Jump to content

Kråke i pipa, bokstavelig talt!


Bearperformance

Recommended Posts

Var så lur å kjøpte meg hus for ei god stund sia, fikk med ett kråkereir på kjøpet, langt nedi i ventilasjonsdelen av pipa..

 

Planen var å få fjernet faenskapet før de klekka, men det rakk jeg ikke -.- Så nå er jeg så heldig å har 3-4kråkeunger i pipa, som lager middels mye lyd til tider..

 

Titta oppi pipa i går (etter å ha brukt i underkant av 20min på å komme opp, da skrivende mannsperson på snart 24år har helvettes høydeskrekk)

 

 

Så spørsmålet må være: Få fjernet dem nå, mens dem sitter nedi der å skriker. Eller vente til de blir store nok, å ta dem når jakta på kråka starter 15. juli?

 

 

Har forøvrig ingen fjerneste anelse hvordan jeg skal få dritten opp av pipa, da ventilasjonsdelen bare går ned til toppen av førsteetasje...

 

Takker for svar, meninger, forslag og såklart forslag om bazooka eller lignende!

 

 

Med den uhyrlige hilsen kråkereireier Bjørn N fra de vide sletter på Lompemoen! ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som flere sier, ring feier, men jeg har hatt kråke i pipa enda mer bokstavelig talt, eller Kaje, for å være veldig nøyaktig. Litt avsporing, men den kom helt ned i peisen, så katta tok stand og jeg vurderte seriøst å oppsøke lege, for jeg hørte merkelige lyder på høylys dag. Enden på visa ble at jeg åpna peisdøra for å se hva som bråka, og ut i en sky med aske kom fuglefaan, katta gikk fra konseptet og prøvde å fange Kaja, den satte seg i takvifta som vi hadde på den tiden, ble med to runder rundt, før den stakk ut. Katta var potte sur resten av dagen, og kona glad fordi jeg hadde vaska stua fra gulv til tak

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener Einar Skjæråsen hadde et poeng:

Du skal ikke røre reiret,

reiret er e lita seng.

Over tynne bån brer erla

ut sin vâre varme veng.

Pipet i den minste strupe

skal bli kvitring over eng.

 

Ikke at et par kråker fra eller til er noen tragedie, men måten vi behandler de svakeste på sier noe om oss. Kan reiret stå ville jeg latt det, om ikke annet burde det være enklere å bli kvitt rotet etterpå. Kan vel ikke være verre enn å droppe en opptenningsbrikett ned fra toppen og la det brenne opp så lenge du ikke har mye bek i pipa?

Link to comment
Share on other sites

Tok bort sitat av overstående innlegg. -Ranger#44

 

Har tenkt tanken, at de skal få væra i fred hvertfall frem til 15. juli..

 

Kan ikke fyre opp i ventilasjonsdelen av pipa, da fyller jeg huset med røyk.

Så blir å prøve å fjerne reiret etter at unga er ute.. (har ingen anelse om hvordan de skal klare å komme seg opp men)

Link to comment
Share on other sites

Det er en organisasjon som heter "Fuglehjelpen" eller noe i den duren.

Ringte med de når jeg kom over et reir med fugleunger under en rivningsjobb. Snakka med en trivelig kar som gav meg gode råd. Fugleungene overlevde og jeg fikk gjort jobben ferdig.

 

Når kråke ungene er ute av redet, så kan du prøve å få opp reiret med ei pilkestikke og en sluk. Pass endelig på at naboen ikke ser deg, ellers tror han vel at du er sprøyte gal som fisker i pipa. :D

 

Monter ei stålrist over luftepipeløpet etterpå slik at du slipper dette seinere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...