Jump to content

Walther PP fra 1940 - sjelden?


EdHunter

Recommended Posts

Prøver meg på en post her, da jeg har en PP jeg prøver å finne ut mer om.

 

Pistolen har serienummer 200964 P, noe som etter hva jeg har funnet ut indikerer at den er produsert i 1940. Den er blånert, og produsert i Zella-Mehlis. Riksørnen er stemplet på løp, sleide og kammer.

 

Tilstanden er meget bra, den er skutt svært lite. Gått maks. 100 skudd i mitt eie, neppe så mye mer før det heller ut fra slitasjen å dømme.

Foruten noen små hakk og riper, er den utrolig strøken for alderen. Så og si ingen slitasje på vitale deler.

 

Kjent historikk:

Kjøpte den selv for 5 år siden fra en kar i Tromsø, som igjen hadde kjøpt den fra politiet i Tromsø i 1988.

Videre har jeg ikke prøvd å grave, men med tanke på serienummer og alder så er det nærliggende å tro at dette er et våpen som har blitt inndratt ved krigens slutt. Vet at dette var ganske vanlig rundt om, og politiet solgte ut mange av disse på 80-tallet.

 

Bilde:

N3RoYXVv.jpeg

 

Jeg vil anta at dette er et sjeldent våpen, men hvor sjeldent? Ser ikke veldig ofte slike PP'er fra krigen i så god stand for salg, heller ikke i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sjelden i det hele tatt, men det er uansett et riktig så fint eksemplar og ligger nok i øvre prisklasse for PP. Er det 22lr så kan du legge på en tusing eller 2 i verdi.

 

Er det en 32ACP: 3-4K, avhengig av kjøper.

Er det en 22lr: 3500-5500K, avhengig av kjøper.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...