Jump to content

Strike 600 - avstandsmåler


stalks

Recommended Posts

Noen som har erfaring med denne?

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2611

 

Magasinet.no gikk fort tomme for disse, men har bestilt inn en ny, og større, forsyning. Denne kommer inn i morgen. Selv har jeg ikke behov for å måle ut til mer enn 400 - 500 m. Ser også at Jahti Jakt har en lignende avstandsmåler, men er litt dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Om Optisan Laser Range Finder, Strike 600.

 

Har nå testa, sammenlignet med Bushnell og Leica, og kam bekrefte at den funker like godt som de andre nevnte avstandsmålerne. Alle måler helt likt. Har gått ut på 100m, 200m og 300m på skytebanen, og her målte alle tre akkurat det samme, på meteren.

 

Når det ble hold over 300 meter fikk jeg noen forskjeller, men det kan ha like mye med den som står, sikter og trykker å gjøre som avstandsmåleren. Uansett, selv på disse hold var det svært lite avvik fra måler til måler (fra 0 - 6m). Nå står det riktignok at den måler avstander fra minimum 15 - maksimum 600 meter, men jeg fikk den faktisk til å hente avstander opp til 720 meter.

 

Nå gjenstår det bare å se hvordan den tåler røft bruk i fjellet og på seljakt i skjærgården :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Om Optisan Laser Range Finder, Strike 600.

 

 

 

Nå står det riktignok at den måler avstander fra minimum 15 - maksimum 600 meter, men jeg fikk den faktisk til å hente avstander opp til 720 meter.

 

Kjenner en med en leica som skal måle til 1200m han har målt over 1600m med den, det går ann når det er fine forhold

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er fornøyd med avstandsmåleren (i den grad en kan være fornøyd den type optikk i den prisklassen). Den har ikke sviktet så langt i alle fall. Mulig den er dårlig under nedbørsforhold og under dårlige lysforhold, men jeg har kun brukt den under "normale" forhold (lyse dager med lite nedbør - da med nedbørsfunksjonen "rain"). Jeg jakter kun rev i skumring på åte, og da er avstandene målt på forhånd i terrenget.

 

Elevene mine har testet den i geometritimer mot meterstav, oppskritting og måleband - da fikk den også hard medfart av tenåringene som løp rundt på snøskaren, falt, rullet omkring og kastet den til hverandre.

 

Det er jo selvfølgelig noe helt annet å se gjennom en Leica el. en zeiss avstandsmåler + at de er mer nøyaktige på lange hold. Men nå skyter ikke jeg verken på blink eller vilt på 300+, og på hold ut til 400 meter viser min avstandsmåler det samme som kompisenes, mildt sagt, dyrere målere (+/- 1-2 meter). Dette kan jo igjen skyldes andre ting enn selve måleren.

 

Har null gultoning i den, og den måler nøyaktige avstander ihvertfall fra 30meter til 400 meter.

 

Veska ligger alltid i lårlommen ettersom jeg synes den er mest i veien når den henger på beltet, men det er mulig det festet på futteralet er svakt.

 

Konklusjonen er at den funker veldig godt til mitt bruk, jeg treffer rypa på 100 meter med .22 lr og finner avstanden til steinkobba for 6,5'en, og da må måleren gjøre jobben sin. Jeg er fornøyd, og bytter den kun ut med en Leica dersom jeg enten vinner i Lotto eller får en i gave :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...