Jump to content

Mauser presisjon


Recommended Posts

Da jeg var 18 skøyt jeg en del med en gammel mauser 30-06. Som regel var det 4 skudd i blinken og et utenfor. Dette resulterte i at jeg kjøpte ny rifle (T3) og problemet forsvant;) Jeg har nå anledning til å erverve denne Mauseren og lurer derfor på om jeg vil klare å få god presisjon i den? Tanken er at jeg skal bytte stokk, kappe den til ca 45 cm og sette på et lite og lett sikte. Ønsker i utgangspunktet en liten og hendig børse som ikke koster for mye. Ønsker også en så lett stokk som mulig.

 

Kan det være så enkelt at et stokkbytte vil holde for å øke presisjonen?

Hvilke andre tiltak kan man gjøre?

Bør man bedde stokken?

Jeg må antagelig gjøre noe med ladearmen. Er det kurrant å skaffe nye deler til dette våpenet? (tror det er en k98)

Har ingen ønsker om å holde den i orginal stand som dere skjønner og ønsker tips om stæsj/modifikasjoner som er verdt å gjøre i et slikt prosjet.....

 

 

Hjelp og svar tas i mot med takk :D

 

 

PS. Da jeg brukte børsa synes jeg å huske (kan ta feil her) at løpet lå fritt i skjeftet og var beddet om.

 

Mer info om geværet kommer når jeg har det tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Det beste å gjøre for å få bedre presisjon i en mauser er å få ett skikkelig avtrekk :wink: Disse militære trykkpunktavtrekkene på 4kg er ikke lett å skyte godt med :mrgreen:

 

Men en god mauser der løpet ikek er utskutt/rustet i stykker kan gi fin fin presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Løpet er ofte blitt grått av små hull i stålet, riflingen er veldig avrundet eller i ekstreme tilfeller borte :roll: Men er du usikker ta med børsa til en børsemaker så kan han si om løpet er fortsatt brukbart eller bare å bytte ut.

 

Ser Rafdalvåpen har noen brukte løp til småpenger til M98 på nettsiden sin.

Link to comment
Share on other sites

slenger meg på tråden :) jeg skal også til med et sånt prosjekt :P jeg har en m98 som skal ombygges til hundefører børse i cal 338wm. men det jeg lurer på er om jeg kan kappe løpe ned til 46-47cm, og om det blir problematisk og skyte pent med den med åpne sikter. og det med tanke på at man mister hastighet. tviler på at det blir lange distanser, 50-100m vil jeg anta. Svar motas med stort smil :D

Link to comment
Share on other sites

46-47cm pipe og 338wm høres ut som ei rifle som ikke blir lett å skyte godt med pga mye smell og flamme pga krutt som ikke rekker å brenne ut inne i løpet men kommer til å "detonere" foran løpet. Men presisjonen blir ikke borte av å kappe løpet så mye. Problemet blir om du kommer til å skyte godt pga smell og munningsflamme?

 

Har hatt 30.06 med 40cm løp og fy flate å det smallt og lyste opp av flamme :oops: Jeg klarte hvertfall å skyte på meg skuddredsel av det og måtte skyte mye med salongen før jeg fikk det bort :(

 

Til 338wm tror jeg heller ett løp på ca 52cm er det korteste jeg ville hatt og ladet selv med raskt krutt for å få ned smell og munningsflamme.

 

Håper svaret var til hjelp? :D

Link to comment
Share on other sites

Men bygge på Mausere er moro, men dyrt og mange griner litt på nesa av hvor mye penger noen av oss bruker på disse gammle våpnene :roll: Men jeg har min og den skal ikke bort med det første :wink:

 

Skyter godt gjør den også. Når skytteren har en god dag så sammler den 5skudd på 20mm eller bedre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tanken med 45 cm løp er egentlig å ha den så kort at man fremdeles kan bruke den i Sverige. Hvis presisjonen blir grei så kal man ikke se bort i fra at det kommer en demper på den etter hvert.

 

Noen som kan anbefale en lett og billig stokk til disse? Må den beddes inn i stokken eller kan man bruke drop-in? Hva gir best resultat?

Link to comment
Share on other sites

slenger meg på tråden :) jeg skal også til med et sånt prosjekt :P jeg har en m98 som skal ombygges til hundefører børse i cal 338wm. men det jeg lurer på er om jeg kan kappe løpe ned til 46-47cm, og om det blir problematisk og skyte pent med den med åpne sikter. og det med tanke på at man mister hastighet. tviler på at det blir lange distanser, 50-100m vil jeg anta. Svar motas med stort smil :D

 

 

Spar noen tusnelapper og bygg en 338-06 istedet.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan anbefale en lett og billig stokk til disse? Må den beddes inn i stokken eller kan man bruke drop-in? Hva gir best resultat?

 

Billig og lett betyr rett og slett en vanlig trestokk. Den billigste er den stokken du har nå; ellers ligger det et par stokker på finn.no til 1000lappen.

Ja, du bør absolutt bedde.

Link to comment
Share on other sites

Finnes virkelig lette stokker til m98 i div fiber men de er ikke "billige"; de "billige" er tunge :winke1:

 

Mauserprosjekt blir aldri billige med mindre en gjør endel smarte valg (feks kjøpe en mauser noen andre har brukt masse poenger og selger billig..); på finn.no finner en hele tiden ombygde mausere med deler og arbeide for 2-3-4 ganger prisen de er lagt ut for...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...