Jump to content

Hjelp trenger forslag til rype/småviltjakt. jr på opplæring


tiur666

Recommended Posts

Hjelp

 

I forbindelse med guttungens sine gode tentamens resultater greide jeg og love han at vi skulle en tur på småviltjakt fortrinnsvis med muligheten for rype i løpet av September :forvirra:

Problemet er at jeg er så heldig og ha terrenget mitt rett utenfor stuedøra her i Drammen. Det vil si at jeg har null erfaring i og leite rundt på inatur ol etter småviltjakt, greier ikke og få kombinert søket etter jakt og hytte samtidig :oops:

 

Det vi er på utkikk etter er småvilt helst med rype maks 6 -7 timers kjøring fra Drammen. Reisefølget blir undertegnede ,madammen og guttungen sistnevnte som opplæringsjeger. Vi er en langt over gjennomsnitt ivrig jegerfamilie og har ingen problemer med og utfordrende terreng eller spartanske hytter.

Vi ser for oss og være på jakt i 5-7 dager. Hadde vært flott med hytte /koie i terrenget.

 

Om noen kan hjelpe til med råd og tips er jeg meget takknemlig :D

 

Vi er som sagt ivrige jegere og er det en småviltstamme som ikke tåler beskatning er det ikke interessant, jeg ønsker ikke og være han som er med og skyter den siste rypa i et område.

 

Bare en liten ting til slutt, jeg er anleggsgartner av yrke og har dermed ikke ubegrenset budsjett men rundt 10.000 for jakt og hytte i en uke er innafor :D

 

Igjen tusen takk for alle råd og tips :D

Link to comment
Share on other sites

Har benyttet inatur en del gjennom årene, men aldrig hatt behov for hytte til høstjakta på ryper. Bruker normalt Lavvo, med parafinovn. Da kan jeg ha camp omtrent hvor jeg vil i terrenget, eller på et gunstig sted. Og det er på sikt billig.

 

Tviler på at noen oppgir et godt jaktterreng, til ukjente, spessielt på et åpent forum. :) Med 6 -7 timers reise, så er det meste av sørnorge aktuellt. Tror du er for seint ute til å få atraktive områder nå, for septemberjakt. Kanskje noen kort for 2.periode igjen. Er nok mer sansynlig 3. og 4. periode, som er aktuelle. For tidlig-jakta, må det normalt søkes før 1. april. Men, du får sjekke. Eller satse på Sverige.

 

Tror ikke du kan legge inn hytte i søket, etter jaktområde. Tror dette må gjøres separat. Først se på noen aktuelle jaktterreng og så søke etter hytter. Men jeg har oppservert, at hvis du leser det som står om et aktuelt jaktterreng, er det ofte nevnt mulige overnattinger. Da gjerne med adresse og tlf. nr.

 

Hytte i fjellterreng (og tidligjakt), er normalt høyt priset (10 - 20 tusen kr./uke) og så kommer relativt dyre jaktkort, hvis terrenget er atraktivt. Prisene synker normalt utover i periodene, på begge deler. Men har du funnet et terreng som ser brukbart ut, sjekk om det er en campingplass i nærheten og sjekk om de har ledige hytter. Hva så om du må reise fra bunn av bygda og opp i fjellet? (På vinteren har jeg ofte benyttet slike muligheter, enda campingplassene da normalt har stengt). Før jeg kjøpte lavvo, hente det jeg og kammrater leide en campingvogn, enten hjemme, på veien, eller i nærområdet vi skulle. Så, mulighetene er mange.

 

Det er normalt bra med info. angående bestand, å lese for aktuelle jaktområder. Men jeg bruker å søke etter takseringsrapporter (rypetaksering), hvis jeg skal til nye områder. Også gamle sådanne.

 

Er dere alle uerfarne med rypejakt, annbefaler jeg å søke etter områder med lite bjørkeskog. Mest mulig over tregrensen. Det er normalt slik info. i områdebeskrivelsene. Skitt jakt! Hilsen fra Lier.

Link to comment
Share on other sites

Gode muligheter for å strekke på beina iallefall. :D

Blir vel helst, å "strekke på beina" der. :) Har vært noen få ganger i Nummedal og det har vært langt mellom rypene, hvis noen i det hele tatt. Må være det dårligste rypeområde, på Hardangervidda. Og bekjente med hytter å området, bruker å jakte andre steder. Så til TS, finn et annet sted!

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for tips :D

 

Nå har det seg sånn at fatter, meg selv og 2 til leier en fiskerett i Ørteren på Hardangervidda dette er vannet hvor Grøna renner ut.

Hytta ligger ved Fagerheim turisthytte. jeg har tilbrakt minimum 1-3 uker hver sommer i disse fjellområdene og minst 10-12 påskner Siden jeg var 10 år gammel ( er nå 35 ).

 

Regner meg som godt kjent i området og har trasket mye rundt sommer som vinter, men rype det har jeg aldri sett mye av i disse traktene.

Tror rett og slett jeg ikke hadde hatt samvittighet til og skyte den siste rypa i dette området.

Min personlige mening er rett og slett at her burde rypestammen fått hvile i mange år.

 

Men tipset var helt sikkert godt ment og jeg tar i mot med takk :D Selv om rypene på denne delen av vidda skal få slippe besøk av meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er satt dags/uke kvoter i det terrenget, så en må jo tro at dere ikke skyter "den siste rype der".

Jaktes det på støkk uten hund er slike områder utfordrende på lave bestander. Men mye mosjon. Med hund finner en alltids fugl.

Sånn som det er for tiden med rypa har vel mange rypejegere slått seg på skogsfugl jakt.

Da er Nummedal en mulighet, masse fine skogkledde lier..

Ellers er det bra med lemen iår, mulig bra for rypa det. Vi får se det an. :D

Link to comment
Share on other sites

Den siste er det nok ikke ,men ut i fra egne erfaringer gjennom flere år ønsker ikke jeg og være med og beskatte en denne bestanden.

Om det viser seg og bli rein skogsjakt holder vi oss nok i hjemterrenget, her tegner det til og bli et godt skogsfugl år men det er alt for tidlig og utale seg sikkert enda.

Hadde bare vært artig for jr og kommet seg ut på tur i et terreng han ikke har vært i før :D

 

Har kikket litt på området rundt Ljørdalen noen som har vært her :?:

 

Forventer selvsagt ikke at folk skal fortelle om gromplassene sine :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har kikket litt på området rundt Ljørdalen noen som har vært her :?:

 

Ja, jeg har vært der. (Samt mye av Trysil, videre oppover Østerdalen og store deler av Norge.). Lite terreng over tregrensa, området er godt kjent og ettertraktet. Og bjørkeskogen er bratt - lite jaktbart. Skal du til Ljørdalen, bør du bassere deg på skogsfugl. Og tenker du på rypejakt i Østerdalen, bør du trekke videre nordover. Ellers er det jo mange andre steder, her i sørnorge da.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips :D

 

Leide nettopp hytte på inatur for ei uke i august med tanke på fiske i Mistra.

Tenkte jeg skulle ringe de som leier ut denne og høre om tips i Rendalsområdet og eventuelt om det gikk an og leie hytta til høsten.

Vi er egentlig ekstremt bortskjemt med 70000 mål jaktterreng rett utafor døra her vi bor. Driver aktivt med viltstell og har en helt ok skogsfuglstamme, men jr hadde lyst til og prøve noe nytt og da var ikke madammen og jeg vonde og be :D

Eksempelvis tilbrakte jeg 14 dager i flott rypeterreng på Hardangervidda under en lengere fisketur ,i fjor sommer og så en rype :shock: Her kunne jeg nok fått tak i kort men det har jeg rett og slett ikke samvittighet til.

Er ikke avhengig av og skyte en masse vilt men jeg vil ikke jakte på bestander som jeg selv mener burde vært spart.

Dessuten er det jo litt artig og se litt fugl gjennom en dag i skauen selv om man ikke skyter noe, spes med tanke på guttungen.

 

Takker igjen så mye for alle råd og tips.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har du sjekket Hemsedalstraktene? Jeg har tilgang til et rypeterreng der via min nå godt voksne far (som har leid i en mannsalder). Det var dårlig for to år siden. Betydelig bedre i fjor, og de tilbakemeldinger jeg har fått gir grunnlag for optimisme i år. Ikke så langt å reise heller. Priser og hva som ligger ute aner jeg ikke. Gjør egentlig mitt beste for å skygge unna terreng som leies ut for profitt.

Har jaktet endel i de høyere deler av Eggedal også. Rundt Borofjell. Vært bra med rype der. Men det aller beste er (synes jeg) når man ikke aner hva som ligger foran bikkja. Kan like gjerne være skogsfugl som rype i områdene jeg har vært i Eggedal.

PS. Vanket som guttunge rundt på Andorsrud. Fiska i Majordammen og slikt. Artig å høre at det er gode muligheter for skogsfugljakt i området der. Og ikke minst at det er OK bestand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...