Jump to content

Glock vs H&K. Fordeler og ulemper ved begge?


Wikingen

Recommended Posts

Skal handle våpen til grovfelt og militærfelt, hhv 9mm og .45ACP.

Pr. idag har jeg bare cal .22 i håndvåpenavdelingen, så etter et par 10-år borte fra korte våpen, er jeg nå på tur "inn" igjen, og må handle litt :D

Har fått greie tilbud på brukte våpen, og prisdifferansen er ikke avskrekkende, så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt med fordeler og ulemper med de ulike våpna.

 

Jeg ser på Glock 34 og H&K P30L i 9mm og Glock 21 og H&K USP Tactical i .45ACP.

All mulig input tas imot med stor takk. :wink:

 

Mvh

Roy I.

Link to comment
Share on other sites

Ta den som passer deg best. Hold i alle, tørr avtrekk osv.

Det er ingen saklig forskjell på disse som påvirker en rekreasjonsskytter.

Men Ingen av dem er egnet til grovfelt.

 

 

 

 

 

(Det egentlig svaret på spørsmåøet dit er jo: 1911 :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge og foretrekker Glock. Det trenger ikke være riktig for deg.

 

Men for å si det rett ut: Jeg synes dette valget er renspikket tull selv om jeg ser det ofte på Kammeret blant nybegynnere. Dropp dette .45-tullet.

 

Kjøp en Pardini GT, 1911 eller en god SIG i 9mm og bruk den i mil og grov. a) Du skyter bedre om du legger all treningstiden din i færre våpen. b) Dette er våpen som lar seg skyte bra enhånds og som dermed har noe å gjøre i grovfelt.

Link to comment
Share on other sites

Har både glock(20) og hk(usp). Skyter nok per idag best med usp. Ingen av disse er ideelle til hverken militærfelt og begge er uegnet til grovfelt. Merket dog at rikelig med trening ifjor gav helt ok resultater med uspn i militætfelt. Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo alt subjektivt, men jeg har både Glock 17 og USP Tactical .45. Når det gjelder ergonomi og avtrekk tar jeg Glock 17 hvilken som helst dag, men du kan aldri trå feil med en USP Tactical i 45. Litt høy kjernelinje, men avtrekket er rimelig bra, den går bra og så er det jo et våpen som er veldig gøy å ha :-)

 

USP Tactical er kommer jeg nok aldri til å selge.

Link to comment
Share on other sites

Takker for input!! :D Veldig verdifullt!

Kan dere fortelle litt mer spesifikt hva som er uegnet, hvorfor de er uegnet osv?

All input er verdifull om den er vel begrunnet....! :wink:

 

Hvis .45 er uegnet, hva bruker dere .45'n deres til? Det selges jo nye og brukte .45 som varme hveteboller....

Link to comment
Share on other sites

Om .45 er egnet eller ikke kontra 9mm i militærfelt kan man sikkert diskutere i lengder, det som gjør at ikke jeg anbefaler .45 som første grov, er prisen på ammo. Skal man bli god med våpenet, må man skyte, og det er lettere å leve med 1,75 pr smell for 9mm, kontra 3,59 pr smell for .45, hvis man ikke lader selv da.

Link to comment
Share on other sites

Mange synes det er stas med .45acp, helt til de skjønner at de må trene for å bli god, da blir det dyrt sammenlignet med 9mm.

 

grovfelt = matchvåpen = anatomiske skjefter mv.

 

Militærfelt - bør være 6" (selv har jeg valgt 5" pga vekt/pris) sleide/løp. Pardini GT, Sig p210 supertarget, 1911 fra STI eller les baer er gode valg, presise men dyre. En kan, de fleste gjør det, bruke vanlig våpen som bør være tung (=ikke plast pistol), godt avtrekk (=singel action avtrekk), da får vi Tanfoglio, CZ, 1911, spinx, sig. Om DU ER GOD så kan du skyte bra med Glock, M&P, HK osv men det krever mye av skytter.

Link to comment
Share on other sites

45 acp er noe enkelere å lade gode skudd til. 9mm er til tider vanskelig å få til å samarbeide med pistoler. Det er en patron for speseilt interesserte og så er det noen programmer i andre skytterforbund som gjør at man velger .45acp (DSSN / SWS) samt sjarmen med en 1911 i .45 acp. Typiske "Tjenestevåpen" i 45 acp er relativt bortkastet i mine øyne.

 

Grovfelt er et program for typiske bane pistoler, hvor mesteparten av standplassen skytes med 1 hånd osv. Dominert av dyre konkuransepistoler med anatomiske grep i .32 S&W.

 

Skal du ha det gøy med å skyte felt, kjøp heller en god 9mm som du kan bruke til grov og militær. Typisk en "high end" 1911 eller Pardini / Sig osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter konsekvent 9mm i grovfelt, knallgod 1hånds-trening.

 

Anatomisk superduper og .32S&W long er jo selvfølgelig ca 10000 ganger lettere, men er det like gøy? og er det like god trening for milfelt? neppe

 

Hva .45 "tullet" angår og 9mm er jo dette norsk fenomen med hva som sperrer for hverandre ved erverv og klasser. og .45 er kult!, og hylsene er ikke så dyre at man må bry seg på feltkonkuranser, kjøpeammo er kanskje en anelse hard ofte, men ikke så dyr, du får bra varer for 2.50,- ca. Hylsene mine har jeg fått gratis/funnet på banen, fed lp 32 øre hette, 19 øre krutt n310, og kule til 58 øre 185gr, dvs 1.09 per smell.

 

Med de økte prisene på 9mm, er jo plutselig 45 ikke så mye over, og når du lader selv, er det fint lite forskjell, fed hettene er til og med billigere i LP vs SP nå ;)

 

Jeg har 6" våpen i 9mm og en i .45, føler at jeg lett overføre skytingen fra 9'ern til 45'en uten store problemer, 9mm'ern krever jo så kraftig ammo at rekylen ei blir så forskjellig, Fordel med 45 er jo at ca "alt går inn" av kanttreff ;)

 

NSF kunne godt hatt minor & major scoreing i grovfelt spesielt ;)

 

Personlig skyter jeg ikke så voldsomt bra med H&K og Glock, en god skytter vil jo skyte bra ca uansett verktøy, men for oss andre er det fint å jukse litt med litt high end panger.

Til TS, du kan jo evnt se på h&K og glock osv til spesial programmet, og evnt sivilpistol /prod/std om du er i dssn?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...