Jump to content

Leveres 223 patroner med krage?


trønderfox

Recommended Posts

har kostet støvet av en gammel enkeltskuddsrifle, har stått innerst i våpenskapet lenge nå.

grunnen til at den ikke ble/blir brukt er at ejektoren kaster ikke ut tomhylsen.

rifla er en new englang firearms (kjempegreier :lol: )

noen som nevnte i forbi farten at jeg burde få tak i hylser med krage.

finnes 223 med krage?

er det andre feil som bruker å forårsake slike funksjonsfeil?

jeg er ingen børsemaker så derfor håper jeg noen har svar.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være en 5.56x52r / 22 Savage high-power / 22IMP (eller noe sånt)?

 

Må da stå noe på rifla (Husk at .223 ikke kom før i 1964, og .222r kom i 1950), og det var vel ikke vanlig å kamre i .223r før i nyere tid.

 

5.56x52R/22 Savage High-Power kom rundt 1912 (Obs .228" i kule diameter, wiki sier .227" uten at jeg vet hva som er korrekt), og er vel mye brukt i gamle våpen.

Link to comment
Share on other sites

Noen nye deler så virker den igjen (en stund...).

Vil du ha en R-patron er 5,6x50R løsningen.

 

H&R er skikkelig billigvare av kjiipeste sort, jeg ville ikke brukt mange kronene på en slik...

 

EDIT-om du har veldig lyst på ladeprosjekt kan du forme om 357maximum-hylser til 223Rimmed.

Link to comment
Share on other sites

H&R er skikkelig billigvare av kjiipeste sort, jeg ville ikke brukt mange kronene på en slik...

 

Her tillater jeg meg å være litt uenig Chief :trist:

H&R er primitive ting, kanskje ikke de mest raffinerte våpnene i markedet, men tatt i betraktning at dette er amerikansk så er de bra. Amerikanske enkelskuddsbørser er sørgelige. H&R/NEF står ikke nevneverdig tilbake for noe av det andre.

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med å se hva du er uenig i?

 

En kjenning hadde en slik, nettopp i 223; tok ikke lang tid og mange skudd for den var rett og slett utslitt (begynte bla å delvis åpne seg selv i skuddet.). Dette er og blir billig skrammel ment for å selges i et marked som ikke er hemmet av garderober og løyver.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være en 5.56x52r / 22 Savage high-power / 22IMP (eller noe sånt)?

 

Må da stå noe på rifla (Husk at .223 ikke kom før i 1964, og .222r kom i 1950), og det var vel ikke vanlig å kamre i .223r før i nyere tid.

 

5.56x52R/22 Savage High-Power kom rundt 1912 (Obs .228" i kule diameter, wiki sier .227" uten at jeg vet hva som er korrekt), og er vel mye brukt i gamle våpen.

 

rifla er i kaliber 223. den er kjøpt ny en gang tidlig på 90tallet i trondheim.

 

finns 223 som krage patron?

Link to comment
Share on other sites

En kjenning hadde en slik, nettopp i 223; tok ikke lang tid og mange skudd for den var rett og slett utslitt (begynte bla å delvis åpne seg selv i skuddet.).

 

høres rart ut at de tør selge noe så dårlig - og ta sjansen på en "class action lawsuit" om noen skulle bli skadd... denne kamres jo for sintere patroner enn 223 også

Link to comment
Share on other sites

Hei Trønderfox.

 

223 med krage, er ikke det letteste.

 

Forslagene til omkammring du har fått, er ikke helt borte vekk.

 

Vil du være virkelig snål, kan du brotsje til 222 rimmed. Det er en austeralsk sak, men tomhylser er som hønsetenner, vanskelig å få tak på.

Hva da?

Det nærmeste du kommer denne, er amerikanerenes 222 rimmed(finnes flere varianter med samme navn).

Denne er basert på 357 maximum hylse. Vips, du har en med krage, som ikke mange andre har.

Men løpet må "settes tilbake"(og da får du en utfordring med forskjefte etc)

Lurt? Njei?

Artig? Ja.

Og brotsj, kan være i din postkasse på fem dager. No charge.

 

Men tilbake til realitetene.

223rem er ikke så dumt å holde fast på.

Få tak på delene du mangler, og du er i business. Etter dette kan du fundere videre på riflens skjebne...

 

Skal ikke krangle med kammerbrukere på riflens kvaliteter...

 

Men en ting skal jeg love deg, det er mulig å få denne riflen meget presis.

Er du fingernem, send meg en PM, og du kan få deg en kakebakeoppskrift.

Link to comment
Share on other sites

Er jo kun 6 enkle deler (3 pinner og 1 bladfjør inkl) som styrer extractor på den rifla, kan ikke være allverden i å fikse den (Sitter og ser på sprengskisse av den).

 

Kommer extractor ut når du knekker rifla?

 

Er kanten på extractor hel?

 

extractor kommer ut, men ser ut som den glipper kanten på patronen ved at den ikke bli holdt på stramt nok opp i mot hylsen.

 

kanten ser i grei ut.

 

jeg har funnet sprengskisse og deler på nettet i usa, men litt usikker på om dette er deler som er bare å bestille uten noe drama fra lovboka??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...