Jump to content

Hvor får jeg kjøpt 'cowboy-ammo'? (type 357 /38spl)


73alfa

Recommended Posts

Finnes det noen forhandlere her til lands som fører "Cowboy-ammo" i .357magnum eller .38spesial?

Jeg tenker da på slike litt slappe ladninger som er ment for cowboy-action-skyting. Ser at både Fiocchi, Hornady, Magtech og flere har dette, men har ikke funnet noe hos norske forhandlere ennå.

Link to comment
Share on other sites

magtech wadcutter, geco wadcutter, begge er slapppppppe fabrikkladninger.

magtech wadcutter får du hos landrø

geco wadcutter får du hos jaktdepoet og g-max

 

men som de andre sier, dette er veldig lett å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjonen skal brukes i rifle (lever action) så den er litt kresen på patronlengde, og fasong. Wadcuttere kan nok bli vanskelige å få til å kamre skikkelig. (hvis jeg har skjønt det riktig så ligger vel kula i kant med patronhylsa på disse?)

Det skal skytes på papp på moderate/korte hold, så det er ikke nødvendig med full 38spesial ladning. Jeg er derfor ute etter noe mindre skuddsmell.

Det spørs om ikke jeg må begynne å lade selv for dette formålet ja.

Link to comment
Share on other sites

Svakeste LRN jeg har skutt (Lead Round Nose) er vel magtech sin, som forøvrig ryker no jævlig (ikke bruk inne!) men er ikke mye smell. Fiocchi og lignennde mantla 38 special er det vesentlig mer liv/smell i. det bør gå å få den sub selv i rifle uten store problemer ved hjemmelading.

 

Jeg aner ikke hva som mater i leveraction rifle, men lån meg den så skal jeg finne ut! :D sikla på leveraction i 38/357 lenge, men de er på finn i 1 minutt, og ca ingen butikker har.

Link to comment
Share on other sites

.... men de er på finn i 1 minutt, og ca ingen butikker har.

Hehe. Gjett om jeg vet! Var heldig å få tuska til meg en veldig pent brukt en av en kammerkammerat her.

Magtech 158grn SJSP 357magnum kamrer helt perfekt. Fiocchi 38 spesial med tilsvarende kule (men noen mm kortere totallenge på patronen) kamrer greit, men liker ikke så raske ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

Her er reglene angående "Cowboyammo"

 

Revolver- og rifleammunisjon får ikke ha prosjektiler som er hel-, halv- eller delmantlet, belagt, med ”gas check” eller ”copper washed”. Kun rent bly er tillatt. Prosjektiler belagt med molydisulfid, polymer eller tilsvarende er tillatt.

Revolver- og rifleammunisjon får kun ha ett enkelt prosjektil. Ladninger med flere prosjektiler er ikke tillatt.

Ammunisjon der prosjektilet er satt dypere enn hylsemunningen er ikke tillatt.

 

Vil tro at wadcuttere som står i flukt med hylsemunningen er okay.

At stort sett ingen bruker wadcutter er p.g.a. at vi bruker samme ammo i både rifle og revolver og en wadcutter i en bøylerifle er å be om trøbbel :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker Lefty om man ikke kan komme i konflikt med "The Spirit of The Game" hvis man bruker wadcuttere?

 

Wadcuttere er vel dedikerte "target loads"? Med en annen ( bedre? ) balistikk enn vanlige "cowboy ladninger". Det er jo regler for hvor slappe "gamer loads" kan være før de bryter med regelverket.

 

Er den første til å inrømme at jeg er på ekstremt "tynn is" her, men det er noe jeg kan tenke meg kan slå ut??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...