Jump to content

Fjærer til pistol.


klumsen

Recommended Posts

Hei.

Ser det er mange som tuner pistolene med å bytte fjærer.

Det jeg lurer på er: Hva gjør de forskjellige fjærene?

Har googlet og søkt, men blir ikke klokere :)

Men det kommer ikke klart frem hva de gjør, samt om en tuner de er det med de samme vektene f.eks Shadow og Gold Match.

Rekylfjærene, hammerfjær mm er de samme vektene uavhengig av fabrikat.

Det følger og ofte med ekstra rekylfjærer el. hvorfor ligger ikke de med "riktig" vekt med?

Glad om noen tar seg bry til å fortelle litt om det:)

Link to comment
Share on other sites

Så lenge folk lader og derved blir det forskjellig energi som skal bremses på sleiden, så

sier det seg selv at fjærkraften bør matche den ladningen man har. Eksempelvis så

er det ikke sikkert pistolen veksler engang om man har for kraftig fjær til en svak ladning.

 

Derfor blir det som er riktigt det som fungerer, og fabrikantene tilpasser som regel fjæra

til det som er ferdigkjøpt ammo.

 

På revolvere så myke tennhetter på ammo et ønske så det er lettere å slå av patrona.

Da skrur man ned kraften på hammer fjæra så den blir lettere å dra opp i DA.

 

Men drar man alt dette for langt, så sitter man tilslutt med ubrukelig skrap som ikke funker

den dagen du kjøper ferdigammo, og du må lade selv alt du skyter.

Link to comment
Share on other sites

Joda! Det er faktisk forskjell på hvordan fjærene virker. Hvis du sammenligner slagfjæra som sitter originalt i en S&W med en fra Wolff finner du ut at Wolff fjæra er mye jevnere. Jeg har skiftet slagfjæra i alle mine revolvere til Wolff.

Med disse blir avtrekket adskillig glattere / mindre hakkete! FAKTISK! Og når prisen bare er en bagatell er dette en enkel måte å forbedre våpenet på. http://www.gunsprings.com/

 

(Jeg skyter selv kun fabrikkammo..)

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen fabrikanter som lager noe du begynne og fikle med.

Du kjøper det du kjøper og da er det fabrikk innstilt og tilpasset klart til bruk

rett ut av boksen med det som er på markedet av ammo til det kaliberet. Du trenger

ikke tenke på noen ting.

 

At fabrikanten legger tilrette for at du kanskje lader eller får en kasse med en

svak eller sterk lot ammo så du kan bytte en fjær, betyr ikke at du gjøre

noen ting som helst, men at du har MULIGHETEN til det.

 

Du heller ikke gjøre noen ting som helst med en Revolver og slagfjæren i den.

Du kan fint bruke den slik som den er tusenvis av skudd.

 

At ting blir bedre å bruke når man skifter på ting er en helt annen diskusjon. Det kan

du begynne og se på etterhvert, men det er pokker ikke det første du MÅ gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Nyttig lesning den linken wolff1.

Det med revolver forstår jeg med fjærene, derfor spurte jeg konkret med pistol.

Forstår at en ikke må, men spørsmålet var når både Tanfoglio og CZ mm tuner de til de samme vektene, og hva gjør de forskjellige styrkene på fjærene med rekyl, mm?

Dette ga linken svar på så det er avklart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Overtar denne tråden!

 

Min Tanfoglio Stock III klarer ikke alltid å treffe tennperlen med nok kraft! Kjøpte nylig en brukt Stock III med "tunet avtrekk" av børsemaker. Den forrige eieren ladet selv. Kan det hende at han har brukt for myk hammer spring? Eller er det noe drit inne ved tennnålen?

 

Link to comment
Share on other sites

Opplevde at at helt ny Tanfoglio ikke klarte å slå av en og annen patron. På første

pakke med fabrikkammo så hadde jeg 3 klikk, alle med svakt annslag.

Medisin var å fjærne den tennålsikringen som lå og forstyrret bevegelsen til tennåla.

 

Men som noen sier, svekket fjær eller dritt som pakker seg kan også vere årsak, men

vist tidligere eier har hatt denne sikringen demontert, og så montert den før du kjøpte den

så bør du sjekke om det kan vere en årsak.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er tunet og byttet til hane med andre vinkler og greier, så blir gjerne tennstempelsikringen ute av timing. Da vil den "slepe" litt på tennstempelet og gi svakt anslag.

Til vår bruk er sånn sikring bare tull alikevel, det er for tøffe amerikanere som går rundt med oppspente pistoler i hylster, bare å demontere.

Link to comment
Share on other sites

Fjærer revolver som kan tunes:

Hanefjær.

Reboundfjær.

Tennålsfjær (Om der er slagstift i ramma og ikke på hanen).

Fremre tønnelås fjær.

Bakre tønnelåsfjær.

 

Hane fjær byttes for å få mindre tyngde på avtrekket, eller jamnere oppbygging av motstand i avtrekk. (Denne er den eneste som påvirker valg av tenhetter).

Rebound fjær byttes for å få lettere avtrekk.

Andre fjærer byttes/fjernes for å minske motstand på rotasjon av tønne.

Det meste bruker bety at man lader selv, og bruker Federal tenhetter (Myke tenhetter). For å få ut maksimalt av våpenet.

 

Fjærer pistol:

Stort sett la dem være i fred.

Unntak:

Fjærer som påvirker avtrekk, der det er ønske om å endre på avtrekksvekt etc.

Rekylfjær.

Rekylfjær har som oppgave å redusere sleidens hastighet, og returnere den til lukket posisjon. Denne skal være tilpasset ammunisjonen en skyter. Typisk finnes rekylfjærer i svak, medium og sterk styrke (Eller i vekt graderinger).

Sterk rekylfjær er gjerne beregnet på +P amo. Medium rekylfjær på standard fabrikk amo, og svak rekylfjær til hjemmeladere og pingle fabrikk amo.

 

For svak rekylfjær kan føre til at våpenet bankes i stykker og etterhvert problemer med mating.

For sterk rekylfjær kan medføre problemer med veksling/mating, sluttstykket går ikke langt nok bak.

 

Rekylfjær er en slitedel, som skal byttes etter behov.

Link to comment
Share on other sites

To kommentarer:

For hard rekylfjær kan også medføre skade på våpenet over tid, spesielt hvis man har for vane å slippe sleiden på tomt kammer.

 

Tennstiftfjærer varer heller ikke uendelig. I pistoler uten tennstiftsikring bør de byttes samtidig med rekylfjær.

 

Bonus nerdekommentar: Jeg kan i alle fall komme på en pistol i farten hvor faktisk hanefjæren fungerer som rekylfjær :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar S.O.N, Thor og koop. Forrige eier hadde tunet avtrekk, om han da satte inn svakere hammerfjær, tenker jeg at det er best jeg fjerner den sikringen. Kan den settes tilbake ganske enkelt? Jeg har sett en video om hvordan de finere delene tas fra hverandre, men har dere noen tips til akkurat denne jobben?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker riktig er Stock III satt opp for IPSC Production Division. Da har jeg mine tvil om den praktiske nytten i å lette DA avtrekket ytterligere ved å bytte hanefjæren. Ingenting er riktignok umulig, så det kan hende forrige eier har gjort dette uansett.

 

Nå er ikke jeg noen Tanfo-ekspert, men hvis denne skyteren følger malen fra CZ har den ikke tennstiftsikring (konkurransemodell). Det er mulig noen andre vet dette med sikkerhet.

 

Å detaljstrippe en CZ eller en klone er noe man stort sett bare gjør en gang i livet, mens man er ung og dum. Etter den opplevelsen leverer man våpenet til børsemaker av bekvemmelighetshensyn :wink:

 

PS

Har du tenkt å gjøre dette selv er det lurt å strippe sleiden inni en pose av klar plast :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner! Sånn jeg forstår det er tennstemplesikringen kun der for å holde stempelet i ro, i tilfelle pistolen ramler i bakken (eller hvis noe kommer borti bakenden av tennstempelet med stor kraft). Dette er vel heller usansynlig, da vekten på tennstempelet er lav og vil ikke oppnå nok inertia til å slå inn tennhetten?

 

Jeg leser for det meste engelsk litteratur på tematet, Ei tohi varjata. :lol:

Ikke glem Hickock45 sine videoer!

Link to comment
Share on other sites

Riktig. Hvis man mister en pistol uten tennstiftsikring ut vinduet fra n-te etasje og den lander på munningen eller enden av sleiden kan det si pang. Er man sløv med å bytte fjær skal det mindre til. Slike sikringer synes jeg egentlig er tøv som er laget for å tekkes advokater og politikere.

 

CZ begynte med slike sikringer når de fikk lov til å eksportere våpen til USA på begynnelsen av nittitallet, tror jeg, men de holdt dem unna rene konkurransevåpen. Hva Tanfo gjorde vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Forrige eier hadde tunet avtrekk, om han da satte inn svakere hammerfjær, tenker jeg at det er best jeg fjerner den sikringen. Kan den settes tilbake ganske enkelt?
Høres jo ut som om denne pangen allerede er i standardklassen (hvis den benyttes til IPSC), men fjerner du denne er du i hvertfall sikker.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...