Jump to content

Lurer på om det er noen bra riflepakker


Gihojo

Recommended Posts

Jeg er en helt ny og fersk jeger som skal starte med jakt! Og jeg lurer på om det er noen bra riflepakker, helst ikke mere enn 20 000, kunne foretrekke tikka eller browning, våpenet må egne seg på feltskyting, elg, hjort, rådyr osv. Har vært fint med linker, også fint om dere kqn dele erfaringer

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 Lite

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ifle%20308

 

Du kan jo spørre hva de skal ha for en lyddemper montert

 

Følg med på

finn.no

XXL.no

Jaktdepotet.no

 

Husk at folk nettopp har fått feriepenger og det kan tenkes ting pent brukt dukker opp når folk har kjøpt nytt.

 

Selv ville jeg gått for en brukt Remington 700 i .308 med optikk og demper

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

har du tenkt noe på kaliber samt hva slags kikkert du trenger?

 

med feltskyting, er det jaktfelt du mener? Vet ikke hva som er best egnet der, men til hjortejakt i krattskog og elgjakt så er det er fordel med kikkert med lav minste forstørrelse (ellers ser du bare hår i kikkerten på kloss hold)

 

kjøper du pent brukt så bør du få en bra pakke til litt over 10000, så kan du evt utvide arsenalet når du får mer erfaring og ser hva som funker for deg.

 

Tikka/browning er trygge kjøp, men finnes også mye annet fint

Link to comment
Share on other sites

Browning A-bolt har vel hatt det verste avtrekket jeg har vært borti noen sinne med kryp i fra helvete som jeg ikke klarte å justerte bort. Eieren har børsa hos børsemakeren for fiks av avtrekket så blir det spennende å høre om det blir bra.

Kjøp en Howa 1500 et eller annet. Gode rifler som er veldig billig og man får passe med dilldall til de også. 308W er en finfin allround kaliber som du kan jakte på alt med her i landet, ammoen er lett å få tak i, rekylen er finfin og løpet er velsignet å kutte på de hvis det er noe tema. 50cm pipe på en 308w er good shit.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte jaktfelt er det hendig å huske på magasinkapasitet, plundrete å måtte etterlade fordi du har en rifle som bare tar 3 i magasin pluss en i kammer. Du må også sørge for at kikkerten har maks 12X forstørrelse, ellers blir den tapet fast på 12X på stevne og det er ikke nødvendigvis en fordel. Går ut i fra at du ikke skyter i sporterklasse.

 

Demper er en fordel på jaktfelt da den også demper rekyl og dermed bidrar til lettere skyting. Derfor er det nok lurt å sørge for at det du kjøper er gjenget for demper.

 

Med mindre du vet 100% hva du skal ha og hvorfor så ville jeg anbefale deg å kjøpe brukt. Dette fordi du ellers vil ta et fælande verditap på det nye utstyret ditt når du skal selge det fordi det ikke passet helt slik du hadde tenkt. Det er også mye rimelige og gode bruktvåpen til salgs, fra folk som har fått en ny dille og må rydde i garderoben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...