Jump to content

lunefull rifle i 6.5x55


Stihl Crazy

Recommended Posts

Har ei cz rifle i dette kaliberet her som er litt lunefull. var og skulle sjekke ein ladning i dag, 100 grains A-max lada med 41 grain N 150. Seks skot samla på ca 55 mm. Lurte derfor på: er det vind, dårlig avtrekk eller er eg rett og slett ikkje bedre og skyta?

Tok deretter 3 patroner av ei ladning som eg veit sammlar bra nemlig 85 grain sierra lada med 45.5 gr N 150, sammla på 10 mm. Er klar over at det er mykje lettare og sammle 3 skot enn 6 skot, men dette er ikkje ei flaksesamling. Børsa sammlar alltid godt med denne ladinga her. Trur den dårligste 3 skuddsammlinga med børsa med nevnte lading har vært på 28-29 mm. Som regel sammler ho godt under dette.

 

Tok deretter og skaut 6 skot med 120 gr Barnes tsx lada med 48 gr mrp dei sammla på 50 mm, korfor er det slik? I og med at ho skyt godt med 85 sierra kula så trur eg ikkje at det kan vera noke med verken rifla (bedding, lause skjefteskruer osv) eller skytaren. Trur rett og slett at det må vera at rifla likar denne lette sierra kula. Men går det an og dra noen slutninger av dette her i jakta på ei jaktkule som går bra (kan jo ikkje jakte noe særligt med sierra kula) slik at eg ikkje treng og prøve alle jaktkuler som fins i verda før eg forhåpentligvis finn noke som går bra. Er det forma på kula rifla liker? mykje krutt? Sierra kuler er presise? kort COL, sierra kula var 71,1 mm dei andre var 72 og 75 mm. Tjaa ikkje greit å sei for ein novise innen heimelading dette her. Kanskje andre har ideer og kan komme til ladninger som pleier å vera "bankers" i dei fleste rifler eller har forslag til kva eg kan gjera for å finne ei jaktkule som går bra. Er det noken "allmengyldige" reglar ute og går som eg ikkje har fått med meg,eg har lest ladeboka. Dersom noken har konkret forslag til "godlading" så treng ho ikkje nødvendigvis vera på over 140 grain som de sikkert ser. (men hadde vært greit å kunne bruke barnes kula da i og med at eg har kjøpt ho.)

Link to comment
Share on other sites

Nei har vel egentlig ikkje det, a-max kula har eg prøvd med 42 grain N150 samt noe Skytterlagskrutt norma 11 får begynne å føre ei ladebok, ser at det ikkje går an og ha slikt i hove. Barnes kula har eg prøvd med 47 grain mrp, og no med som sagt 48 grain. Men ho samla ikkje noke bra med 47 grain heller.

 

Når ein aukar lading er det hensiktsmessigt å auke ladinga med 1 og 1 grain i ett kaliber som 6.5x55? Kan det ha noke for seg og endre COL? (Men berre ein ting om gangen da)

Link to comment
Share on other sites

Du går ikke rett på ei ladning, men lader deg oppover fra min på kjente data.

I hele grain til å begynne med.

Hold deg hele tiden innenfor kjente data til du har mer erfaring.

Når du så ser hva som er best i ditt våpen tester du f.eks 0,5 grain under og over beste samling for å se om det blir enda bedre. Deretter kan du begynne å justere settedybde.

Kulene er gode nok de.

 

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Tok bort sitat av overstående innlegg. -Ranger#44

 

ok og takk for tipset, problemet er slik eg ser det er at for hornady kula har iverfall ikkje eg set noen ladedata og da blir det jo litt synsing. for barnes kula såg eg i ett nr av bladet jakt at dei hadde tips om lette ladninger til 6,5 der var ladedata 47-49 grain mrp.

Link to comment
Share on other sites

@can

 

Sjekk rådene du har fått tidligere:

 

viewtopic.php?f=17&t=101651

 

Se om det er i nærheten som kan hjelpe deg i begynnelsen.

Jeg spør fortsatt min mentor selv om jeg nå har noen år med lading til noen forskjellige cal.

Det er ikke noe å eksperimentere med før du har mer forståelse for lading.

Du ser kanskje ikke dette som eksperimentering, men det er det.

Dette er er ikke for å kritisere, men ment som hjelp før noe går galt.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Neida tar det ikkje som kritikk, er berre glad at eg får hjelp. Når det gjeld A-max kula så trur eg at eg skipper den foreløpig og heller konsentrerer meg om å finne ei lading til barnes kula som går bra. Som eg skreiv i ett tidligare innleg så hadde eg talla 47-49 grain mrp fra bladet jakt, det bør vel vera sikre data? Skal eg vera heilt ærlig så har eg ikkje lyst til å gå noke høgare enn 48 grain. 5 av dei 6 skota eg skaut med denne ladninga i går sat desuten på 35 mm. Det var det første av dei seks skota som sat litt vekke fra dei andre slik at 6 skudds gruppa opna seg opp til 50 mm. No er eg veldigt nøyen når eg veier opp krutt, men det eg syns er litt skummelt er å slå fast kula, kanskje ikkje akkurat å slå ho fast det er greit nok men eg syns at det skal ein del banking til for at ho er på plass. Det eg tenker da er: Sit ho for fast? Blir det for høgt trykk når ho skal løsnast? Har ikkje opplevd noke unormalt til no men det er jo ingen garanti for at eg ikkje er på tynn is allerede. Muligt at eg fortsett med 48 grain mrp til denne kula og prøver litt forskjellig settedybde. Viss du var meg Isbjønn ville du ha lagt vekk Lee Loaderen og helle kjøpt meg ei ladepresse og dier siden eg er litt usikker på om kula sit for fast?

Link to comment
Share on other sites

Det var det første av dei seks skota som sat litt vekke fra dei andre slik at 6 skudds gruppa opna seg opp til 50 mm. 

 

Var det fra kald pipe? Jeg vet ikke hvordan du skyter når du skal teste presisjon, men tar du hensyn til varmgang i pipen? Om pipen er følsom for varmgang kan dette være en del av forklaringen på hvorfor du får fine treskuddssamlinger, men at du får større spredning når du skyter dobbelt så mange.

 

Jeg vet ikke hvor dreven du er som skytter, men å skyte tette samlinger kan være en utfordring. I tillegg til evt varmepåvirkning må man være nøye på bla avtrekk, rekylopptak og anlegg.

 

Hvordan ser samlingene dine ut? Strekker de seg feks i høyden, eller sitter de fleste skuddene samlet og med en eller to "fluer"?

Link to comment
Share on other sites

Nei det var fra varm pipe. Skaut først 6 skot med hornady A- max som sammla heller dårligt. Deretter 3 skot med 85 grain sierra som sammla bra for så å skyte 6 skot med barnes som sammla som før nevnt. Har aldri merka at varmgang har hatt noke og sei på pipa. Er enig i at det kan vera vanskelig å skyte tette sammlinger. "oppsetet" mitt er slik ein dønn solid og tung benk omtrent som ein gammaldags skulepult der bord og benkeplate har samme understell. Bortsett fra at eg har laus sitteplate slik at det er lett og gå inn og ut av benken. Oppå bordplata har eg ein trekubbe, kvadratisk tilskåren på sag kanskje 15 cm høg og like brei. Oppå der igjen har eg ei fillerye som er bretta ein gong eller to og oppå der igjen ei litt tynnare og mjukare fille. For støtte for kolben har eg ett buksebein som eg har fylt med sand. Syns dette er stødigt og bra. Pleier å støtte forsiktig på sida av rifla med venstrehanda, høgrehanda på avtrekkaren. Prøver å ta så bra avtrekk som eg får til. Det eg ikkje har vært nøyen nok med er anlegget i skuldra, det har eg aldri hat noke særligt fokus på. Er jo meir rekyl av ei 120 gr barnes kula enn ei 85 grain sierra. Kan hende at eg har noke og henta der. Takk til alle som kjem med innspel. Når det gjeld samlingane mine så kan eg foreksempel sjå på barnes skota fra i går. Der sit 4 av de i kvart sitt hjørne omtrent som om dei skulle ha sete i kvart sitt hjørne av ett frimerke. Det femte (men ikkje sikker på om det var skot nr 5) sitt nede til venstre og ville vært ca 1 cm utenfor frimerke og det skjette (som var det første) sit ca 2.5 cm nedenfor dei fire som dannar ett "frimerke"

Link to comment
Share on other sites

Som eg skreiv i ett tidligare innleg så hadde eg talla 47-49 grain mrp fra bladet jakt, det bør vel vera sikre data? Skal eg vera heilt ærlig så har eg ikkje lyst til å gå noke høgare enn 48 grain. 5 av dei 6 skota eg skaut med denne ladninga i går sat desuten på 35 mm. Viss du var meg Isbjønn ville du ha lagt vekk Lee Loaderen og helle kjøpt meg ei ladepresse og dier siden eg er litt usikker på om kula sit for fast?

 

Jeg har gitt deg råd tidligere om å holde deg til kjente data. Data fra Jørund Lien i bladet er trygge, men du starter på min og jobber deg oppover som alltid. Maks i ditt våpen kan være lavere enn testvåpenet.

 

Ang Lee Loaderen vil jeg ikke gi råd da jeg ikke kan bruke den.

 

Generelt:

Ei riflekule forlater løpet i ca 750-1000 m pr sek. Det skjer en "prosess" i kammeret som jager kula ut og det er sterke krefter. Dessuten skjer det rett foran nesa di, bare noen små cm unna.

Lading er ingen religion der du kan få tilgivelse for alvorlige feilgrep. Du blir straffa før du rekker å be om tilgivelse. Det har hent før og vil skje igjen.

Leser av innleggene dine at du er veldig usikker på det meste.

 

Derfor:

 

Du er tidligere tipset om denne siden:

 

viewtopic.php?f=17&t=48743

 

Bruk den eller legg vekk ladinga.

 

Det er mitt beste råd.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Du spør etter fallgruver, bra spørsmål, som sikkert mange kan svare på.

 

Jeg nevner først noen fallgruver som JEG kommer på, det kommer kanskje bidrag fra flere Kammerater? Om det er fokus på å redde kroppsdeler, eventuelt livet, er det disse jeg først kommer på -

 

Fallgruver:

 

1. Forbytting av krutt - denne visste du om allerede

2. For lang col (med kula i bommene/riflene får du en stor trykkoppbygging )

3. For tung kule (ifht krutt)

4. Null-lading. Tennhetta har trykk nok til å kile fast kula et stykke inn i løpet - så kommer neste kule da.. (om du ikke registrerte at forrige skudd var null-lading) og så går ting riktig galt.

5. Minimal lading: ved et uhell har du sluppet en minimal kruttmengde i hylsa - sammen med tennhetta skaper dette en form for eksplosjon og ikke en forbrenning, det vil du heller ikke. Her går det an å beskrive prosessen i detalj.

6. Kombinasjoner av de over,,

7.etc

 

Ellers lykke til med presisjonen!

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Er det noken som veit om stygge ulykker med heimelading? Tenker på kroppsdeler,blindhet osv. Selv veit eg om ein som kilte fast pusselappen i løpet. Han fekk det for seg at han skulle skyte ut lappen, ut glaset. Det gjekk jo som det måtte gå geværet blei sprengt sluttstykke sto vistnok fast i taket men akkurat det siste tar eg nå med ei klype salt. Men eg kjenner han som gjorde det og han er typen, med han gjekk det heilt fint.

Link to comment
Share on other sites

Hei Can

Mitt siste innlegg her.

 

Ladeboka er ingen fasit.

Den er en beskrivelse av hvordan du finner svarene du trenger for trygg lading.

F eks:

 

Col: bruk pussestokkmetoden som er beskrevet og bruk min caldiameter som kulehold.

 

Trykktesting: Mål med mikrometer på hylser fra fabrikklading med jaktammo. Kontroller så de hylsene som du ha ladet selv etter de er skutt.

 

Bruk kuler og krutt som du finner ladetabeller på i boka.

Start på min og jobb deg oppover. Da lærer du hvordan de oppfører seg i ditt våpen.

 

Alt dette står i boka.

Når du begynner å hoppe på ski går du heller ikke rett til skiflyging.

 

Løs gåten.

HGMTMFSF :mrgreen:

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Burde kanskje ha skrivd dette før men ladedata til hornady kula har eg og fra bladet jakt, sjekk nr 5 2012 der står 100 gr a-max oppgitt til 42 gr N 150. Eg gjekk ned 1 grain. Eg kom berre ikkje på å skrive det før no.

Når det gjeld trykktesting og COL iverfall førstnevnte så tviler eg på at det er noke dei fleste befatter seg med. Uten at det er dumt av den grunn. Når det gjeld mentor så har eg ein svært erfaren som eg har spurt om ladedata og settedybde og andre ting men eg likar og å høyre kva andre har og sei og få litt innpel uten at eg driv med skiflygning av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...