Jump to content

Mauser m98 Trenger litt hjelp med stokk og olje


morlie

Recommended Posts

Hei, nå har jeg tenkt å starte å småfikle litt med Mausern jeg fikk av bestefar som er produsert i 1939, nummerlik og helt orginal stand med rem og alt annet man kan tenke seg fra den tiden. men, iomed at han ikke har skutt med den på sikkert 30 år og det er gammel olje som har vært på i sikkert 30 år før det igjen så trenger jeg litt hjelp.

 

Hvordan kan man få av gammel våpenolje som har størknet?

 

Stokken må jeg inrømme har sett sine bedre dager, den er egentlig nok best egnet som ved, men ettersom dette er rifla bestefar har nå hatt i ca 60 år så vil jeg beholde den på bare for at den skal få leve ett liv videre. men hva ville dere gjort? pusset ned og rettet på skavanker og oljet på nytt? eller holdt den KLIN orginal?

Tenker å ta med bæstfar på skytebanen en dag så han får skutt med gamle rifla hans og tenkte det kanskje kunne vært hyggelig å sett den som den var når han fikk den.

Any thoughts?

 

Takker for alle svar.

 

 

Mvh Markus

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan man få av gammel våpenolje som har størknet?
Hvis det er gammel olje på metall du tenker på, fins det massevis av remedier som kan brukes - du kan jo starte med varmt vann og Zalo.

 

Hvis du skal trekke gammel olje ut av treverk, er det en mer komplisert prosess - som nevnt, Raudnakke sine prosjekttråder beskriver hvordan slikt kan gjøres.

- og helt orginal stand -
Hvis du fjerner løpsbanda, og fremre del av fortreet med bajonettfestet, samt stålkolbekappa og div. andre metalldeler, sparer du bortimot 1/2 kilo vekt (masse tråder om endring av M/98 her inne). Da kan du også høvle ned skjeftet litt her og der, så det ligner et vanlig jaktrifleskjefte - hvis det er noe slikt du ønsker deg.

 

Vær obs på at hvis du fjerner løpsbanda, vil sannsynligvis ikke skalaen for de åpne siktene stemme (endret pipesvigning). På min M/98 måtte jeg slå opp på 300 meter, for å treffe på 100, etter å ha rensket vekk løpsbanda.

 

Bestefar bør være fornøyd, hvis rifla blir endret så den kan brukes - alternativet, i de fleste tilfellene, er at den blir til spiker.

Link to comment
Share on other sites

Den er i 7,92.

 

Ønsker ikke å modifisere stokken til en jaktstokk, da kjøper jeg heller bare en ny stokk og smetter på (selv om jeg nok bruker en av de andre jerna mine til jakt)

 

Varmt vann og Zalo ble testet, men hadde ikke god nok tid til å ta det ordentlig, har satt av morgendagen til litt vasking, så det blir nok bra =)

 

tenker å pusse ned stokken med sandpapir for så å olje den på nytt. men har aldri jobbet med treverk på den måten før så det blir nok morsomt.

har fulgt med på tråden til raudnakke helt siden jeg registrerte meg her, mye fint og mye nyttig informasjon!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skura originalstokken med varmt salmiakkvann. ;) Sikkert ikke HELT etter oppskrifta, men den ble VELDIG ren. Litt bust reiste seg, men det ble pussa fort ned. Metallet brukte jeg bremserens på før jeg smurte og olja godt etterpå.

 

Jeg skrev litt om den i mausertråden:

 

mauser4.jpg

 

Målet var å gjøre Mauseren til noe som jeg ville like å bruke. Sluttresultatet er jeg uansett veldig godt fornøyd med. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skura originalstokken med varmt salmiakkvann. ;) Sikkert ikke HELT etter oppskrifta, men den ble VELDIG ren. Litt bust reiste seg, men det ble pussa fort ned. Metallet brukte jeg bremserens på før jeg smurte og olja godt etterpå.

 

Jeg skrev litt om den i mausertråden:

Målet var å gjøre Mauseren til noe som jeg ville like å bruke. Sluttresultatet er jeg uansett veldig godt fornøyd med. :thumbup:

 

Fineste gammelmauser,n jeg har sett, stilig helhetsintrykk !!

Godt eksempel på att lite men rett gjør mye.

Link to comment
Share on other sites

Takker for den, gammeljegern!

 

Det ble gjort billig med deler jeg hadde liggende og på garasjevis.

Zeissen hadde jeg liggende, og den passer rifla perfekt. Jeg er blitt glad i denne rifla!

 

morlie: Om du har en som er original i 7,92, men er villig til å leke litt, kan du jo lage deg et "k98 scharfschütze"-prosjekt med repro kikkert og montasje? Du finner mye stilig på ebay.

Jeg er svak for gamle skarpskytterrifler, og hadde nok gått den veien om min ikke var 30-06.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Problemet med M98 er ladearmen som svinger høyt. Jf krigsbildene der spesialsoldatene i SS har M98 med kikkertsikter "på stylter". Det går an å få tak i "extra high scope mounts" i dag også, og det er det jeg har gått for - alternativet å bruke vinkelsliperen på ladearmen, men det er etter min mening fy skam på deg ! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...