Jump to content

Feite opp Mini 14 pipe


Recommended Posts

Jeg har en Ruger Mini-14 av 180 serien med stråpipe (14mm). Flere "match" piper til 180 serien har samme stråpipe frem til enden av gassblokken, der pipen pluttselig spretter opp til .900" eller deromkring. I et forsøk på å konstruere et koseprosjekt og spare litt penger, så tenkte jeg at det kunne være mulig å gjenge den eksisterende pipen utvendig inn til gassblokken (pipen er kappet på 40cm), og skru på et rør med innvendige gjenger og en passende ytre diameter (19mm).

 

Å gjenge pipen er en smal sak, men jeg aner ikke hvor jeg kan finne egnet stålhylse med innvendige 14mm gjenger og ytre diam på 19mm. Noen ideer?

Link to comment
Share on other sites

Mye bedre å ringe Rafdal custom børsemaker og bytte løpet med ett nytt og sette på Justerbar gasblock fra Asi og en bra demper.

Å sette på ett rør i større diameter er jo bare dilldall ;-)

Link to comment
Share on other sites

sunshineman, med Lånekassen som eneste sponsor blir en slik løsning bare ønsketenkning er jeg redd.

 

Skee, hovedsaklig spredning, med litt estetikk på si. Jeg har tenkt mye på en accu-strut, men jeg har allerede en ASI justerbar gassblokk på strådpipen, og da er det ikke plass.

Alternativt kan jeg benytte den orginale gassblokken som jeg fikk med, men da kaster den hylsene rett i justeringstårnet på kikkerten og lager fæle merker. Pest/kolera i guess..

 

egon olsen, mener du at jeg vil få større effekt av å sette skruer igjennom kassen og ned i stokken, enn å sette på et tykkere løp?

Kassen er allerede beddet i en Houge stokk, men ikke boltet sammen.

Link to comment
Share on other sites

 

egon olsen, mener du at jeg vil få større effekt av å sette skruer igjennom kassen og ned i stokken, enn å sette på et tykkere løp?

Kassen er allerede beddet i en Houge stokk, men ikke boltet sammen.

 

Det har jeg ikke noe belegg for å påstå. Men, tung pipe alene er ikke løsningen, og hvor levedyktig ordinær bedding er, er et kontroversielt tema.

 

Jeg tror at bedding med splittpinne og to skruer kan ha effekt på børse med ordinær pipe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg banket en mutter nedi et rør, sveisa den fast, og skrudde den på dempergjengene. Funka det, til en viss grad i alle fall.

Men da stakk røret litt utafor munningen, så da ble det kuk i gassystemet, så da måtte jeg til med den justerbare blokka...

 

Og så solgte jeg den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt mye på en accu-strut, men jeg har allerede en ASI justerbar gassblokk på strådpipen, og da er det ikke plass.

 

Dette kopierte jeg fra accu-struts sider:

 

ASI Tuneable Gas Block: The rear strut clamp will have interference with the gas adjustment screw. It is possible to temporarily loosen the rear clamp and shift it forward out of the way in order to access the adjustment screw. This is usually an acceptable workaround as most people tend to find an optimal adjustment and leave it there. Other people are able to angle in an Allen ball driver and access the adjustment screw without moving the rear clamp.

 

Så kanskje med litt fikling så er det mulig?

Link to comment
Share on other sites

"Tension Barrel" er tilgjengelig for blant annet Ruger 10/22. Man får da et relativt lett, men stivt løp. Et tynt løp gjenges som for lyddember, men i tillegg dreies det en flens nærmere kammer-enden. Et rør settes på utvendig og låses med en mutter der lyddemperen normalt ville sittet. Man drar til mutteren til løpet står i spenn. Mutteren må han en kon eller flens den også, slik at alt blir rett.

 

Sikkert lurt med momentnøkkel. Det blir mange variabler av dette, og jeg gjetter på at det er forskjell på kaldt og varmt løp, men at når man først har skutt løpet varmt, så tror jeg man vil få tettere samlinger.

 

Dan Wesson har benyttet dette i revolverne sine, og de er kjente for å være presise når alt er justert korrekt.

 

Hvorvidt du får noen gevinst ved å legge til enda 2 deler på et allerede komplisert system tør jeg ikke si noe om, men hvis du allerede tenker på demper og det er nok gods i løpet til å frese ut en hylle/flens, så kunne det jo vært et interessant eksperiment.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har bestemt meg for å forsøke en fattigmannsløsning, som blir å banke en hylse utenpå løpet med en "press-fit", og evt mose på noe lodding.

 

Vet noen hvor jeg kan få tak i et egnet rør med 14mm indre og 19mm ytre diameter? Trenger bare 13,5cm lengde. Gjerne rustfritt.

 

Er noen villig til å lage dette mot betaling? PM

Link to comment
Share on other sites

Hvis du først skal gjøre det på den måten ville jeg valgt et litt romt rør, og fylt det med lagsomherdende epoxy. Da blir det enklere å fjerne det igjen dersom du skulle angre.

 

Denne kan du bestille fra Kina, koster ca 40 kroner ink frakt:

http://www.ebay.co.uk/itm/3-4-Male-x-3-4-Male-304-Stainless-Steel-threaded-Pipe-Fitting-SS304-L-150MM-/320920796624?pt=UK_DIY_Materials_Plumbing_MJ&hash=item4ab85ebdd0

 

Må rett nok kappe bort det gjengede partiet. 3/4" er 19,05 cm, så det bør være innafor. Er ikke sikker på om jeg synes dette er smart,men hvis du bruker epoxy, så er ikke alt tapt :wink:

 

Epoxy tåler varmen fra pipa, ihvertfall en stund. NB! Brukt epoxy og ikke polyester.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hva med å drite i stål, og heller gjøre slik KIDD gjør på noen 10/22 børsene sine, nemlig å pressfitte (hehe...) et alurør på utsiden av pipa? Oppstiving med mindre vekt, og kanskje lettere å presse på? Jeg har ikke vært i nærheten av å prøve dette selv, bare tenker høyt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...