Jump to content

Hvilken jaktfelt/jakt rifle bør jeg få for?


Piggsvinet

Recommended Posts

Heisann. Jeg har nå faktisk solgt min Blaser R8 success til fordel for en ny rifle med kkc stokk som skal bli brukt til jakt og jaktfelt.

Jeg er enda veldig usikker på hva jeg skal velge når rifla skal ha god balanse og en god stokk.

Derfor trenger jeg bare litt innspill på hva dere mener er den perfekte pakka. budsjettet mitt er på 45 000kr og kikkerten skal være en zeiss v8 2,8-20x56.

Kaliberet skal være i 6,5x55 muligens 308w.

Riflene jeg har tenkt litt på er:

-Sauer 200str med S/L løp og kkc stokk

-S/L tactical med kkc

 

Men Sauer 202 med kkc hadde vært perfekt, men siden jeg hadde en sauer 202 med GRS stokk som jeg ikke fikk til å samle så er jeg litt i tvil...

 

Setter gjerne pris på at dere kommer med forslag til rifle og hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Solgte Blaseren siden stokken ikke passet meg.

TRG skal jeg ialefall ikke ha da børsa skal bli hovedrifla innen jakt og jaktfelt.

Kan godt være jeg havner på en 202, kanskje gå i utgangspunkt med en Sauer 202 jaktmatch Wolverine, siden jeg har lyst på trykkpunktavtrekk. Er trykkpunktavtrekket likt på 202 som 200str?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei Sauer 202 med trykkpunktavtrekk og KKC-stokk. Løp i 6,5x55 og 8x57is.

 

Veldig fin rigg til jakt og jaktfelt. Har i 8x57-løpet i elgjakta. Med en liten kikkert/rødpunkt oppå så er det ei knallfin skogsbørse, dog litt tung til de lengste turene, så denne blir ikke med på reinsjakt f.eks.

 

Rundt juletider legger jeg i 6,5-løpet for litt jaktfeltskyting og åtejakt utover vinteren. At resultetene ikke alltid samsvarer med skytterens forventninger, kan ikke sies å være børsa sin feil :-) veier ca. 4,8 kg med Meopta Meopro 4-12x50 og Hausken std demper, så den går greit inn i jegerklassa. Er jo også ei fin bukkerifle på seinsommeren, før elgjakta.

 

Børsa samler veldig godt med begge løp. At du har dårlige erfaringer med 202 fra før synes jeg ikke bør med i vurderinga, men skjønner at du har blitt skeptisk. Det kan vel strengt tatt forekomme med alle våpen, mandagseksemplarer er det jo dessverre iblant.

 

Jeg er ihvertfall godt fornøyd, og har ikke problemer med å anbefale Sauer.

Link to comment
Share on other sites

45000.- ?

 

Da kjøper du ikke fjording når du kan få en gamp du kan vinne Grand National med til samme pris.

 

Disse riflene er i en helt annen divisjon enn Blaser, Sauer etc. og benyttes av Bryhn, Berg, Stenvaag & Co:

 

Bleiker: http://www.bleiker.ch/300m-gewehre/300-m-standardgewehr-issfcism/

 

G&E: http://www.gruenel.ch/rs-iii-cism/?lang=en

 

G&E med trestokk: http://www.gruenel.ch/sportwaffen/ft-300-cism-walnut/

 

CISM utgavene har 10 skudds magasin

 

Så hadde jeg kjøpt en pent brukt Rem 700 til 2500.- til jakt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...