Jump to content

Ford Ranger / Mazda BT 50


Mastodon

Recommended Posts

Min trofaste '97 C220 TD synger muligens på siste verset til neste år da den neppe går gjennom de nye PKK reglene..

 

Bil Nr to må altså kanskje byttes ut og ØKH har satt døra på gløtt for fars drøm om en skikkelig Jaktbil

Blir dette realitet, har jeg bestemt meg for Rangeren. Det må bli 4 døreren siden vi har to barn..

 

Jeg søker derfor erfaringer fra forumets brukere ang Ford Ranger Gen 3 (Mazda BT 50) 2007-2011 modellen med 2,5 TDCi motor på 143hk.

 

Det jeg lurer på er bl. a.:

- EU mix forbruket er oppført til 0,89, stemmer dette? Og hvor mye bruker den på mila på pen rolig langkjøring?

- Hvordan er kjørekomforten for en mann på 185cm? (Skal prøvekjøres så fort en forhandler i nærområdet legger en ut til salgs)

- Er det kjente feil/mangler en bør være obs på?

- Hvordan er fremkommeligheten i terreng og på nedsnødde hytte veier? Mtp den ikke har sperrer hverken fremme eller bak. Kun senterdiff sperre?

- Hvilke dekk og dimensjon bruker dere? Jeg kommer mest sannsynlig til å gå fot Cooper Discoverer AT3 og holde meg innen lovlig dim, 265 eller 255/70/16.

 

På forhånd takk for bidrag.

 

 

Sent from my iPad Air using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da tro jeg ikke du skal være spesielt bekymret for framkommeligheten på nedsnødde hytteveier. Min erfaring er også at på snøføre, men med relativt jevnt underlag, så er det sentersperra som er den klart viktigste.

 

Jeg skylder å opplyse om at jeg bare uttaler meg på generelt grunnlag her. Jeg har overhodet ingen egen erfaring med den aktuelle bilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ser meg nødt til å bumpe denne tråden litt... Det må da være noen med erfaring med nevnte bil?

 

Bare for å gjøre dette litt vanskeligere så slo jeg av en prat med en kollega som har kjøpt seg en Navara 2009 mod og han var frelst...

Min svoger kjøpte en ny i 2006 og hadde den i tre år uten problemer.. Han var meget fornøyd.

 

Hilux har jeg alltid likt.. Uff nå ble det vanskelig....

 

 

Sent from my iPad Air using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Noen enorm kjørekomfort får du vel ikke i slike biler..Beste komfort synes jeg Amarok har,men nå foretrekker jeg Japansk..Fremkommeligheten er ganske lik,men ser du etter driftsikkerhet/lite feil ville jeg gått for Hilux eller Mazdaen!Nissan styrer jeg unna heretter..

Link to comment
Share on other sites

Svakheten er RUST.

Det gjelder de fleste av alternativen. Tilogmed Hilux'en går i graven grunnet rust. Selv om det ikke er lov å snakke et skjevt ord om Toyotai Norge. Pris er en anne sak. Dette er ettertraktede biler, særlig dobbelcabin. Dermed er prisen utrolig mye høyere en kvaliteten skulle tilsi. Det bli omtrent som Dyna100,- Det er tilbud&etterspørsel som rår.

Personlig så ville jeg tenkt meg om to ganger (minst) før jeg kjøpte pickup. Jeg har hatt noen, erfaringen er at Norge+åpen kase= triste greier.

Til gjengjeld så bor jeg på vestlandet :evil:

Link to comment
Share on other sites

Nissan styrer jeg unna heretter..
Hvilken Nissan hadde du ? Navara var det endel problemer med, men fra og med 2006-modellen (D40) er det ute av verden. Den har da ikke stort annet enn navnet feles med de eldre modellene.

Min 2007-modell er den mest problemfrie bil jeg noengang har hatt befatning med, og den er svært komfortabel i tillegg. Det er blitt meg fortalt at Navara og Amarok er et platformsamarbeid mellom Nissan og VW, uten at jeg skal innestå for sannheten i det.

Link to comment
Share on other sites

En tøffel er jeg definitivt ikke, men store utgifter som hus og bil deles oss i mellom og skal jeg spare alene til å kjøpe meg bil må jeg vente noen år til før jeg kunne ha kjøpt noe som helst...

Vår enighet, en Outlander er ikke å forakte, og strengt tatt med min kjøring vil et forbruket på en 2 tonns pickup bli vel høyt... Jeg er og opptatt av drivstoff forbruk.. (Men slik sett hadde en Polo med 1,6 diesel gjort seg..) Mye av kjøringen er 1000-1200km turer til Sverige...

En på 2 og en på 4 gjør at jeg i prinsipp knapt har 10-15 jaktdøgn i året.. Fornuften seirer nok en gang..

Men en dag skal jeg ha mannebil jeg og!

 

 

Sent from my iPad Air using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

He he jeg skjønner deg veldig godt,men måtte bare kødde litt.Man har da selv vært igjennom mange år med barn som er små,store utgifter og lite tid til hobby.

 

Outlander er ingen dum bil så det blir nok bra.Kjører selv til Nord Sverige og jakter så vetvhvordan det svir i pungen.Med Land cruiser går det fort 5-6 lapper i drivstoff med all kjøringen på de endeløse grusveiene der oppe.

Link to comment
Share on other sites

@Supehansen :thumbsup:

 

@kimjorgen

Skulle jeg ha kjøpt bil nr 3 hadde det definitivt blitt en Volvo C303 enten 2 eller 3 akslet. 3l rekkesekser bensin på 105 hk... Manuelle sperrer på for, mellom og bakaksel:) mmmm:)

Da snakker vi Jaktbil da!

 

 

Sent from my iPad Air using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Outlander er ingen dum bil så det blir nok bra.Kjører selv til Nord Sverige og jakter så vetvhvordan det svir i pungen.Med Land cruiser går det fort 5-6 lapper i drivstoff med all kjøringen på de endeløse grusveiene der oppe.

 

 

Hvor mye bruker en Outlander i snitt? tipper 0.7/8 på mila ved blanda kjøring?

 

Min land cruiser bruker ca 0.9 på blanda kjøring.

 

Tviler på at dette utgjør den store forskjellen i drivstoffkostnader. Men såklart, om du vrir og vender på hver en krone når du er på jaktreise, så sparer du kanskje noen mynter :)

Link to comment
Share on other sites

Jakta er i Norge, men jeg reiser mye i jobb i Sverige. 2013 Outlander har 0,49 i snittforbruk. Den forrige lå på ca 0,6-0,7.

Jeg er allergisk mot automatisk giring, og kjører biler typisk en til to desiliter under det en gjennomsnittlig sjåfør gjør.

( Svigerfar har en 2011 V70 D3 Automat, han ligger på 0,6 til vanlig. Når jeg har kjørt den ligger jeg på 0,45 til 0,55 på normal kjøring.)

Med 10-15000 km i kjørelengde i året har egentlig ikke forbruket så mye å si, men på 10 år blir det jo ganske mange tusenlapper som jeg heller bruker på ett nytt sikte:)

Men er jeg (u)heldig holder min gamle MB en PKK til og da går den til 2017...

 

 

Sent from my iPad Air using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jakta er i Norge, men jeg reiser mye i jobb i Sverige. 2013 Outlander har 0,49 i snittforbruk. Den forrige lå på ca 0,6-0,7.

Jeg er allergisk mot automatisk giring, og kjører biler typisk en til to desiliter under det en gjennomsnittlig sjåfør gjør.

( Svigerfar har en 2011 V70 D3 Automat, han ligger på 0,6 til vanlig. Når jeg har kjørt den ligger jeg på 0,45 til 0,55 på normal kjøring.)

Med 10-15000 km i kjørelengde i året har egentlig ikke forbruket så mye å si, men på 10 år blir det jo ganske mange tusenlapper som jeg heller bruker på ett nytt sikte:)

Men er jeg (u)heldig holder min gamle MB en PKK til og da går den til 2017...

 

 

Sent from my iPad Air using Tapatalk

 

 

Du reiser mye, dvs du oppgir forbruk på langkjøring? Isåfall må jeg også justere forbruket noe ned, 0.7/8 på langkjøring.

 

For morro skyld kan det jo ganske enkelt regnes på :)

Om du kjører hver mil med 0.2l/m mindre i forbruk, 0.2 * 1500mil pr år = 300l ekstra forbruk pr. år. Snittpris diesel 2012 = 13.22,- * 300l =

3966,- pr år i ekstra utgift

 

Helt innafor det, for å kjøre en god bil :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...