Jump to content

Sportinghagle - ønsker tips fra proffene


THU

Recommended Posts

Hei.

 

Har virkelig fått sansen for sporting og lerduesti.

Pr dags dato er min eneste hagle en SX3 28" 12-89. Dette er jo ingen hagle som er konstruert for å mate ut 24g ladninger, så en og annen funksjonfeil kommer jo, samt mye patroner som spretter rundt på banen ved double/repeat duer.

Og etterfølgende plukking av hylser

 

Har noe her testskutt flere hagler og kan komme med litt anbefalinger?

Beretta 692

Beretta 682 Gold E

Browning 725 sporting

Blaser F3 supersport

Evt. andre

 

 

 

Hvor mye har man på å go opp til en slik kontra en vanlig O/U 686 el?

 

76 cm løp? Er rimelig sikker på at jeg ikke ønsker kortere, liker lengden på sx3 med 71 cm løp og det matcher vel en 76 cm o/u

 

Finnes det steder i Oslo området man kan prøveskyte hagler i denne klassen?

 

Har sett for meg nyy eller brukt helst ikke noe særlig over 30000

Link to comment
Share on other sites

De fleste haglene du nevner er flotte våpen.. I tillegg så har du Salvanelli og Rezzini.. Selv så skyter jeg med en Blaser F3 supersport med 81 cm løp.. Når en går fra en jakt hagle til en sporting hagle så "virker" de fleste haglene "tyngre" men etter en tid så skulle du ønsket at løpet var "litt" lengre så ha i tankene lenger løp..

De fleste sporting haglene kan du få med justerbart skjefte så høyde..lengde og cast kan du da justere selv.. Utenom selve våpenet så er grepet viktig.. Skal du "lykkes" så må du kunne repetere grepet ved hver montering for at alt skal være likt hver gang.. Så sjekk grepet på haglen.. Det er en grunn til at de fleste som skyter aktivt i dag har "glovegripp" ala skjeftespesialisten slik at hånden sitter likt hver gang..

 

Når det gjelder prøve hagler så er det vel bare å ta seg en tur på banene.. De fleste som er å skyter ønsker å rekruttere nye deltakere så det bruker som regel ikke være noe problem å få prøve en serie eller noen skudd med forskjellige hagler.. Spør noen meg å det passer så får de prøve .. Gode råd er det mange av.. Og stiller du det samme spørsmålet på banen som du gjør her.. Ja så får du nok like mange meninger som det er folk der ;-)

Link to comment
Share on other sites

Du bør klasse å klå på flere hagler,er veldig individuelt hva man synes passer og hva som gir "go`følelsen"

Etter å ha prøvd Beretta 682 GE Sporting og Blaser F3,så falt valget på Browning B725 Sporter. Ved første montering fikk jeg den skikkelige go`følelsen.

 

Browningen fåes med og uten justerbar stokk. Jeg har ikke justerbar da den faste passer meg veldig godt. Browningen er også rimeligere. Man får mye hagle for pengene,Browningen er minst like god som en Beretta,så jeg vil anbefale deg å sjekke ut B725 sporting

 

Jeg er storfornøyd med min Browning,har ikke hatt et eneste klikk med den. Det er også mekanisk løpsveksler på Browningen,så om du får klikk på førsteskuddet,så får du skutt andreskuddet. De spesielle chokene med denne messingringen i bunnen fungerer veldig bra,etter 4-5000 skudd så har det ennå ikke kommet sot forbi denne ringen,så gjengene er rene og fine. Pistolgrepet har også en nydelig palmswell som gjør at den sitter meget godt i hendene.

 

Som sagt,ta turen rundt å kjenn på forskjellige..alle vil skryte av sin hagle uansett hvem du spør.;)

Jeg var så sikker på at Beretta 682 skulle jeg ha...det forandra seg fort da jeg fikk Browningen i hendene :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.caesarguerini.it/eng er verdt en titt, tror jaktdepotet i drammen tar de inn.

Ellers så er brukt Beretta DT10 i leiet ditt, det er ei bedre børse en ny 692, 682.

Jeg anbefaler å tråle bruktmarkedet i England, der er det mye større utvalg å velge fra.

 

Løpslengde er litt avhengig av din egen lengde, men så lenge du er over ca 180 cm ville jeg sett på 81 cm piper, det er det de fleste bruker når vi kommer oss ut over landegrensene her til lands.

 

Personlig synes jeg Blaser er overpriset, men det er selvfølgelig avhengig av hvor god du er til å prute.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye gode tips her folkens.

Jo, er 184 og heller mot 81 cm pipe. Skal prøve å få testet en hagle med 76 og 81 cm pipe og se.

Må og få testet en med høy skinne og stokk og og se hvorfan det føles.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder merke hagle. Kan du ikke gjøre mye galt i det prisiktet. Jeg er en berette fan..

Men når det gjelder løpslengde er det flere ting å tenke på.

Skal du skyte compact sporting og leirduesti i Norge mener jeg du ikke har noe stort pluss med laaange piper. Leirduesti i Norge er populært kalt kratt skeet. Og det stemmer på en del av stiene. Da er 70 helt konge. Skal du ut i verden og skyte duer på 60-80m er det en kjempe fordel og ha pipe over 80cm.

Trening til norsk leirduesti er også greit og gjøre på en skeet bane. Igjen en fordel med kortere pipe.

Jeg har brukt 76cm og det var greit til det meste. Men den siste konkurranse hagla jeg hadde var det 70 pipe på. Det er den jeg skøyt best med. Det var også en helt vanvittig balanse i den. Og gjorde at jeg fikk bedre score på jeger trap også.

Det er nok også lettere og selge ei hagle med korte/medium lange piper da du treffer flere bruks grupper når det eventuelt blir aktuelt.

 

Lykke til med valget!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...