen på våpenet. Lengden på stokken er lett å endre, en god børsemaker har flere måter å få tilpasset høyden på stokken, men grepet på hagler laget for menn, er ofte for stort for damehender. Størrelsen på kolbehalsen kommer av størrelsen på baskylen, som det ikke går an å endre. Kaliber 20 hagler med slank baskyle, er etter min mening nødvendig for å få til en god tilpassning.

 

Det hjelper ikke med tilpasset stokk om man ikke når fram ti avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg nå en smekker tysk sideligger i kaliber 20. Ca tusen ganger mer stas enn noe billig nytt o/u fra Tyrkia. Jeg kjøpte en 1960 modell Simson 20/70 til fruen, så ut som ny og kosta 4-5000 kr. Du må nok leite litt, men det finnes. Slike hagler er brukskunst for resten av livet med normalt puss og stell. Silma og slikt er bilens Kia picanto. Nitrist, men antagelig både god og fornuftig. Så det spørs litt om hva en egentlig ønsker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

 

Sjekk ut denne

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=26478" target="_blank

 

Finnes også til 5000 kr med 66cm løp, men da med litt mindre pent treverk.

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=27781

 

Er selv konkurranseskytter og har prøvd mange hagler gjennom tidene, men denne imponerte meg. Har nå to kamerater som jakter med slike og de er kjempefornøyd. Har selv vurdert å kjøpe som reserve til jakthaglen.

 

Mekanismen virker solid, grepet er godt og treverket er fint. Man kan velge løpslengde 66cm eller 71 cm og det følger med koffert og 5 choker.

Jeg vil ikke anbefale lette hagler, da blir rekylen mer fremtredene og det blir vanskelig å få til god sving på haglen/balanse.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste innlegg!Evt Lanber har og flere modeller.Du KAN få ei relativt bra hagla til under 8000,men er mange du bør styre langt unna!Litt pussig å anbefale en billig tyrker etter 30år med lerduskyting..Har sett mange svikte lenge før 1000 skudd er avfyrt,og det gjelder og enkelte billige Italienske..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...