Jump to content

Dreie patroner til å skyte mindre kaliber?


Recommended Posts

Men de koster omtrent USD 30 stykket.

" target="_blank

Det blir kjapt billigere å kjøpe en CBC 22 Nylon til trening.

http://www.vapensmia.no/Shop/Product/SA ... N-22/15302" target="_blank

eller noe brukt.

 

Alternativt:

 

Hvis du har en dreiebenk så kan du lage ditt eget verktøy

og lage kuler med kobber/messing og bly inni.

" target="_blank

 

Bruke brukte .22LR hylser

" target="_blank

 

Jeg har sett en youtube-snutt hvor det brukes bly og messingrør.

" target="_blank

 

Alternativt kan du se på widerladerTV sine youtube snutter

hvor han viser hvordan han legger 2-komponent lakk på blykuler.

 

MIndre kuler og redusert ladning hjelper på.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ja, de regnes som innleggsløp/innstikkpipe. Nei, de er i mange (de fleste?) tilfeller ikke registreringspliktige.

 

Piper omfatter også innstikningspiper såfremt de kan benyttes i registreringsfrie våpen, dvs § 5-våpen. Bestemmelsen har i første rekke praktisk betydning for hagler som er lovlig ervervet av nåværende eier før 1. oktober 1990 og som ennå ikke er underlagt registreringsplikt. Ved bruk av slike innstikningspiper vil slike registreringsfrie våpen gis samme karakter som registreringspliktige.

 

Det samme som gjelder for innstikningspiper, gjelder også for de såkalte innleggspatroner, som funksjonerer på samme måte.

 

Min utheving. Altså, ikke søknadspliktig ved bruk i registreringspliktige våpen.

Link to comment
Share on other sites

Joda lade piff patroner er lett det, men mye lettere å kunne kjøpe det :wink: Lade allerede reduserte patroner med N-110 og lette kuler. Men hadde jo vært moro å kunne hente en ask med patroner og lade opp og skyte også innimellom :oops:

Link to comment
Share on other sites

Altså, ikke søknadspliktig ved bruk i registreringspliktige våpen.
Jeg leser bestemmelsen helt motsatt; innstikningsløpet er registreringspliktig uavhengig av om våpenet er registreringsfritt eller registreringspliktig. Ikke minst på grunn av ordlyden: "...Ved bruk av slike innstikningspiper vil slike registreringsfrie våpen gis samme karakter som registreringspliktige..."

 

Jeg er forøvrig ganske så sikker på at Forvaltningen ser det på samme måte som jeg.

 

Jeg hadde et spørsmål inne til våpenkontoret i Oslo i April, som mente at innstikningspiper var både registreringspliktige og måtte ha påført serienummer.

Link to comment
Share on other sites

Litt før det jeg siterte så snakkes det om piper, og det slås fast at piper er registreringspliktige (det vet vi jo alle, gidder ikke finne sitat). Videre skrives det da at: Piper omfatter også innstikningspiper såfremt de kan benyttes i registreringsfrie våpen. Jeg skjønner ikke at det er så mange måter å tolke den? Det står jo svart på hvitt at piper (altså noe som er registreringspliktig) omfatter også innstikningspiper såfremt de kan benyttes i registreringsfrie våpen. Ergo, kan de nevnte innstikningspiper ikke benyttes i registreringsfrie våpen, så er de ikke registreringspliktige.

 

Legg merke til at det refereres til § 5-våpen, altså slaktemasker, harpungevær og signalpistoler m.m. Det virker tydelig for meg at det er disse man ønsker å forby, eller i det minste pålegge registrering av, innstikkpiper og kammeradaptere til, ikke lovlig eide og registrerte våpen.

 

http://lovdata.no/lov/1961-06-09-1/" target="_blank§5

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gravet litt mer her. Våpenlovens § 2, andre setning sier at:

 

"Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5." Dermed er jeg enig med deg, Lindskog, i at de hverken er søknads- eller registreringspliktige. Rundskrivet står svakere enn både forskrift og lov, og er således irrelevant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte forøvrig det til våpenkontoret, som reverserte sin tidligere uttalelse.

 

Jeg forstår det da slik at, dersom man har en registrert hagle, så kan man på det våpenkortet kjøpe samtlige kalibre som man kan få tak i innstikksløp til.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig Razumny. Jeg skal innrømme at jeg var litt lat; siden dette har vært diskutert før så bare copy-pastet jeg litt av det jeg hadde skrevet i en annen tråd, og jeg var ikke så veldig nøye. Derfor kom bare rundskrivet med og ikke våpenloven i denne tråden. Men uansett, da er vi enige, og det er bare å handle kammeradapter og innstikkpiper av hjertens lyst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...